"Låt Ditt rike komma" ner till Jorden som de ödmjuka ska ärva.

Saliga är de ödmjuka, för de ska ärva jorden (Matt 5:5).

Eftersom ämnet om Guds rike är så stort kommer jag att begränsa mitt fokus till tre huvudtankar om riket:

  • 1) "Evangeliet" är de Goda Nyheterna om Guds rike och att predika om detta rike var den verkliga anledningen till varför Jesus sändes. (se Här)
  • 2) Uppfyllelsen av Guds rike är exakt samma uppfyllelse av arvet till landet som utlovades till Abraham och hans efterkommande.
  • 3) Att det utlovade landet, eller Guds rike, bokstavligen kommer att vara på jorden och inte på någon avlägsen plats bort från jorden. (se Här)

2) Andra huvudtanken

"Uppfyllelsen av Guds rike är exakt samma uppfyllelse som arvet av landet som utlovades till Abraham och hans efterkommande...

För att ta reda på vad det kommande Riket är, så måste vi först se var det kom ifrån, vilket betyder att Riket inte var någon ny idé när Jesus började förkunna om det, utan det fanns redan och bekräftas genom hela Skriften! 

Du kan till och med kalla Guds rike för den "gyllene tråden" som löper genom alla sidor i Bibeln och då kommer du snart att se att detta löfte om Guds rike är närmare än någonsin för att det har blivit lovat åt oss sedan Abrahams tid, både till honom själv och många andra. 

Så skulle välsignelsen som Abraham fått, komma till hedningarna i Jesus Kristus [icke-judar som blev Kristi efterföljare], så att vi genom tron skulle få den utlovade Anden (Gal 3:14).

Till Abraham:

Hela det land som du ser ska jag ge åt dig och dina efterkommande för evig tid (1 Mos 13:15). 

Det land där du bor som främling, hela Kanaans land, ska jag ge åt dig och dina efterkommande som egendom för evigt. Och jag ska vara deras Gud" (1 Mos 17:8).

Till Isak:

Stanna som främling här i landet. Jag ska vara med dig och välsigna dig, för jag ska ge dig och dina efterkommande alla dessa landområden, och jag ska hålla den ed som jag gett din far Abraham (1 Mos 26:3).

Till Jakob:

Och se, HERREN stod ovanför den och sade: "Jag är HERREN, din far Abrahams Gud och Isaks Gud. Det land där du ligger ska jag ge åt dig och dina efterkommande. Och se, jag är med dig och ska bevara dig vart du än går, och jag ska föra dig tillbaka till detta land. Jag ska inte överge dig förrän jag har gjort vad jag lovat dig." (1 Mos 28:13,15)

Andra ställen i Bibeln:

Jag ska låta en avkomma gå ut från Jakob, från Juda en arvinge till mina berg, för mina utvalda ska besitta landet och mina tjänare ska bo där (Jesaja 65:9).

Den rättfärdige ska aldrig vackla, men de gudlösa får inte bo i landet (Ords 10:30

Det är svårt att missa den framtidsvision som Gud tillkännagav genom Israels profeter. Hesekiel ger oss en beskrivning av "Juda och Israel i ett rike" (Hes 37:15-28); Hosea talar om "Omvändelsen och Försoning av Israel: Ett Löfte om Framtida Lycka" (Hos 14:2-10); Joel förutser "Israels Härliga Framtid" (Joel 3:18-21; Amos skriver varmt om "Utsikter för Upprättelse och Idylliskt Välstånd" (Amos 9:11-15); Obadja beskriver Guds Rikes Politiska Triumf (Obadja 1:21, Mika 4:1-5) och slutligen ger Sakarja en levande bild av "Messiansk Frälsning" (Sak 8:1-17); "Messias" (Sak 9:9-10), och "Återställandet av Israel" (Sak 9:11-17); och han sammanfattar med en beskrivning av "Jerusalems Prakt" (Sak 14:1-21).

Dessutom skapade Gud ett förbund med David som lovade att Davids avkomling (Jesus) skulle ha en "tron för evigt" - inte i andlig mening, men i verklig politisk bemärkelse. I denna så kallade "gudomliga politik" kommer en ny världsordning att ersätta vårt nuvarande världssystem för alltid

När din tid är slut och du vilar hos dina fäder ska jag efter dig upphöja din avkomling som ska utgå ur ditt liv, och jag ska befästa hans kungadöme. Han ska bygga ett hus åt mitt namn, och jag ska befästa hans kungatron för evigt. Jag ska vara hans far och han ska vara min son (2 Sam 7:12-14).

Han [Jesus] ska bli stor och kallas den Högstes Son, och Herren Gud ska ge honom hans fader Davids tron. Han ska vara kung över Jakobs hus för evigt, och hans rike ska aldrig ta slut" (Luk 1:32-33). 

Detta är bara några få av många, många verser i Bibeln som talar om hur Gud kommer att uppfylla de löftena Han gav oss, att kristna kommer att ärva landet, jorden, om Israels framtid, att tronen ska återställas och hur Gud uppfyller sina löften som Han gav till oss.

Jesus predikade inte något som motsatte sig detta budskap, som till exempel att vi skulle "komma till himlen när vi dör", utan han predikade alltid om att Riket skulle komma ner till oss!

När vi förstår evangeliet, eller de Goda nyheterna, och att Guds rike på jorden och det att ärva landet är samma sak, så börjar vi se hur tydlig Guds plan är för oss och denna jord. 

Att förklara Jesu kristendom genom att bortse från dess rötter i Abrahams och Davids förbund, samt profeterna, är som att försöka redogöra för Förenta Staternas historia utan att hänvisa till det Amerikanska Frihetskriget - det kan inte göras!

Guds avtal med Abraham och David är de största händelserna i Israels historia och de är de slutgiltiga ögonblicken i den bibliska berättelsen, som avslöjar den gudomliga planen i det progressiva stadiet och pekar framemot ett fantastiskt resultat i världshistorien!

Faktum är att Kristi kristendom och det Nya testamentet har vuxit fram ur de två största episoderna i Israels historia, och båda utgör de grunden av Jesu förkunnelse om detta kommande Rike, som är kärnan i hans uppdrag som Messias i Guds rike.

Detta löfte om det kommande Riket som kommer att uppfylla mycket av Skriften borde vara det största målet för vår kristna tro och förhoppning. En längtan efter detta kan ses i "Herrens bön" (också kallad "Fader vår") som vi alla känner till och har reciterat många, många gånger sedan vi var barn [åtminstone de av oss som föddes före 1970-talet i Sverige]. Den inkluderar "Låt Ditt rike komma. Låt Din vilja ske, såsom i himmelen så ock på jorden." (Matt 6:10, Luk 11:2)

Många av oss har sagt dessa ord otaliga gånger, men det är först nu med denna kunskap som några förstår vad den bönen verkligen betyder.

Vilken fantastisk underbar inspiration detta borde vara för oss alla. Detta borde stå i centrum när vi förkunnar evangeliet, eller de Goda nyheterna om Guds rike. Vid Jesu återkomst kommer han att medbringa Guds rike från himlen för att etablera det här på jorden. Jesus, som sitter på Davids tron, kommer att styra världen från Jerusalem.


Låt ditt rike komma (Matt 6:10)

~~~
Från "Vad är Guds Kungarike?...Och kommer jag till himlen när jag dör?" av Daniel R.Cain. 

Populära inlägg i den här bloggen

Vad säger Bibeln om droger?

Vad säger Bibeln om att röka hasch?

Det är inte avhållandet av mat eller andra ritualer som ger Gud ära, utan kärleken till Gud och våra medmänniskor!

Den Islamiska Antikristen och den Falske Profeten: Börjar med Jesus och Styggelsen

Kommer barn som dött i missfall, abort eller i samband med födseln att uppväckas i uppståndelsen?

Överser Bibeln med slaveri?

Islam med dess imamer och försvarare har inget värde för debatt om vad kristna får eller inte får äta, eller om kristen tro överhuvudtaget.

Den förlorade sonen

Att be för kungar och alla i ledande ställning