På tal om miljön - hela planeten är vår trädgård.


Eden: Sambandet mellan Tro och Förvaltarskap (The Link Between Faith and Stewardship) av Barbara Buzzard. 

 
Kristna anklagas ofta för att inte bry sig om den här jorden. 
”Låt mig bara säga att: i många bibeltroende församlingar är miljövård inte något som direkt hyllas och river ner applåder. Det är inte ett vanligt förekommande ämne.” (Randy Alcorn, förord till Gardening Eden

Miljöhänsyn anses i allmänhet vara en del av den vänsterliberala agendan och den specifika beskyllning som ofta riktas mot kristna är; "De bryr sig inte." Och eftersom det stora flertalet kristna tror att de ändå kommer att försvinna från jorden för att sen tillbringa evigheten i himlen, så kan man till viss del förstå att deras syn på att lämna jorden bakom sig kan ha format deras attityd som ett nära på "åt helvete med jorden". Men andra kristna som vi, som fast och fullt tror på att Gud har utlovat oss jorden - landet (med stöd i Skriften) kan väl inte göra oss skyldiga till samma avvisande inställning, eller kan vi det? Låt oss se.

Detta ska inte handla om trädgårdsskötsel, även om jag är obotligt förtjust i Guds häpnadsväckande Skapelse, utan om att kika närmare på hur tro antingen påverkar eller inte påverkar vårt förvaltarskap av miljön. Michael Abbates underbara bok Gardening Eden sammanför det fysiska och det andliga och ifrågasätter den stora klyftan som vi tror finns däri.

”Troende erkänns sällan för att främja miljön, eller för skydd och restaurering av miljön. Många icke-troende vänner och kollegor har med rätta påpekat detta för mig när de frågat: 'Varför är inte de kristna mer involverade i miljöfrågor?'" (Michael Abbate, Gardening Eden, s. 19)

Själv är jag ingen "trädkramare". Jag är radikal i strävan efter Sanningen men jag har ingen politisk agenda. Eftersom all sanning är Guds sanning och eftersom våra förfäder kom från Edens lustgård och vi är ämnade för Eden (ljuvlig eller behaglig trädgårdsliknande park, paradis, ö.a) så låt oss se lite närmare på det.

Är vi inte kallade för att ta hand om jorden? Är det inte en helig uppgift? Vi vet att Gud gladde sig över allt Han hade skapat (Ps. 24:1) och vi kan därför dra slutsatsen att Han vill bevara det. Bevarandet av denna jord (inte dess avfall) är grundläggande i vår arbetsbeskrivning (1 Mos. kap. 1 och 2). 

Är det att ”stå på helig mark” bara en tom refräng, eller är det en attityd som är knuten till vår identitet? Vår identitet är helt visst länkad till vår Skapares uppsåt som är att finna ett folk som lyder Hans evangelium så att Han kan ge dem riklig välsignelse.

”Så som Skriften beskriver Himlen - så är det en ljus, levande och fysisk Ny Jord... Sanningen är den att i våra seminarier, församlingar och familjer, har vi gett otroligt lite uppmärksamhet åt den plats där vi kommer att leva för evigt med Kristus och hans folk - den Nya Jorden...'Åh, jag förstår,' sa en vän, 'Det är som himlen på jorden.'” (Randy Alcorn, Heaven)

Men Något Är Fel Här

”Det är en stor ironi... Sekulär humanism erbjuder inte ett högre skäl eller en logisk grund för sina övertygelser, och troende känner inget moraliskt krav för att skydda planeten. Det verkar som om något är väldigt fel här.” (Gardening Eden, s. 20) 

”Den kristna världsbilden anser att människor har en särskild, enastående betydelse i universum. Från det här perspektivet spelar det roll om människor skulle försvinna från jorden, och det skulle vara en stor tragedi för oss att förstöra oss själva genom att förstöra vår jord.” (Gardening Eden, s. 21) 

Vågar vi ignorera det eviga förbundet mellan mig [Gud] och jorden?" (1 Mos 9:13). Vågar vi ignorera hänsyn och omsorg till skapelsen?

”Troende hävdar att de känner Konstnären till Skapelsen, men saknar skrupler för att skydda konstverket. Varför har Guds anhängare inte försvarat detta mästerverk från förfall?” (Gardening Eden, s. 22)

Roten Till Problemet

Vad hindrar oss från att ta hand om vår värld på det sätt som dess Skapare kan förvänta och behagas av? För det första så skulle det kunna vara den uppfattningen som påstår att vi kommer att lämna jorden genom att fara till himlen och att jorden därför är av liten betydelse. För det andra så tror jag att det kan vara den lika felaktiga men, ändå ganska vanliga idén om att "allt kommer att brinna upp" eller att "planeten kommer att förstöras ändå.” Men varifrån kommer dessa idéer?

Låt oss undersöka källan - 2 Petrus 3:10 som beskriver Herrens dag säger att: "...jorden och dess verk inte mer [ska] finnas till. Lägg märke till att andra handskrifter säger "blottläggas", notera; blottläggas, inte tillintetgjord. Likaså säger Psalm 18:16: att "...jordens grundvalar blottades". Gud skapade jorden och dess myriader av komplexitet. Han kommer inte att förstöra den. Gud talar om återställande, omvandling, rehabilitering, förnyelse. Som en flitig bibelstuderande påpekade, den vers vi oftast använder för Guds löfte om återställande är Apostlagärningarna 3-2-1 (Apg 3:21) — en nedräkning alltså — som säger:

"Men han (Kristus) måste stanna kvar i himlen tills den tid kommer då allt det blir upprättat som Gud för länge sedan har talat om genom sina heliga profeter".

Guds ursprungliga plan kommer inte att misslyckas. Han behöver inte förflytta den till himlen. Han behöver inte arbeta med någon plan B. Det förlorade paradiset kommer att åtföljas av det återvunna paradiset (även om detta påminner om titeln på en av Jehovas vittnens publikationer, så menar jag inte att deras beskrivning av paradiset överensstämmer med Skrifterna). I beredskap för oss väntar Den Storslagna Återföringen! Tänk också på att när Abraham då blir levande i uppståndelsen, då behöver han inte fråga varför Gud brände upp hans (Abrahams) arv!

Himlen tillhör HERREN, men jorden har Han gett åt mänskligheten (Ps 115:16). 

Varför är denna vers inte mer känd, undervisad och använd som grundläggande? Jorden är utlånad till oss, ungefär som livets andetag (som återvänder till Gud som gav den). Att förbise detta är som att driva ut till havs, förlora siktet och därigenom lida skeppsbrott på grund av Sanningen.

Hur Lever Vi Efter Vad Vi Tror?

Dessa två exempel är representativa för de flesta kristna åsikter, antingen;

1) Denna jord är en gåva från Gud och därför måste vi göra vårt bästa för att bevara den och skydda den från skada.
[eller]
2) Denna planet är bara ett verktyg, endast användbar för att tillgodose tillfälliga behov och avsedd att avskaffas till förmån för ett kosmiskt, himmelskt hem (How to Live Like a Conditionalist, From Death To Life). 

Vår ståndpunkt nödvändiggör ett teologiskt beslut om Guds plan och syfte; det nödvändiggör en teologi om jorden.

Det finns en fara i att tappa sin tro och bara har kvar dess applicering. Evangelierna i Nya testamentet avslöjar hur de judiska fariséerna gjorde sig skyldiga till detta. De lade så mycket vikt på personliga gärningar och lydnad mot reglerna i deras samhälle att deras regler till slut blev det de trodde på. Efter att ha undervisat människor i vad de fick och inte fick i ett sekel eller så, så gick anledningarna till buden förlorade och kvar fanns inget annat än buden. (How to Live Like a Conditionalist, From Death to Life.)


Detta citat är min favorit!
”Efter det att han hade skapat världen, allt levande och människor, så uppfann Gud landskapsarkitektur. Han planterade en alldeles speciell, skyddad trädgårdsliknande park och tillade alla slags vackra träd och en flod för att vattna den. Det var förmodligen en helt underbar plats, som inte saknade något förutom en trädgårdsmästare.” (Gardening Eden, s.38). 

När jag undervisar yngre trädgårdsmästare och lär dem att plantera en trädgård så blir det tydligt hur det i sin tur kan ge svar på frågan om vad ett mirakel egentligen är, mycket bättre än någon definition som jag själv skulle kunna ge, och det lär dem något som vi helt enkelt inte kan. När man som lärare känner deras glädje över att skörda något, eller bara att få arbeta med jorden, så kan man ana sig till hur det känns för Gud att se våra framgångar – hans glädje härrör från våra framgångar. [istället för att säga att jag är en trädgårdsmästare, så brukara jag säga att jag arbetar i min Mästares trädgård]

”Medan världen fortfarande var ren och syndfri, så fanns det meningsfullt arbete i denna speciella trädgård för att säkerställa dess hälsa. Att sköta om Eden var inte Adams straff; utan vad han var ämnad för.” (Gardening Eden, s. 39) 

Och vi följer förebilden i vår Fader och i vår broder: 
”Jag är den sanna vinstocken och min Fader är trädgårdsmästaren” (Joh. 15:1). 

Hela planeten är vår trädgård. Det handlar bara om att ta hand om din del av planeten. En ointresserad kristen? Nej, det tycker jag inte.

Det Handlar Om Återställande

Vi är alla bekanta med liknelserna om förvaltarskap, men att inte tillämpa dessa ord i Skriften innebär en fara för oss. Därför måste vi som förvaltare av denna planet fråga oss själva hur det går med den saken. Gud är så otroligt generös mot oss.

”Gud ger oss så frikostigt detta universum och vill att vi ska upptäcka glädjen i ansvarsfullt förvaltarskap, av måttfullhet och den frihet som kommer av självdisciplin och av att bry sig om en flock, av att inte slösa resurser. Och genom att göra dessa saker så säger Gud att vi bättre kommer att förstå och uppskatta Honom. Han ensam känner den djupa glädje och tillfredsställelse som kommer att bli vår när Han ser oss uppfylla vårt kall och säger till oss: ‘Bra, du gode och trogne tjänare!’” (Gardening Eden, s. 41). 

”Vi har fått berättat att en tid kommer då Gud kommer att återställa allt. Detta är ett vittomfattande löfte. Det omfattar så mycket mer än att Gud bara skulle upprätta okroppsliga människor till gemenskap i en andevärld... Istället kommer Gud att återställa mänskligheten till vad vi en gång var, till det han utformade oss att vara - fullständigt förkroppsligade, rättfärdiga varelser. Och att återställa hela det fysiska universum till vad det en gång var.” 

”Gud kommer att återställa allt på Jorden. Profeterna intresserar sig aldrig för någon avlägsen värld av okroppsliga andar. De intresserar sig för landet, arvet, staden Jerusalem och jorden de vandrar på. Messias ska komma ner från himlen till jorden. Han kommer inte för att ta oss bort från jorden upp till himlen, utan han kommer för att återställa jorden till det som var Guds ursprungliga uppsåt så att han kan leva med oss här för evigt.” 

”Kommer jorden så som vi känner den att få ett slut? Ja. Ett slutgiltigt slut? Nej” (Randy Alcorn, Heaven, s. 90). 

Att Älska Din Nästa?!

"Hur kan du älska din granne om du inte förstår... att sluta upp med att smutsa ner hans vattenförsörjning och förgifta hans luft?... Hur kan du vara en [god] granne utan att tillämpa principen - utan att handla därefter? Hur kan du praktisera den egenskapen på ett skickligt sätt?” (Wendell Berry, The Gift of Good Land). 

Som det mesta här i livet, så handlar det om kunskap i kombination med tillämpning och uppförande.

Vad säger Gud om förvaltandet av miljön? Han är väldigt tydlig; Han kommer att fördärva dem som fördärvar jorden (Upp. 11:18) och jorden är Hans, utlånad till oss och den kräver att tas om hand. Och eftersom det Han skapade var gott och eftersom Han älskar den värld Han skapade - så bör även vi göra det (Ps. 145:16).

”Ju mer jag studerar de omfattande underverken i detta naturliga sammankopplade kretslopp, desto mer förundras jag över Gud. Han skapade inte bara enskilda arter i separata miljöer. Han skapade ett otroligt levande drama av samspel, beroende och ömsesidiga beroendeförhållanden. Det är denna ständigt pågående skapelseakt som är så fantastiskt storslagen. (Gardening Eden, s. 31.) 

Berörd Av Skönhet 

Varför berörs vi av skönhet? Vetskapen om att vi är unika i detta hänseende bland allt som Gud har skapat borde få oss att stanna upp och tänka efter. Vad är egentligen poängen med skönhet, antingen det är för ögat eller örat? Det är inte livsnödvändigt, men fördelarna är ändå kolossala. Våra reaktioner på skönhet är en kvalitet som givits oss från Gud i vars avbild vi är skapade och vi delar detta med Honom. Vår uppskattning av skönhet är en gåva från en Fader som också uppskattar det.

Vetenskap och psykologi ger tillsammans ett samband mellan hälsa och natur. Den stärkande och återställande kraften i Guds skapelse är obestridlig. Den rena kraften i naturen som fräschar upp, styrker och inspirerar, ingjuter lugn och ro, är välbeprövad fakta. Den terapeutiska kraften utomhus i naturen bekräftas i både medicin och teologi.

Många håller med om att de går ut i naturen för att samla sina tankar och få klarhet i sinnet. Är det bara en slump att medan du ger näring åt jorden, så ger jorden i sin tur näring åt dig? Dessutom vill jag tillägga att forskning visar att det finns en bakterie (en god sådan) i jorden som stimulerar våra "må-bra hormoner". Den bakterien sägs också öka inlärningsförmågan. Så behållningen för trädgårdsskötare står långt högre i proportion till allt de skulle kunna tänkas lägga ner på det. Skapandet av skönhet är kronan på verket, den glädje som vi i harmoni delar med vår Fader.

“Så om vi inte gjorde nåt annat i vår kristna syn på naturen än att bevara och njuta av skönhet, så skulle det vara av stort värde ändå... När vi har lärt oss detta - den kristna synen på naturen - då kan det bli en riktig ekologi; skönhet kommer att flöda, det blir psykologisk frihet (sinnesfrid) och världen kommer att upphöra att bli förvandlad till en öken” (Francis Schaeffer, Pollution and the Death of Man). 

“Öknen och ödemarken ska glädja sig, hedmarken fröjda sig och blomstra som en lilja. Den ska blomstra skönt och fröjda sig, ja, fröjda sig och jubla“ (Jes. 35:1-2). 

Detta har väckt tanken på att om någon från en annan planet utan blommor skulle få höra talas om jorden, så skulle de tro att vi var tokiga av glädje bara av att ha sådant som blommor runt omkring oss. Som Einstein sa: ”Det finns två sätt att se på livet: Ett är att tro att mirakel inte existerar, det andra är att tro att allt är ett mirakel.”

Typexempel 

Hundratals miljoner fjärilar migrerar varje år till bergen i centrala Mexiko, varav några reser över 5000 km. Hur, undrar Abbate, kan en varelse med ett vingspann på ungefär 10 centimeter, och som nästan inte väger någonting, flyga cirka 80 till 160 km om dagen?

“Deras ankomst till Mexiko skapar en häpnadsväckande vacker syn eftersom de där täcker tallarna så tätt att trädens stammar, grenar och barrnålar inte ens kan ses. Deras rörelser får träden att se ut som blinkande guld, en syn så majestätisk att man tappar andan“ (Gardening Eden). 

Och om det är Guds plan att det här scenariot ska äga rum - bör vi då inte göra vår del för att se till att denna ömtåliga fägring fortsätter?

Rörd av Förståelse och Uppskattning 

Bibeln talar om träd mer än något annat levande (förutom om människor och naturligtvis om Gud själv). Det verkar som om Gud har en stor förkärlek för träd eftersom de har vävts in i Skrifterna från den ena änden till den andra (ordet träd förekommer 311 gånger i Bibeln).

“Varje viktig händelse i Bibeln markeras av ett träd eller något av dess delar - grenar, frukt och frö. Det finns ett träd på den första sidan i Första Moseboken, den första Psalmen, den första sidan av Nya testamentet och den sista sidan i Uppenbarelseboken“ (Matthew Sleeth, Reforesting Faith).

Faktum är att Livets träd börjar och avslutar Bibeln. Vår rabbi (andlige lärare) Jesus är den sanna vinstocken, Davids rotskott och ättling, och vi är de vilda inympade olivgrenarna. Och vi ska bli som träd, fast planterade, ordentligt rotade, bära frukt och aldrig vissna.

Att förstå trädens mekanism ger oss en glimt av världen som många saknar. Att missa underverket innebär att vi går miste om mycket av Guds natur och Hans kärlek till oss. I själva verket kanske du undrar hur det kan komma sig att du har läst Bibeln hela ditt liv och ändå missat så många insikter och skatter. Ju mer man vet, ju mer förstår man att man inte vet. Uppskattning och förståelse bidrar till att överbrygga klyftan mellan tro och miljövård. Naturen är inte ett självverkande instrument. Vi måste vara medvetna om sambandet mellan himmel och jord så att vi kan delta i Guds plan.

I en lektion om träd informerade professorn oss om att det finns en så stor mängd kunskap som kan fastställas genom att ”läsa” ett träds ringar, att vi till och med skulle kunna urskilja hur våren var under det år Jesus föddes i Betlehem! (Känd som trädets dolda språk.)

Ingenting lämnades åt slumpen i planerandet av universum.

“Jag är den som genom min stora kraft och min uträckta arm har skapat jorden med de människor och djur som är på den, och Jag ger den åt vem Jag vill“ (Jer. 27:5).

Vi måste träda varsamt på jorden i respekt för dess Formgivare, Skapare och Upprätthållare.


Bilder från Unsplash.

Populära inlägg i den här bloggen

Den Islamiska Antikristen och den Falske Profeten: Börjar med Jesus och Styggelsen

Uppenbarelseboken 13 och De sista dagarna - av Anthony Buzzard

Den Ädla Koranen

Vad säger Bibeln om att röka hasch?

Vad säger Bibeln om droger?

Ändens tid i 1 och 2 Tessalonikerbrevet

Rahab, den prostituerade, blev en hjältinna för tron.

Livets träd och Trädet med kunskap om gott och ont.

Vilddjurets märke, Den stora Vedermödan och Tusenårsriket