Enkelheten i det kristna budskapet

 


Meningen och syftet med kristendomen har begravts under en massa teologisk tradition. Det råder endast en allmän enighet om de etiska kraven i det nuvarande kristna livet: en kristen måste älska och tjäna sin nästa. Men nästan ingenting är känt om det slutliga syftet och målet som Jesus från Nasaret, Messias, avsåg för dem som följer honom. Nutida religion, som gör anspråk på Kristi namn, har övergett syftet med tron som tydligt framgår av Jesus i hans evangeliebudskap - evangeliet om Guds rike (Luk 4:43, etc.).


I syftet med den tro som förkunnats av Jesus ligger själva anledningen till vår existens som individer. Nyckeln till vår personliga framtid, och mänsklighetens i stort, finns i Jesu evangeliebudskap om Guds rike. Detta är helt enkelt budskapet om de Goda nyheterna, att Gud i sin son och representant Kristus, den utlovade Messias, har för avsikt att upprätta en rättvis regering och universell fred på jorden och att ge odödlighet till dem som älskar Honom. Jordens och hela universums framtid är relaterad till den enskilde troendes framtid på följande sätt: Det Rike som kommer att upprättas på jorden när Jesus återvänder kommer att administreras av dem som Gud beviljar odödlighet.


Planen som antyds av de Goda nyheterna om Riket är motsatsen till komplex. Det krävs ett barns sinne för att förstå det. Jesus sa: ”Om du inte omorienterar ditt liv och blir som små barn kommer du säkerligen inte att komma in i Guds rike” (se Matt 18:3; Mark 10:15; Luk 18:17).


Ett verkligt Kungarike 

För att förstå det kristna budskapet måste sådana ord användas som vilket barn som helst skulle kunna förstå - i sin naturliga och normala mening. Guds rike, som Jesus ständigt talade om, är alltså ett verkligt Kungarike, en gudomlig regering på jorden, som ska administreras av Kristus och de heliga, med ett förnyat Jerusalem som huvudstad. Lukas 19:11 bör ses som en nyckel till hela Nya testamentet: Eftersom de nu var nära Jerusalem trodde de att Guds rike skulle komma nu omedelbart.” Denna vers ger oss en ledtråd till innebörden av huvudtemat för allt som Jesus lärde. Han förväntade sig att upprätta Riket som ett världsomspännande styre på jorden.


Mycket av det som går under namnet teologi är inte mer än en övning i att undvika ordens tydliga innebörd, en ursäkt för otro [att inte tro]. Kyrkorna har övergett hoppet om det Rike som Jesus lovade skulle invigas vid hans återkomst. Det är uppenbart att Riket ännu inte har upprättats. Det kommer att manifesteras på jorden vid Messias (andra) ankomst i härlighet. För detta ska de kristna be: ”Låt ditt rike komma!”


Som svar på den mycket rimliga frågan om vad hans efterföljare kan förvänta sig att få under Rikets kommande tidsålder, lovade Jesus lärjungarna att de skulle få ställningar som styresmän med honom [bli Jesu medregenter] i det kommande Kungariket (Matt. 19:28; Lukas 22:28). Detta löfte utvidgades sedan till hela församlingen (1 Kor. 6:2; 2 Tim. 2:12; Upp. 5:10; 3:21; 2:26; 20:1-4). Det var den naturliga bekräftelsen och förtydligandet av löftet till Abraham, de troendes fader, att han en dag skulle besitta världen (Rom. 4:13).


Total världsfred 

Kungadömet kommer att ha Jerusalem som huvudstad, vilket förutses av alla profeter i Gamla testamentet, och det kommer att fastställas genom ett spektakulärt gudomligt ingripande (Ps. 2), då processen med universell nedrustning (Jes. 2) som leder till total världsfred kommer att börja. Visionen om världsfred under Messias regering läses årligen vid jul, men få tror på det. De har istället övertygats om att löftena om en universell gudomlig regering inte betyder det de säger. (Se till exempel Jesaja 9:6-7; 11:1-9; Sakarja 14:9; Mika 4:7.)


Orsaken till detta är tvåfaldig. Människor har från barnsben lärt sig att belöningen för kristendomen som erbjuds i Bibeln är att få komma till ett rike "bortom himlen" som en kroppslös själ/ande. En sådan uppfattning är helt utan grund i Bibeln och måste förvisas från tankeprocessen innan några framsteg kan göras i förståelsen av det Nya testamentet. Enligt Bibeln är de döda för närvarande alla döda och inte vid liv [levande] på något annat ställe! De väntar på att bli uppväckta från de döda! Då kommer de att ärva jorden, dvs Guds rike på jorden (Matt. 5:5; Upp. 5:10).


För det andra har man inte insett att det ”eviga livet” som utlovats av Nya testamentet rätt översatt betyder ”livet i den kommande tidsåldern”. Detta är ett välkänt uttryck som Jesus och hans samtida använde. Återställandet av denna definition av kristendomens mål tillåter oss att förstå att syftet med det kristna livet inte är att försvinna till en annan värld i samma stund vi dör. Utan att det istället innebär att man kommer att uppleva en framtida uppståndelse från de döda i den framtida tidsåldern, den tidsålder då Guds rike kommer att etableras på jorden.


Utmaning till läsaren 

Överallt i Skriften lärs det att de trogna döda nu ”sover” omedvetna i graven och väntar på att uppståndelsen som kommer att inträffa vid Jesu återkomst (Dan. 12:2; Joh. 5:28-29). Sedan ska alla de troende delta i det utlovade Riket med Kristus.


Mot bakgrund av detta enkla system kan Nya testamentet läsas med full förståelse, för de fakta som anges här representerar tron hos de nytestamentliga skribenterna. Utmaningen för läsaren är trosuppfattningen. Jesu första nedtecknade uttalande i Markusevangeliet är en befallning om att omvända sig (dvs att omorientera ens sinne och livsstil) och att tro på budskapet om de Goda nyheterna om Riket! (Mark 1:14-15). Det var när potentiella konvertiter trodde på de Goda nyheterna (evangeliet) om Guds rike och Jesu Kristi namn som de döptes in i tron (Apg. 8:12). Detta är den process genom vilken vi ska initieras [invigas] i tron.


Rikets evangelium konfronterar alltså var och en av oss som individer i samma ögonblick som vi mottar kungörelsen av det, av Jesus eller de nytestamentliga förkunnarna. Därefter är vår respons, vårt svar på det Gudomliga Budskapet, avgörande för frälsning.


Jesus gav oss en varning för faran av att ignorera inbjudan till Guds rike: "När någon hör budskapet om Riket men inte förstår det, kommer Djävulen och rycker bort det som blivit sått i hans hjärta, så att de inte kan tro och blir frälsta” (Lukas 8:12). 



Populära inlägg i den här bloggen

Den Islamiska Antikristen och den Falske Profeten: Börjar med Jesus och Styggelsen

Uppenbarelseboken 13 och De sista dagarna - av Anthony Buzzard

Den Ädla Koranen

Vad säger Bibeln om att röka hasch?

Vad säger Bibeln om droger?

Ändens tid i 1 och 2 Tessalonikerbrevet

Rahab, den prostituerade, blev en hjältinna för tron.

Livets träd och Trädet med kunskap om gott och ont.

Vilddjurets märke, Den stora Vedermödan och Tusenårsriket