Enligt Jesus ...

 

Och detta är kärnan och essensen av Livet i den Kommande Tidsåldern, att de lär känna Dig, den ende sanne Guden, och den som Du har bemyndigat, Jesus Messias (Joh. 17:3)

Enligt Jesus är Gud helt bestämt en enda person, inte tre. Kristna som värderar Jesus som den högsta avslöjaren av sanningen bör överväga hans klassiska ord, uttalade i en sista bön: "Du, Fader, är den ende som verkligen är Gud". Han definierade att frälsning är att tro på den ende sanne Guden samt på sig själv som Messias (se Joh. 17:3).

 

Det är en allvarlig kapning av Jesu ord om man lägger till något i Jesu trosbekännelse. För Jesus är hans Fader ”den som ensam är sann Gud”, ”den ende sanne Guden”, ”HERREN vår Gud, HERREN är en” (se även Joh. 5:44 och Mark 12:29).

 

Dessa uttalanden är mer än tydliga. Det finns inte minsta antydan till tvetydighet. Ändå har de övergivits av kyrkan som bär Jesu namn. Kyrkan har i århundraden, alltsedan efterbibliska tider, definierat Gud som tre personer. Jesus definierade Gud som en enda person, Fadern. Det är en väldigt stor skillnad. Den skillnaden kräver omfattande nytänkande och reformering. Vi kan inte riskera att splittra Gud. Jesus trodde och undervisade i strikt enhetlig monoteism. Han hade aldrig hört talas om Treenigheten - och om han skulle ha gjort det, då hade han avvisat den. Det bör även hans efterföljare göra.

 

Enligt Augustinus...

Århundraden senare, efter att kyrkoråd hade uppfunnit stenhårda trosbekännelser och påtvingat dem på de troende, stod Augustinus ansikte mot ansikte med Jesu definition av Gud som "den ende som verkligen är Gud". Vad skulle han göra? Kyrkan hade då förlorat Jesu trosbekännelse. Överallt propagerades det för att Gud var tre personer. Men den oskyldiga meningen i Johannes 17:3 förklarade att Gud var en enda person, inte tre personer. Augustinus "lösning" blev då att han ändrade ordningsföljden som följande: "Rätt ordföljd [ska vara]: "För att de ska känna Dig och Jesus Kristus, som Du har sänt, som den ende sanne Guden" (Tractates on the Gospel of John, 105).

 

Man kan tro på Jesu ord om denna stora fråga, eller så kan man tro på orden från de efterbibliska trosbekännelserna. Men det är svårt att se hur man kan tro på båda samtidigt. Att följa Jesus innebär att tro på hans läror. Jesu undervisning om hur många personer den enda Guden är, är verkligen inte svår: "Du, Fader, är den ende sanne Guden." Jesus är Herren Messias (Luk 2:11; Ps. 110:1), Guds Son (Matt. 16:16), men han är inte den ende sanne Guden. Vad ordet "en" betyder borde vara tydligt för alla.

 

 

Enligt Gud

Om någon har några frågor om detta, så låt honom eller henne rådfråga tusen och åter tusen personliga singulära pronomen som används för Gud i Bibeln. "Jag", "Mig", "Min", "Jag själv", "Du", "Din", "Du själv", "Han", "Hans", "Han själv". Alla dessa ord, liksom Guds verkliga egennamn JHVH följt av singulära verb (6700 gånger), borde övertyga öppna våra sinnen om att Gud är en enda person, inte fler. Och monoteismen - tron på att Gud är en enda - är enligt Jesus av avgörande betydelse (Mark12:29).

 

Jesus, Guds Son, är den perfekta mänskliga återspeglingen av den ende Guden, hans Fader. Men han [Jesus] är inte Gud. Han är den syndfria andre Adam och "profeten som ska uppstå [bland dina bröder] från Israels hus" (5 Mos. 18:15-18). Skapad och frambringad i sin moders livmoder under kraft av Guds helige ande, betecknas han som "Guds Son" (Luk 1:35). Idén om att han är "evigt född" har ingen igenkännbar mening i språket och är ett rakt igenom falskt påstående enligt Skriften. "Evigt född" motsäger det viktiga bibliska faktum att Guds Son var född "idag", inte i evigheten (Ps. 2:7; jmf. Apg. 13:33).


Populära inlägg i den här bloggen

Den Islamiska Antikristen och den Falske Profeten: Börjar med Jesus och Styggelsen

Uppenbarelseboken 13 och De sista dagarna - av Anthony Buzzard

Den Ädla Koranen

Vad säger Bibeln om att röka hasch?

Vad säger Bibeln om droger?

Ändens tid i 1 och 2 Tessalonikerbrevet

Rahab, den prostituerade, blev en hjältinna för tron.

Livets träd och Trädet med kunskap om gott och ont.

Vilddjurets märke, Den stora Vedermödan och Tusenårsriket