Uppenbarelseboken 13 och De sista dagarna - av Anthony Buzzard
Ingen av oss vet när Jesus kommer tillbaka och det är meningslöst att fastställa ett datum. Var och en av oss måste vara redo att möta Herren eftersom vi kan dö när som helst och i nästa sekund i vårt medvetande (även om flera år kan gå medan vi "sover" i graven - Dan. 12:2) så kommer vi att uppstå i uppståndelsen vid "den sista basunen" för att möta Jesus Messias som då har återvänt. Vi måste därför alltid vara vakna och uppmärksamma.
Paulus förklarade för
tessalonikerna (2 Tess. 2:3) att Herren Jesu återkomst inte kan ske förrän
två viktiga händelser inträffar: 1) apostasin, eller avfallet från sann
tro, och 2) framträdandet av Laglöshetens människa, Antikrist. Denna sekvens
beskrivs tydligt i 2 Tessalonikerbrevet 2:3 och bör noggrant studeras. (Vissa
eskatologiska system stör den ordning som Paulus gav och säger att Jesus kommer
att samla församlingen innan Laglöshetens människa kommer. Detta är en
motsägelse av Paulus varning.)
Uppenbarelseboken 13 är baserad på
den syn som gavs till Daniel i kapitel 7. De fyra rikena som Daniel såg sägs
uppstå vid en framtida tidpunkt (se Dan 7:17). Eftersom Nebukadnessars
Babylon var på väg att falla när Daniel såg synen, och Medo-Persien redan
fanns, är det svårt att se hur Daniel 7 skulle kunna inkludera dessa kungadömen.
Dessutom, i Uppenbarelseboken 13 ser Jesus alla fyra vilddjuren i Daniel 7 som
ett sammansatt vilddjur, med tio horn och sju huvuden.
Kännetecknande för dessa sju
huvuden är hädelse (13:1) Hela vilddjuret får sin styrka från draken, som
Uppenbarelseboken 12:9 definierar som den ursprungliga ormen i 1 Moseboken 3,
d.v.s. Satan Djävulen som, vare sig det märks eller inte, bedrar hela
världen (Upp. 12:9). Detta vilddjur har stor auktoritet (13:2) och
när Bibeln säger "stor" så betyder det stor!
Ett av huvudena på detta politiska
monster kommer att drabbas av ett dödligt slag men återhämta sig mirakulöst
och på så sätt få hela världens hänförda uppmärksamhet och de kommer att följa
det (13:3). Detta är Satans försök att parodiera Jesu uppståndelse. Vilddjuret
kommer på något sätt att återuppstå och öppet träda fram (2 Tess.2:3, 6, 8).
I Uppenbarelseboken 13:4 faller
världen för bedrägeriet och dyrkar vilddjuret som om det vore Gud ("Vem är
som vilddjuret?" jfr. "Vem är som Gud?"). Vilddjuret är en militär
makt.
Vilddjuret är också en stor hädare
och förföljare av de heliga, och hans makt kommer att vara i 3 1/2 år eller 42
månader (13:5). Denna tidsperiod kommer från Daniel 9:27, den 70:e
"veckan" eller 7 år, uppdelad i två halvor. När den första hälften av
de 7 åren gått (efter 3 ½ år) kommer vilddjuret att avskaffa det dagliga offret
och ställa upp förödelsens styggelse (Dan. 9:27; 7:25; 11:31; 12:11).
Jesus gör denna händelse till
signalen för de kristna i Judéen att fly till bergen (Matt. 24:15-16) och han
lovar att omedelbart återvända efter den efterföljande perioden
av den Stora vedermödan (nöden). Från sekvensen som Jesus gav – först
vedermödan och omedelbart efter den, Jesu andra ankomst (Matt. 24:29) -
så vet vi att han talade om framtida händelser som ännu inte har inträffat.
I Uppenbarelseboken 13:9 uppmanas
vi att uppmärksamma vad Gud säger genom Anden. (13:8 ska översättas som King
James har översatt det ["i livets bok om det slaktade Lammet från världens
grundläggning"], vilket visar att Jesus ”korsfästes före världens
grundläggning”, dvs. i Guds plan.)
Uppenbarelseboken 13:10 varnar de
heliga om att de inte får vara våldsamma. Kristna har ingen plats i denna
världens krig, och de som lider under vedermödan kommer själva att dödas om de
tar till vapen. Så Petrus beordrades av Jesus: "Sätt tillbaka ditt svärd i
skidan!" (Matt 26:52). Det var det självförsvarets svärd som Jesus
fördömde. Kristna får inte ägna sig åt fysiskt våld. De ska vara icke-våldsamma
som Jakob säger att Jesus var ("han gjorde inget motstånd", Jakob 5:6).
I Uppenbarelseboken 13:11 möter vi
Vilddjurets "P.R." man som agiterar för honom. (Observera hur termen
"Vilddjur" gäller för både riket och dess ledare.) Den falske
profetens trumfkort är kraften att utföra mirakel och skapandet av en bild
för Vilddjuret. Detta påminner oss om livsanden som Gud blåste in i Adam
som skapades till Guds avbild (1 Mos 1:27; 2:7). Vilddjuret och den
falske profeten "leker Gud". Det verkar som att Satan själv har gjort
detta effektivt hur länge som helst. Han verkar ha skapat en position som Gud
Sonen, den andra medlemmen av en treenighet, en titel som Jesus aldrig gjorde
anspråk på. Jesus kallade sig själv för Messias, Guds Son (Matt 16:16). Jesus
påstod sig aldrig vara Gud. Paulus säger att Antikrist (vilddjuret)
kommer att göra anspråk på att vara Gud (2 Tess. 2:4).
Falska mirakel härrör från Satans
makt, precis som de var i fallet med Faraos magiker. Ingen magiker kan
förvandla vatten till blod i stor skala utan hjälp (2 Mos 7:20-22), inte heller
kan han få grodor att stiga upp över land (2 Mos 8:7). Laglöshetens människa
(Antikrist) kommer att utföra mirakel, precis som Jesus gjorde, men kraften
kommer från Satan (2 Tess. 2:9). Hur mycket av detta sker inte redan i Amerika?
Uppenbarelseboken 13:16 berättar
för oss att ett märke kommer att ges till människor av alla klasser som ett
märke som visar på trohet mot vilddjuret. Ingen handel blir möjlig utan det
märket. Märket verkar vara numret på vilddjuret som är 666. Bokstäverna på
hebreiska och grekiska har numeriskt värde och detta kommer att peka på
Vilddjurets identitet. Första Moseboken 34:2 ger oss en förhandstitt på detta,
när Shekem Ben Hamor, en hedning, våldtog Dina, Israels jungfrudotter (som
kännetecknar kyrkan/församlingen). Namnet Shekem Ben Hamor = 666 på hebreiska
och han typifierar en Antikrist. Det gör också Goliat, vars spjutspets vägde
600 siklar järn; Goliat var 6 alnar hög och hade 6 rustningar (1 Sam 17:4-7).
Nebukadnessars bild var 60 alnar hög och 6 alnar bred. Och människan skapades
på den sjätte dagen. Jesu namn är dock 888 på grekiska. Och 8 betyder tydligen
överflödigt antal.
Någon gång i framtiden kommer
dessa förutsedda händelser att börja ske. Utvecklingen i Mellanöstern kommer
att leda till en 7-årig allians med en assyrisk Antikrist (Jes. 10:5,24; 10:27-11:4; jfr. 2 Tess. 2:8; Jes. 30:27, 31, 33; 31:4, 8; 32:1; och Mika5:4-7; Sak 10:10-11). Daniel 11:5 kan möjligen vara en profetia om framtiden
som leder till Antikrists framträdande i 11:21, där hela avsnittet i Daniel11:5-12:13 är en framtidsprognos. Jesus ser Daniel 11:31 som framtid (Matt24:15), liksom Daniel 12:1 (Matt 24:21). Paulus ser Daniel 11:36 som en bild av
Antikrist (jfr 2 Tess 2:8). Så den sista kungen kan inte bara vara historia!
Uppfattningen att Daniel 11:5 är
profetia hölls av Dr Samuel Tregelles (Remarks on the Prophetic Visions in
the Book of Daniel), G.H. Lang (Histories and Prophecies of Daniel);
samt även av medlemmar av The Church of God (Abrahamic Faith). Samma
uppfattning noterades som möjlig av E.W. Bullinger, Companion Bible, angående
Daniel 11:5. Se även anmärkningarna om Daniel 11 i Ellicott’s Commentary.
Uppenbarelseboken 13 bör studeras i förbindelse med Daniel kapitel 2, 7, 8, 9, 10, 11, 12, Matteus kap. 24, 2 Tessalonikerbrevet kap. 2, Jesaja, Jeremia, Hesekiel och De mindre profeterna (se fotnot, ö.a.) samt Uppenbarelseboken 17. Innehållet i dessa syner presenterar en bild av ett monster till tyrann som uppstår öster/norr om det moderna Israel (i Irak, Iran eller Syrien?) vars allians med en konfederation av 10 nationer (Ps. 83) kommer att krossas av Jesus vid hans andra ankomst (Ps. 2; Upp. 19-21). "Se," sade Jesus, " jag har nu sagt det till er i förväg." (Matt. 24:25). Den förnuftiga kristna kommer att bekanta sig noggrant med Daniel och Uppenbarelseboken, som Jesus befallde (Matt. 24:15; Upp. 1:3).
Fotnot: Hosea, Joel, Amos, Obadja, Jona, Mika, Nahum, Habackuk, Sefanja, Haggai, Sakarja, Malaki.
Originaltitel: Revelation 13 and the Last Days by Anthony Buzzard.