Bör kristna hålla sabbaten? - av Anthony Buzzard.
I fjorton långa år höll
jag sabbaten varje vecka samt de årliga helgdagarna. Detta sådde split i min
familj, förargade mina föräldrar och vänner, och det avhöll mig från många
aktiviteter. Nu när jag har blivit befriad från denna börda, vill jag varna
andra från att hålla sabbaten.
Det finns flera
anledningar till varför jag inte tror att den sjunde dagen är bindande för
kristna:
1. För det första kan det
inte påvisas att sabbaten var i kraft före 2 Moseboken 16. Observera att 5 Moseboken 5:15 visar anledningen till att hålla sabbaten: nämligen Israels
uttåg ur Egypten. "Kom ihåg att du var en slav i Egyptens land, och att
Herren, din Gud, har fört dig ut därifrån med stark hand och uträckt arm. Därför
har Herren, din Gud, befallt dig att hålla sabbatsdagen."
Det är också en
återspegling av den vila som Gud åtnjöt vid skapelsen. Observera dock att 2 Moseboken 20:11 inte säger att Gud välsignade varje efterföljande sabbat ända från
skapelsen; utan bara att Han vilade på den sjunde dagen och först senare krävde
att Israel under Lagen skulle efterlikna Hans ursprungliga endagsvila genom att
vila varje lördag. De som säger att anledningen till att hålla sabbaten är
skapandet utav sabbaten som en permanent vila för hela mänskligheten, motsäger
5 Moseboken 5:15 som specifikt ("därför") kallar sabbaten för ett
minne av uttåget.
2. Det finns inga
bibliska bevis för att sabbaten och de heliga dagarna [helgdagarna] var
bindande för Adam. Hur skulle han ha kunnat hålla den judiska påskhögtiden?
3. Först i 2 Moseboken16:23 får Israel höra talas om sabbaten som "en tid för arbetsvila, en
helig sabbat åt Herren." Det är inte en redan existerande, välkänd sabbat,
eftersom det är först då den blir en permanent vila varje vecka för Israel.
4. Sabbaten gavs till Israel
enligt Nehemja 9:14. Dessutom får vi i Nehemja 10:29-33 veta att Lagen gavs
genom Mose – veckosabbaten, nymånaderna, högtiderna och friåret (sabbatsåret
vart sjunde år).
5. Hela detta
sabbatssystem – veckovis, månadsvis, årligt, vart sjunde år och vart 49:e år
(jubelår) – var ett enda system. Endast en del av det nämns i De tio budorden
som gavs på Sinai, men det är en sammanfattning av hela systemet.
6. Vissa kristna är
fascinerade av De tio budorden. Låt oss se om dem är det slutgiltiga ordet för
alla tider. För det första, förbundet som Gud slöt med Israel, med de tio
budorden: "Det var inte med våra fäder Herren slöt detta förbund." Detta
kan vi läsa i 5 Moseboken 5:3. Därför var det något nytt och detta inkluderar
sabbaten.
7. I Nya testamentet
varnar Paulus mycket starkt för att gå tillbaka under Sinaiförbundet.
Människor som vill vara under lagen ”iakttar noga dagar, månader, årstider och år”
(Gal. 4:10). Vilka dagar? Paulus fortsätter: Förbundet vid Sinai (sammanfattat
med De tio budorden) är likt slavinnan Hagars son som var född efter köttet
(Gal 4:23). Kyrkan [den kristna församlingen] är likt Isak, född fri av den
fria kvinnan Sara i kraft av Löftet. Detta är något helt annat än Sinai. Därför
ersätter Paulus lagen om De tio budorden med något högre.
8. Lägg märke till att
sabbatshållandet i templet (vi är ett andligt tempel) ersätts även i det Gamla
testamentet. Prästerna är inte bundna av sabbaten när de gör tjänst i templet
(se Matt. 12:5). Vi kan därför bryta mot bokstaven i lagen om sabbatshållning
eftersom vi arbetar i "templet".
9. Kolosserna 2:16-17
varnar för att människor stör den kristna församlingen genom att försöka införa
regler om att hålla årliga sabbater (högtider), nymånadsdagarna (nymånar) och
veckosabbater. Dessa saker, säger Paulus, är en skugga av verkligheten,
verkligheten som är Kristus som nu har kommit. Det finns ingen mening med att
uppmärksamma skuggan när det väsentliga (Kristus) är tillgänglig för oss. Det
är inte rätt att insistera på att människor ska följa en skugga. Det skulle
vara som att säga att Kristus inte är viktig. Om Jesus är vårt påskalamm (1Kor. 5:7), kan han då inte också vara vår sabbat?
10. I Hebreerbrevet 10:1
läser vi att lagen med dess offer var en skuggbild (samma ord). Den skuggan
har nu ersatts av kroppen (personen) av Kristi offer. "En kropp
har Du berett åt mig.... Vi har blivit heliga genom offret av Jesu Messias
kropp en gång för alla" (Hebr. 10:5, 10). Om kristna inte kan tänka
sig att återinföra skuggbildsoffren, varför insisterar de då på att hålla skugg-sabbaterna
när Paulus säger att kroppen är Kristus?
11. De två stentavlorna
har ersatts av något bättre och högre. De tio budorden är det centrala för det
mosaiska förbundet, som enligt Paulus håller på att blekna bort (2 Kor 3:11).
Evangeliet om Rikets kommande härlighet kan inte blandas ihop med det Gamla
förbundet.
12. Kristna ska ha
fortsatt "sabbatsvila" (Heb. 4:9). Det är ett upphörande av
våra egna onda gärningar. Guds sjunde dags sabbatsvila förebådade denna kristna
vila (Heb. 4:3). ”Dagen” som Gud talar om för kristna i Hebreerbrevet 4:8 är
inte en dag i veckan utan en vila från synden (nu och i Riket). Om Josua hade
gett dem vila (inte den sjunde dagen!) så skulle Gud inte ha talat om en annan
vila (inte heller någon dag i veckan) utan om en ”sabbatsvila” – en andlig vila
i Kristus. Detta är den sabbat som vi bör hålla varje dag.
Så vad ska vi göra om vi
vill leva i anden? Vi måste älska Gud och människor. Vi behöver inte omskäras fysiskt,
utan andligt. Vi behöver inte offra fysiska uppoffringar utan andliga
uppoffringar av bön och givande. Kristus är vårt påskalamm (1 Kor. 5:7), så vi
offrar inte ett lamm varje år eftersom lammet redan har blivit offrat.
Den judiska påskhögtiden innehåller inget minne av uppståndelsen, så det måste
vi högtidlighålla i Herrens nattvard, som hålls ofta. Jesus är vår sabbat, så
vi måste vila i honom: "Kom till mig så ska jag ge er vila" (Matt11:28).
Söndag är den rätta dagen
för möten för att fira uppståndelsen (se Lukas 24:21: Söndag är den tredje
dagen sedan korsfästelsen, dagen då de förväntade sig att uppståndelsen skulle
ske – och det gjorde den!). Nya testamentets kristna träffades ibland den
första dagen i veckan (Apg. 20:7).
Vissa säger dock att
Jesus kom för att magnifiera (upphöja) lagen och därför inte ändrade den. Som
svar skulle jag vilja säga att Jesus ändrade Mose lag i fråga om skilsmässa
(Matt. 19:8-9), såväl som lagen om omskärelse genom Paulus. Kom ihåg att
omskärelse var en mycket viktig del av lagen redan före Mose. På den åttonde
dagen skulle de troende omskäras. Ändrade Jesus, genom Paulus, denna lag? Jag
tror att vi alla är överens om att han gjorde det. Den åttonde dagen i ett
gossebarns liv har nu ingen speciell betydelse. Men enligt Lagen var det
ytterst viktigt.
Vad är då innebörden av
det fjärde budordet idag? Det är uppenbarligen en skugga (som Paulus säger)
vars substans är vilan som vi finner i Jesus genom upphörandet av våra egna
gärningar - "sabbatsvilan" i Hebreerbrevet 4:9. Vi ska ständigt
arbeta i det andliga templet där något brott mot sabbaten inte finns, eftersom
"prästerna bryter mot sabbaten och är ändå oskyldiga" (Matt 12:5). Vi
är inte under sabbatslagen som gavs till Israel under det Gamla förbundet.
Originaltitel:
Should Christians Keep the Sabbath?