Originaltitel: The Christianity of Jesus and of the Bible is Not So Complicated
Det förbryllar mig ständigt varför de flesta kyrkobesökare verkar reflektera så lite (om alls!) på det trossystem de får vecka efter vecka i kyrkan [eller församlingen]. Amerikaner [liksom folk i allmänhet] är oerhört intresserade av vad som händer i dagens politik - vad som händer med skatter, med sjukvård; vem som är den bästa kandidaten till att fixa alla de många problem som samhället står inför.
Jag förutsätter att läsare av denna tidskrift (
Focus on the Kingdom, som utkommer varje månad, nu i sitt 19:e år) är övertygade om att det endast är Messias Jesus (
Lukas 2:11: "Messias herren") som slutligen kan omorganisera samhället framgångsrikt, så att nationer aldrig mer ens får för sig att förgöra varandra - män, kvinnor och barn - i krig, med hjälp av skräckinjagande massförstörelsevapen.
Endast Jesus (med undantag för några oförutsedda högljudda protester redan nu) kommer i slutändan att framgångsrikt förbjuda den hänsynslösa förstörelsen av mänskligt liv i livmodern. Endast Jesus kommer att ha makt att övertyga varje levande person att ett foster är en människa och att stoppa ett bultande hjärta är mord.
Endast Messias ingripande vid hans enda spektakulära återkomst, hans framtida
andra ankomst efter den Stora vedermödan [nöden] kommer att sätta stopp för den onde ängeln, Djävulens (Satans) förödande bedrägliga krafter. Enligt
Upp. 12:9 är det Djävulen "som förleder [bedrar] hela världen" och "hela världen är i den ondes våld" (
1 Joh. 5:19). När det framtida första skedet av Guds rike på jorden vid Jesu återkomst är här, kommer "Djävulen inte mer att kunna förleda folken [nationerna]" (
Upp. 20:3). Djävulen kan såklart inte både "bedra hela världen" och "inte bedra" - samtidigt! Således har amillennialism bevisats vara falskt.
Tusenårsriket (
Upp. 20:1-6) kommer att införa en helt ny världsordning på jorden, "den kommande världen" i framtiden som är ett stort och viktigt tema i evangeliet (
Heb. 2:5). Endast vid uppståndelsen för alla de troende, som kommer att ske vid Jesu synliga återkomst, kommer världen - efter omskolning - att få uppleva en fantastisk världsfred och säkerhet. De heliga genom alla tidsåldrar kommer då att ha blivit odödliga (fått evigt liv) och kommer att styra världen tillsammans med Jesus (
Upp. 2:26-27, etc.).
Upp. 5:10 är en av många
fullkomligt tydliga verser som tillkännager det framtida Riket där de heliga ska förvalta och styra den tidens nya samhälle (
1 Kor. 6:2: "döma världen", dvs styra och förvalta världen).
Denna information är inte komplicerad, dvs. förutsatt att de okomplicerade, viktiga bibelverserna inte bortskaffas genom att tystas ner eller förvridas!
Upp. 5:10 informerar oss om att Jesus har samlat en världsomfattande skara av präster och kungar som den tidigare nationen Israel var avsedd att vara (
2 Mos. 19:5-6; 1 Pet. 2:4-10). De kommer att styra på jorden tillsammans med Jesus.
Här är Petrus inspirerade beskrivning på identiteten hos de sant troende. Och till dem som kommer ut ur klorna på Vakttornets kontroll (organisationen som förvägrar miljontals Jehovas vittnen en kristen identitet) kommer följande verser att ge en fantastisk innebörd och ett löfte om Livet nu och i framtiden [Jehovas vittnens organisation heter "Vakttornet", eng. "
Watchtower"]:
Kom till honom, den levande stenen, förkastad av människor men utvald och dyrbar inför Gud. Och låt er själva som levande stenar byggas upp till ett andligt hus, ett heligt prästerskap som ska bära fram andliga offer som Gud tar emot med glädje genom Jesus Kristus. Det står ju i Skriften: Se, jag lägger i Sion en utvald, dyrbar hörnsten, och den som tror på den ska aldrig komma på skam.
För er som tror är den alltså dyrbar, men för dem som inte tror har stenen som husbyggarna förkastade blivit en hörnsten, en stötesten och en klippa till fall. De stöter emot den därför att de inte lyder ordet. Så var det också bestämt om dem.
Men ni är ett utvalt släkte, ett kungligt prästerskap, ett heligt folk, ett Guds eget folk för att förkunna hans härliga gärningar, han som har kallat er från mörkret till sitt underbara ljus. Ni som förr inte var ett folk är nu Guds folk, ni som inte hade fått barmhärtighet har nu fått barmhärtighet (1 Petrus 2:4-10).
Den stora ära som utlovats till sant troende är att vara medregenter tillsammans med Jesus Kristus vid hans Andra ankomst till jorden. De kommer att bistå honom i processen att omskola hela världen. Några dödliga överlevande på Herrens framtida dag (
Jes. 24:6) kommer att finnas där för att bilda kärnan i ett nytt jordiskt samhälle, precis som Noa och några få kom ut ur arken efter syndafloden. Det samhället kommer snabbt att föröka sig och över hela världen kommer överlevande från alla nationer att lära sig "rättfärdighet" (
Jes. 26:9), dvs hur man lever och tänker rätt. De kommer att befrias från de lamslående osanningar som håller dem inspärrade nu och förgiftar både deras sinnen och deras liv. Jag tänker på de nuvarande 10 miljoner Jehovas vittnen som har tvingats in i några mycket obibliska läror, av ett kontrollerande Vakttorn som inte är särskilt kunnigt i Bibeln. Jehovas vittnen har fått lära sig att Vakttornet är en ofelbar auktoritet som de aldrig får ifrågasätta! Självfallet bör ingen acceptera sådan tankekontroll. Det borde inte heller de 20 miljoner Sjundedagsadventister vars ledare, Ellen White, rådde dem att tro att inga dödliga skulle finnas kvar på jorden när Jesus återvänder. För att göra detta bedrog hon dem genom att utelämna orden "bara några få är kvar" i
Jes. 24:6. (1 -
The Great Controversy, s. 739.)
Samma höga ställning med fullständig auktoritet som ges till Vakttornets "styrande krets", ges också av romerska katoliker till Påven när han talar officiellt [på ämbetets vägnar]. Men hur är det då med protestanter? De har underkastat sig, ofta omedvetet, till en uppsättning trosbekännelser och övertygelser som inte kommer från Bibeln (men som ändå mycket inkonsekvent påstås vara den "enda auktoriteten"). Protestanternas efterbibliska trosbekännelser förpliktigar dem att tro att Gud är
tre i en. Jesus trodde inte på detta. Jesus höll med en jude i
Markus 12:29 om att Gud är en enda Gudomlig Person, Herren Gud av Israel, Abrahams, Isaks och Jakobs Gud, Davids Gud och Jesu Gud. Det finns bara en Person som är JHVH, Fadern (
Joh. 17:3) och detta är den centrala sanning genom vilken universum är, eller borde vara kontrollerad. Jesus kallade denna tro på Israels Enda Gud för det "största budet" (
Mark 12:28-29). Är detta, som Jesus kallade för det "största budet", något som du hör predikas klart och tydligt?
Som det beskrivs i inledningen till min översättning av Nya testamentet (
The One God, the Father, One Man Messiah Translation with commentary, från Amazon.com eller Atlanta Bible College), så blev troende
från det andra århundradet e.Kr., förvirrade under inflytandet av grekisk filosofi som infördes av "konvertiter" som kom in i den kristna församlingen utan att helt ha övergett sina tidigare hedniska uppfattningar. Gradvis omvandlades definitionen av den bibliska tron till ett trossystem som var märkligt främmande mot Jesus och apostlarnas undervisning. Gud förvandlades till en mystisk tre-i-en Gud, som Jesus inte erkände (
Joh. 17:3; Mark. 12:29; 5 Mose 6:4). Den mänskliga Jesus, övernaturligt förd till existens genom ett mirakel i Maria (
Matt 1:20 "blivit till, frambringad i henne";
Luk 1:35 "barnet som föds"), ersattes av
en annan icke fullt mänsklig, dvs en redan existerande person, antingen som en ängel, Mikael, som Jehovas vittnen nu hävdar (deras grundare Russell gjorde det inte!), eller som en annan "person" av gudomen, en andra gudom.
Den brittiske historikern Winwood Reade i sin
Martyrdom of Man, 1892, rapporterade följande chockerande fakta:
"Församlingen avvek i disciplin och dogmer alltmer omfattande ifrån sin gamla form, tills de kristna i Judéen under det andra århundradet, som troget hade följt de tolv apostlarnas seder och trossatser, blev informerade om att de nu var kättare. Under detta tidsintervall hade en ny religion uppstått. Kristendomen hade erövrat hedendomen och hedendomen hade fördärvat kristendomen. De legender som hörde till Osiris och Apollon hade tillämpats på Jesu liv. Judarnas enda Gudom [Markus 12:29] hade utväxlats mot Treenighetsläran... Mannen som hade sagt: "Varför kallar du mig god? Ingen är god utom Gud", hade nu själv gjorts till en gud, eller den tredje delen av en" (s. 230).
Det är förbluffande för många av oss att församlingsmedlemmar verkar veta eller bry sig så lite om denna häpnadsväckande förändring av "den tro som en gång för alla har överlämnats åt de heliga" (
Judas 1:3). Paulus hade kraftfullt varnat för vad som skulle hända efter hans död. Jesus slog ofta larm genom att undervisa den bistra verkligheten att många i framtiden skulle hävda att de var hans efterföljare, medan de i själva verket varken var eller är det (
Matt 7:21). De hade faktiskt aldrig varit hans sanna efterföljare, och de hade inte ägnat tillräcklig uppmärksamhet åt hans läror - som traditionen hade tagit över. Jesus klagade: "Deras vördnad för mig är meningslös för lärorna de lär ut är människobud" (
Matt 15:9)
Hur man undviker självbedrägeri
Hur kan vi framgångsrikt läsa Bibeln utan att försumma och ignorera dess grundläggande läror? Med hjälp av sunt förnuft, helt enkelt. Börja med Jesus. Paulus var en apostel och en sann Jesu efterföljare, naturligtvis var han det, men som Petrus varnade för så kan Paulus vara svår att förstå för nybörjare (
2 Pet. 3:15-16). Paulus var absolut inte upphovsman till det kristna evangeliet! Det är viktigt att börja med att definiera evangeliet så
som Jesus definierade det. Du behöver inte tro på mig, men ställ den här frågan till dina vänner vid varje lämpligt tillfälle: "Vad är det kristna evangeliet?"
Du kan bli chockad och förvånad över svaret. Det är högst osannolikt att de kommer att svara på denna fullständigt grundläggande fråga genom att citera det svar som Jesus själv gav! Det är högst osannolikt att de kommer att svara med det helt självklara svaret: att det evangelium vi ska tro på först och främst är
Evangeliet om Guds rike (Mark 1:14-15).
Jesu undervisning är klar och tydlig: han inledde sin offentliga tjänst genom att förkunna det han kallade Guds evangelium (det finns ingen högre auktoritet än det!). Ämnet och innehållet i det frälsande evangeliet är, som Jesus sade; "Guds rike är nära. Omvänd er och tro på evangeliet!", dvs evangeliet om Guds rike.
Hur ofta hör du uttrycket
evangeliet om Riket av dem som undervisar dig? Om du ofta hör det så låter dina lärare som Jesus. Men om inte, så låter de inte alls som Jesus. Din uppgift är att urskilja med hjälp av din gudagivna och (i bästa bemärkelse) kritiska intelligens. Jesus varnade om att möjligheten att bli bedragen, lurad, är mycket stor. Du är verkligen skyldig dig själv och din familj att se till att du får ständig undervisning om
evangeliet om Guds rike. Att tro på och lyda evangeliet om Riket är det som leder till frälsning. Inget annat kommer att göra det. Att förstå och tro på
Mark 1:14-15 är det som får in dig på den väg på resan som leder till odödlighet, livet i den kommande tidsåldern (dåligt och vagt översatt som "evigt liv").
Det är därför
Heb. 5:9 är en primär och otroligt lärorik vers: "evig frälsning för alla som lyder honom [Jesus]." Jesu ord säger samma sak: "Den som tror på Sonen har evigt liv [liv i den kommande tidsåldern].
Den som inte lyder Sonen ska inte se livet, utan Guds vrede blir kvar över honom" (
Joh. 3:36). Inte att undra på att Guds röst från himlen kungjorde, "Han är min älskade
Son. Lyssna till honom!" (
Mark 9:7). Det finns inget annat sätt att finna nåd hos Gud eller Jesus. Den versen om att lyssna till Sonen är ett slags "Hör, Israel" (
5 Mos. 6:4). Om någon ignorerar Guds ord gör de det på egen risk. Gud talade på många sätt på Gamla testamentets tid. Det var först när Jesus kom som Gud till slut talade till oss genom honom (
Heb. 1:1-2). Det slutliga budet var: "Omvänd er och tro på evangeliet [om Guds rike]!" (
Mark 1:14-15).
När du lär dig detta och undervisar andra kan du vända dig till den fantastiska versen i
Apg. 8:12 som visar hur troget det Nya testamentets evangelister imiterade och upprepade Jesu ord: "Men när de nu trodde på Filippus, som förkunnade
evangeliet om Guds rike och [det som rör] Jesu Kristi namn [Jesu auktoritet och läror], döptes de, både män och kvinnor."
Vatten dop är den officiella, erkända och befallda offentliga ceremoni genom vilken den troende förseglar sitt förbund med Gud och Jesus. Det är inte ett alternativ, utan en direkt befallning, och som vi kommer ihåg uppnås frälsning genom lydnad mot Jesus.
Heb. 5:9,
Joh. 3:36,
1 Tim. 6:3 och
2 Joh. 1:7-9 är rimliga varningar mot falsk undervisning.
Guds fascinerande utsädesprogram
Israels Enda Gud, Fadern, kallad Gud 1300 gånger i det grekiska Nya testamentet, har ett massivt intressant
utsädesprogram på gång. Han använde sin unikt alstrade, avlade =
frambringad till existens (
Matt. 1:20; Luk. 1:35) Son Jesus för att tillkännage denna stora Plan, kallad
logos eller ord (
Joh. 1:1). Detta är den stora planen om riket / evangelium och plan. Det är det kristna evangeliet. Jesus predikade det ständigt (
Mark 1:14-15). Som ett slags uttryckssätt - känt för Nya testamentets skribenter men, oftast inte av dagens kyrkobesökare - kallas budskapet om Guds rike kort och gott för "ordet".
Mark 4:14 och
Matt 13:19 definierar det vackert för oss som Ordet, eller Ordet om Guds rike. Guds målsättning var från början att skapa ett mänskligt samhälle som faktiskt skulle fungera!
Dagens samhällen under Djävulens bedrägliga osanningar (
Upp. 12:9; 2 Kor. 4:4; 1 Joh. 5:19) fungerar inte så bra! Guds plan för världens framtid är inkapslad i frasen "Evangeliet om Riket", och Jesus tillkännagav detta som grund för sin tjänst i
Mark 1:14-15. Vår uppgift som elever i Jesu undervisning är att omvända oss, ändra våra sinnen och våra liv och tro på det evangeliet om Riket. Det är Jesu första bud till oss. Detta sätter oss i linje med Guds stora syfte för mänskligheten och världen. Evangeliet om Riket är Guds och Jesu manifest.
Budskapet om Riket såddes som frön i den stora liknelsen om såningsmannen. Genom att tro på det fröet med evangeliet/budskapet om Guds rike, först sådd av Jesus i Markus 4, Lukas 8 och Matteus 13, börjar vi ta del av Guds magnifika "sånings, planterings" program som lovar fred på jorden, en ny regering och odödlighet åt alla sant troende! Detta är den enda politiska/andliga fråga som räknas i
slutändan.
Regeringarna i denna nuvarande onda tidsålder (
Gal. 1:4) ger alla möjliga löften (många som inte hålls!) om att förbättra våra liv nu för en kort spännvidd på cirka 80 år! Men Jesus "
har gjort slut på döden och fört fram Liv och odödlighet i ljuset genom evangeliet" (
2 Tim 1:10). Fångade du det där? Läs det igen, och meditera över det. Ta in den sanningen i ditt system och låt den bli drivkraften i ditt liv. Låt det ständigt flöda i ditt andliga "blodomlopp." Jesus erbjuder dig odödlighet. Han vet hur döden kan avskaffas. Han delar den hemligheten med oss som väljer att tro på honom! Detta betyder inte att du inte behöver dö den fysiska döden som avslutar detta liv (livet i denna tidsåldern). Men det betyder att du kan vinna odödlighet genom att bli uppväckt, uppstånden, hela du, till odödlighet när Jesus kommer tillbaka (
1 Kor. 15:23; Luk. 14:14; Dan. 12:2; Upp. 20:1-6). Du måste ta emot den handpenning, löftet om den framtida odödligheten nu, genom att omvända dig och tro på evangeliet om Riket som Jesus gav befallning om i
Mark 1:14-15 och
Apg. 8:12; 19:8; 28:23, 31.
Alla måste vi naturligtvis också tro på Jesu lösenoffer för våra synder. Och vi måste omvända oss och döpas i vatten (
Apg. 2:38). Frälsning beviljas "de som lyder Jesus", inte dem som inte lyder honom (
Heb. 5:9; Joh. 3:36; 5:24). Budet är att tro på Guds evangelium om Guds rike, det "ord" som Jesus förkunnade (
Luk. 4:43; Apg. 8:12; Heb. 2:3; Matt. 13:19).
I den fantastiska liknelsen av såningsmannen (
Matt 13;
Mark 4;
Luk 8), gick Jesus ut till allmänheten
för att så frön av den framtida regeringen som ska införas över hela världen på jorden vid Kristi andra ankomst. Jesus planterade Guds rike som hade utlovats redan i Gamla testamentet, den hebreiska Bibeln.
Jer 32:41: "Jag ska glädja mig över dem och göra dem gott och
plantera dem i detta land med trofasthet, av hela mitt hjärta och hela min själ."
Jesus och apostlarna, våra mentorer, satte exemplet genom att förbereda sig för det kommande Riket ("Låt Ditt Rike komma!" jmf med
Mika 4:8). De sökte och fann medlemmar för den världsvida regeringen i det framtida kungariket. Paulus var frustrerad över att några av hans församlingar inte kände till det enkla faktum att "de heliga ska döma [förvalta/administrera och styra] världen" (
1 Kor. 6:2) och till och med döma administrera änglar (
vers 3). Vill du bli som Jesus? Har du läst
Uppenbarelseboken 2:26-27:
"Den som segrar och håller fast vid mina gärningar ända till slutet, honom ska jag ge makt över folken [myndighet över nationerna]. Han ska styra dem med järnspira som man krossar lerkärl, liksom jag har fått den makten av min Fader."
Ja, Jesus och Gud vill använda din gudagivna talang (vilken talang har du som du inte fått av Gud?!). Vår angelägna uppgift är att fullt ut använda våra talanger och andra resurser för att främja odödligheten om Evangeliet om Riket, Guds evangelium och om Jesus. Vi blir frälsta genom att lydigt respondera på Jesus (
Heb. 5:9). Jämför: "Genom sin kunskap förklarar min rättfärdige tjänare (Messias) de många rättfärdiga" (
Jes 53:11). Jesus räddar genom sin kunskap, liksom genom sin försoningsdöd! Jesu död och uppståndelse är helt uppenbart av central betydelse i evangeliet. Paulus predikade dessa som "det allra viktigaste" (
1 Kor. 15:3). Men dem var inte hela evangeliet. Jesus hade predikat Guds rike som evangelium långt före han yttrade ett enda ord om sin död (
Matt. 16:21).
Detta är den kristna uppgift som vi skall engagera oss i med glädje, att veta att vi är medarbetare med Gud och Jesus i den stora planen om odödlighet och fred på jorden, medan vi förkunnar det världsomspännande, kommande Riket. Det gör ont att se de stapplande flyktingarna, de svältande, de mördade barnen, de sjuka (som ofta i okunnighet haft del i att orsaka sin egen nöd genom bristande undervisning i hälsofrågor). Bristerna kommer att rättas till i framtiden, och naturligtvis kan Gud rätta till några av dem redan nu om vi söker Honom. Kristendomen ska innebära att ha en helt ny livsstil, som kräver fortsatt omvändelse. Vi ska utgöra ett föredöme för världen i det att vi uppvisar ett levnadssätt som behagar Skaparen och Hans Son Jesus, och som återspeglar deras kombinerade evangelium om Riket.
Jesus gav en allvarlig varning om att många skulle tro att de följde honom, men att de ouppmärksamt blivit bedragna av falska läror och traditioner (
Matt. 7:21-27; Luk. 13:22-30; läs detta flera gånger!).
Tillsammans med
Apg. 8:12, en lysande sammanfattning av Lukas av hela den kristna tron och dess innehåll, så kom ihåg att visa
Lukas 8:12 för dina vänner (de är lätta att lägga på minnet). Liknelsen om såningsmannen är den viktigaste liknelsen, för vilken annan liknelse kan man förstå om man inte förstår den, konstaterar Markus (
Mark. 4:13). Lukas 8:12 är en väsentlig "
Johannes 3:16" vers som är utformad för att öppna sinnet hos den som frågar sig hur strävan efter odödlighet fungerar. I
Lukas 8:8 får vi veta att Jesus höjde sin röst och ropade när han levererade denna liknelse. Jesus visste att frågan om odödlighet beror på vår respons, om vi tar emot eller vägrar ta emot liknelsen om såningsmannen. Lärjungarna, som goda elever i Mästarens klassrum, inbjöds att samverka. Rabbinen Jesus förklarade att för de få utvalda hade hemligheten om odödlighet i Guds kommande Rike på jorden nådigt beviljats av Gud (
Luk. 8:10). De som misslyckades med att fatta evangeliet om Riket var blinda. De hörde orden men förstod inte deras innebörd. I
Luk. 8:11 definierade Jesus såningsmannens säd som
Guds ord, dvs
ordet om Riket (se
Matt. 13:19).
I
Lukas 8:12 lär vi oss att Djävulen, som är inriktad på att blockera vår möjlighet att leva för evigt, kommer och rycker bort budskapet, evangeliet om Riket, från medvetandet hos åhörarna "så att de
inte kan tro och bli frälsta." Frälsning enligt Jesus har här gjorts beroende av ett intelligent greppande om evangeliet om Riket. Djävulen, som vet detta, gör sitt bästa för att ta bort det Budskapet om Riket från medvetandet hos de som hört det "så att de inte kan tro det och bli frälsta"!
Denna enda text och många andra borde bevisas vara positivt mot den falska tanken om att frälsning endast och uteslutande är beroende av tron på att Jesus dog för synder och uppstod! Visst är Jesu död och uppståndelse väsentliga delar i evangeliet, men det är även det att förstå Guds rike, att smaka av det redan nu i anden och för fullt upplevas som odödlighet när Jesus återvänder.
Utan Guds rike som centralt och grundläggande för evangeliet så är evangeliet tomt och ofullständigt. Värst av allt är att Jesus ignoreras och inte åtlyds. Det enda vi inte får riskera är att ignorera Jesus och naturligtvis senare Jesus-i-Paulus. Hela Bibeln är vårt råd, och det Nya förbundet i det grekiska Nya testamentets skrifter är den slutliga uppenbarelsen. Moselagen i bokstaven har ersatts av det sista ordet i Guds Son. Sinais härlighet, strålande och ärorikt som det var, har nu överträffats av det Nya förbundets härlighet i Jesus (läs
2 Kor. 3). Jesu Tora, Messias lag, är nu guldmyntfoten [en gyllene standard] och Jesu undervisning sammanfattas i evangeliet om Riket. Kristi Tora (Kristi lag) är inte detsamma som Mose lag (se
Gal. 6:2; 1 Kor. 9:21).
Den intelligent troende måste undvika de två ödesdigra felen på var sida av Sanningen. Olydnad mot Jesu befallningar leder oss bort från odödlighet och frälsning. Lydnad mot de felaktiga buden i det Gamla förbundet, kommer att få till följd att vi åter ställs i skuggorna (
Kol. 2:16-17; Ef. 2:14-15) långt bort från den uppståndne Jesus Messias.
Många samtida "församlingar" gör ingenting alls med evangeliet som definieras av Jesus med början i
Mark 1:14-15. En vilseledande form av evangeliet träder fram när
endast vissa verser från Paulus citeras. Således erbjuds allmänheten ofta en förvriden Paulus och en försummad Jesus.
Apg. 8:12 och
Lukas 8:12 tillsammans med Markus 1:14-15 kan föra oss tillbaka på rätt spår. Lika viktiga är alla texter om evangeliet om Riket i
Apg. (1:3; 1:6, 8:12; 14:22; 19:8; 20:24-25, där "Guds nåds evangelium" är exakt detsamma som "evangeliet om Guds rike";
28:23, 31).
Grunden i Jesu undervisning får aldrig försummas. Jesus talade om behovet av att
födas på nytt för att vinna frälsning (
Joh. 3:3-8). Petrus förklarade samma pånyttfödelse-process när han i
1 Pet. 1:22-23 skrev: "genom att lyda sanningen [det frälsande evangeliet] ... är ni födda på nytt." Det var
fröet till liknelsen om såningsmannen som orsakade den pånyttfödelsen (
1 Pet. 1:23 =
Luk. 8:11). Det fröet fanns i ordet som förkunnades för er som evangeliet (
1 Pet. 1:25). Vilken fullkomlig enkelhet och harmoni mellan Jesus och hans apostoliska elever och lärare. Men glöm aldrig att vissa "
tror bara för en tid" (
Luk. 8:13). Frälsning kräver uthållighet genom prövning och vedermöda ända till slutet.
Efter att vår tro prövats i eld, parallellt med prövningen av guld, kan vi förvänta oss att få höra dessa gratulationsord: "Bra, du gode tjänare. Eftersom du var trogen i det minsta ska du ha ansvar för tio städer" (
Luk 19:17). Prövningen av vår tro blir till "lov, pris och ära när Jesus Kristus uppenbarar sig" (
1 Pet. 1:7).
Förstår du evangeliet nu, och berättar du om det för dina vänner så fort tillfälle ges? Om inte så kan du ändra på det genom att vid varje lämpligt tillfälle ge en god och tydlig undervisning. Då kan du bli som Paulus som regelbundet höll till på torget (
Apg. 17:17) och talade till alla som ville lyssna på de Goda nyheterna om hur man kan få odödlighet och få styra världen med Jesus (torget är ungefär som internet idag?). Inte undra på då att Paulus uppmanade de troende att söka "härlighet, ära och odödlighet" (
Rom. 2:7; jmf. med "sök först Guds Rike",
Matt. 6:33).
Vad vi föreslår i denna kostnadsfria tidskrift,
Focus on the Kingdom, är inget nytt. Det vi presenterar här är erkänt av många som till fullo ser att kyrkan och dess traditioner är oense med Bibeln.
Mark 12:29; 1:14-15, Apg. 8:12 och
Luk 8:12 är oumbärliga, grundläggande verser att arbeta utifrån.
Bland många mycket uppmuntrande brev från tidigare radiolyssnare (av våra 260
15-minuters radioprogram om Riket som arkiveras på
restorationfellowship.org), fick jag detta från en romersk-katolsk professor i teologi och författare:
"Jag tror att det är relevant för mig att säga att jag är professor i teologi och i Nya testamentet, vid en romersk-katolsk institution... och att jag tror att din publikation Focus on the Kingdom är teologiskt viktig, hur mycket det än försummas av den sektor som jag alltså representerar. Ni tar upp radikalt viktiga frågor inom kristen teologi som är mycket passande eftersom den teologiska övningen i själva verket är på ett infantilt stadium och är i behov av ytterligare vägledning. Jag tycker att du gör ett bra arbete som jag hoppas ska komma att göra inverkan på min egen romersk-katolska kyrkas tradition så småningom. Det finns mycket arbete att göra innan vi kollektivt kan tänka klart, och jag är glad för att din ärlighet kring dessa saker är så ståndaktig." -
Professor John C. Meagher (1935-2003), professor Emeritus of English and Religion at the University of Toronto (St. Michael's College) and the Toronto School of Theology.