Vad betyder det ”Att predika evangeliet”?
Vad var, enligt Jesus, syftet med hela hans mission? Vad är syftet med kristendomen?
"Jag har inte kommit för att kalla rättfärdiga till omvändelse, utan syndare" (Luk. 5:32).
"Människosonen har kommit för att söka upp och frälsa det som var förlorat" (Luk. 19:10).
"...Guds Son har uppenbarats för att göra slut på djävulens gärningar (se 1 Joh. 3:8).
Men hur gjorde han det?
"Jag måste förkunna evangeliet om Guds rike för de andra städerna
också. Det är därför jag är utsänd" (Luk. 4:43).
En populär form av evangelisation säger att Jesus vädjade till allmänheten att ”be honom komma in i deras hjärtan”. Det är uppenbart att denna formulering inte har någon grund i Jesu nedtecknade ord. Däremot ger det fria tyglar åt den mänskliga fantasin och verkar inte återspegla Jesu metod att förkunna på. Men hur uppmanade då Jesus syndare att bli troende?
Svaret på denna fråga var det viktigaste för bibelskribenterna. De var trots allt också evangelister (förkunnare) och hoppades med sina skriftliga nedteckningar vinna andra till frälsning. Vad var deras budskap och metod?
Utan tvekan var
det samma budskap och metod som de hade lärt sig av Jesu egna exempel när det
gällde att predika evangeliet. Idag verkar många dock förbryllade över tanken
på att Jesus var en evangeliepredikant. Dog han inte bara och uppstod från de
döda? Var inte det en tillräcklig grund för frälsning? Svaret måste vara ett
tydligt och klart ”nej”. Om Jesu död och uppståndelse skulle vara allt som
finns i evangeliet, varför predikade då Jesus evangeliet i cirka tre år utan
att i det skedet presentera någon information alls om sin död och uppståndelse?
Hur kunde apostlarna gå ut under Jesu tillsyn och predika evangeliet och
erbjuda frälsning (Luk. 8:1; 9:2,6) när Jesu död och uppståndelse
fortfarande var okänt för dem? (Se Luk. 18:31-34; Joh. 20:9).
Det enkla svaret
Dessa fakta
är mycket enkla. Jesus kom för att rädda de förlorade. Han kom för att kalla
syndare till omvändelse. Hur han gick tillväga med detta kärnuppdrag verkar
dock till stor del passera obemärkt förbi kyrkobesökarna. Det enkla svaret är
att Jesus presenterade ett budskap och uppmanade människor att tro på det
budskapet. Här är hans inledande ord, som är utmärkande för hela hans tjänst. Allt
Jesus sade är i själva verket en utvidgning av detta inledande uttalande om hur
frälsning ska uppnås:
”Tiden är inne och Guds rike är nära. Omvänd er och tro på evangeliet!”
(Mark. 1:14-15).
Detta är ett
sammanfattande uttalande av den kristna tron som Markus gav i början av sin
evangelistiska redogörelse om Jesus och hans arbete som förkunnare och
Frälsare. Guds rike är kärnan i allt som Jesus lärde. Jesus var den
ursprungliga evangelisten:
”Den [frälsningen] förkunnades först av Herren [Jesus] och bekräftades sedan för oss av dem som hade hört honom” (Heb. 2:3).
Hur kunde vi
missa grundvalen för den kristna tron som Jesus förkunnade den? Svaret är att
vi har blivit bombarderade med tal om synd, förlåtelse och Jesu blod (också
viktiga delar av evangeliet), men vi har tydligen styrts bort från det
uppenbara faktumet (när man väl har sett det) att sådan förlåtelse också
vilar på att reagera förståndigt på Jesu evangelium om Guds rike.
Fröet som såddes i
hjärtat
Jesu undervisning är enkel på denna punkt. Han jämförde sin frälsande evangelieundervisning med ett frö som såddes i hjärtat. Fröet kallas evangeliet/ordet om Riket (Matt. 13:19) - ibland förkortat till ”Guds ord” (Luk. 8:11) eller kort och gott som ”ordet” (Mark. 4:14).
Det fröet/budskapet befaller Jesus oss att förstå, tro på och omfamna. Det måste accepteras av våra sinnen och bli drivkraften i våra liv. Enligt Jesus innebär omvändelse att överge vår egen livsfilosofi och engagera oss för hans evangelium om Riket: Genom att vända oss bort från våra egna agendor ska vi anamma hans agenda - det som han ständigt kallade - Guds rikes evangelium.
(Många av
dagens kyrkogängare är starkt engagerade i aktuella politiska program, men
Jesus var inte särskilt inblandad i sådana handlingar. Han var intresserad av
den främsta frågan i Guds politik [eller tillvägagångssätt]. Rikena
[nationerna] i denna värld är per definition inte kristna. De är en del av
Satans värld. Kristna tillhör inte detta [nuvarande och onda] världssystem; de
är "inte av denna värld." Världen kommer att bli Guds rike först vid
Kristi återkomst (Upp.11:15-18; Dan 7:14,18,22,27; 2:44; Mika 4:8; Oba.1:21).
Guds rike är
den nya världsordningen som ska invigas av Kristus vid hans återkomst till
denna jord (Apg. 1:6; 3:21). Vi måste nu, med all brådska,
förbereda oss på dess ankomst. Kristna ska också hjälpa andra att svara på Jesu
budskap om Rikets evangelium, samt naturligtvis på hans offerdöd och
uppståndelse.
Omvändelse på Jesu
villkor
Jesus
klagade över att många är ovilliga att ångra sig på hans villkor. De
föredrar sina egna villkor. De kan mycket väl vara beredda att ge upp sådant
som de uppfattar som syndigt och ogudaktigt [ondskefullt]. Men frågan för Jesus
är inte en vag övertygelse om ogudaktighet utan en förstående respons på
hans frälsande vädjan: tro på evangeliet om Guds rike. Jesus redogjorde
för detta viktiga faktum om frälsning i Markus 4:11-12. Han förklarade att
deras oförmåga att anamma hans evangelium/ord om Riket hindrade
människor från att komma till honom och bli frälsta.
"Ni [kristna lärjungar] har fått lära känna himmelrikets [Guds rikes] hemligheter, men de har inte fått det." (Matt. 13:11)
"Ni har fått del i Guds rikes hemlighet. Men de som står utanför får allt i liknelser, för att de ska se och se och ändå inte se, och höra och höra och ändå inte förstå, så att de inte vänder om och får förlåtelse” [dvs. ”Om de gjorde det skulle de ångra sig och bli förlåtna"] (Mark. 4:11-12).
Det är
tydligt att frågan om ånger [omvändelse] här beror på om man tar emot Jesu
evangelium om Guds rike eller ej. Lukas förklarar samma sanning lika
tydligt.
”När någon hör ordet om riket men inte förstår det (Matt. 13:19), kommer
djävulen och tar bort det ur deras hjärtan [sinnen] så att de inte kan tro
och bli frälsta" (Luk. 8:12).
Det är
tydligt att omvändelse och förlåtelse villkoras av att man intelligent [förståndigt]
tar emot budskapet om Guds rike såsom Jesus predikade det.
Jesu ord
Men i
nuvarande evangelisation erbjuds ingen sådan information om Guds rike till den
som önskar omvända sig. Istället blir han/hon snarare uppmanad att ”erkänna sin
synd” och ”ta emot Jesus” som dog för honom/henne. Men denna metod hoppar över
- kringgår - det väsentliga steg som Jesus lade så stor vikt vid. Vad säger
Jesu egna ord ovan om huruvida förlåtelse ges utan omvändelse och acceptans av
budskapet om Guds rike? Är omvändelse möjlig om man inte förstår Guds rike?
Lukas i
Apostlagärningarna 8:12 visar en mycket tydlig ”formula” för att bli medlemmar
i Kristi kropp. Återigen, efter Jesu egna evangelistiska modell, gäller frågan
acceptans eller vägran av evangeliet om Guds rike.
”Men när de nu trodde på Filippus, som förkunnade evangeliet om Guds rike och Jesu Kristi namn, döptes de, både män och kvinnor” (Apg. 8:12).
Det är
förvånansvärt, men det är inte såhär nutida evangelister ser på frälsning.
I deras sinnen har Jesu död och uppståndelse uppslukat alla behov av att lyssna
till Jesu verkliga ord när han predikade frälsning. Ett botemedel mot denna
förvirrande situation skulle vara att insistera på att predika evangeliet från
evangelierna själva, genom att börja med Jesu ord i Matteus, Markus, Lukas och
Johannes. Dessa fyra bestyrkta sammanhängande berättelser gör det omöjligt att
undvika det enkla faktum att det primära och grundläggande elementet i
evangeliet är acceptansen av Jesus genom att ta emot hans evangelium om Riket.
"Men om ni inte tror hans [Moses] skrifter, hur ska ni då kunna tro
mina ord?" "Den som hör mitt ord [budskap/evangelium] och tror på Honom
som har sänt mig, han har evigt liv" (Joh. 5: 47, 24).
Hör och förstå
evangeliet om Riket
Följande uttalanden är de mest relevanta för vårt ämne och
borde, tycker vi, kräva en grundlig reformation av det som presenteras för
allmänheten när det gäller frälsning:
"Den som inte tar emot Guds rike som ett barn kommer aldrig dit in" (Luk. 18:17; jmf Joh. 17:8, "tagit emot dem [Jesu ord]")
"Om ni inte omvänder er och blir som barnen kommer ni inte in i himmelriket [Guds rike]" (Matt. 18:3).
"Den som inte blir född på nytt kan inte se [komma in i] Guds rike" (Joh. 3:3-5).
Genom att
kombinera Jesu olika uttalanden får vi följande: Om du inte hör och förstår
Jesu och apostlarnas evangelium om Guds rike, så kan du inte omvända dig och
bli förlåten. Om du inte är omvänd, blir som barn, föds på nytt och tar emot
Guds rike, kommer du inte in i det och blir frälst (Mark. 4:11-12,14; Joh.3:3,5; Luk. 8:12; Matt. 13:19).
När hans
åhörare hade tillbakavisat Paulus högtidliga övertygelse och vittnesbörd om
Guds rike från Bibeln - från gryning till skymning - var det vissa som lät
sig övertygas, "men andra ville inte tro” (Apg.28:23-24).
Med andra ord; att bli övertygad om Guds rike och Jesus betyder att tro, att
bli en kristen.
”Om de inte stängde sina sinnen, om de hörde och såg och förstod
[budskapet om Guds rike] med sina hjärtan, då skulle de omvända sig och bli förlåtna”
(se Mark. 4:12).
Att lyda Jesu ord
Frälsning,
enligt Jesu ord, är alltid beroende av en förnuftig och logiskt grundad
förståelse och att ens sinne tar emot sanningen om Guds rike såväl som Jesu död
och uppståndelse.
Alltså,
"Den som hör mitt ord [om Guds rike] och tror på Honom som har sänt mig, han har evigt liv" (Joh.5:24).
Frälsning är
beroende av att höra, förstå och lyda Jesu ord. Tro betyder att tro på vad
Jesus och apostlarna säger och att agera utifrån dessa ord. Således avslutar
Paulus, som heltidsförkunnare av evangeliet om Guds rike (Apg.20:25),
"Alltså kommer tron av predikan [det som hörs] och predikan [det som hörs] genom Kristi ord [budskap]" (Rom. 10:17).
Men den felande länken i frälsningskedjan, som den populärt har framställts, verkar vara en massiv likgiltighet av det som Jesus förkunnade som evangeliet.
Originaltitel: What Is "Preaching the Gospel?" av Anthony Buzzard.