Nutidens Evangelisation och de Bibliska Goda Nyheterna.

 

Foto: Edward Cisneros - unsplash


Inbjudan att ta emot frälsning i våra dagar kan låta ungefär så här:

”Om du ännu inte har gett ditt liv åt Kristus, uppmanar jag dig att göra det nu. Kristus älskar dig och han dog för dina synder. Ditt hopp om frälsning finns endast i honom. Genom en enkel bön kan du bjuda in honom i ditt hjärta och förena dig med de miljoner andra som genom tiderna kommit till Kristus och blivit en del av hans kyrka. Bli sedan aktiv i kyrkan.”

Med stöd av ett par verser i Efesierna (1:7-8) verkar den evangeliska kallelsen rimlig:

”I honom är vi friköpta genom hans blod och har förlåtelse för våra synder, tack vare den rika nåd som han lät flöda över oss med all vishet och insikt."

Syftet med denna studie är att visa att detta erbjudande om frälsning, som presenteras i citatet här ovan, är förrädiskt vilseledande, att det kan framkalla en falsk känsla av säkerhet, och att det är ett partiellt [ofullständigt] evangelium som inte kan leda till önskad frälsning.

Detta nutida populära evangelium stämmer bara till en viss del. Den del som utelämnas gör att det blir falskt enligt Bibeln. De Goda nyheterna (evangeliet) som Kristus förde fram och som lärjungarna förkunnade handlade inte enbart om syndernas förlåtelse, utan om kungörelsen av Guds rike, Guds regering (Luk. 4:43). Budskapet om Guds rike är kärnan i evangeliet, men denna centrala del saknas nästan helt i nutida vädjanden om att ta emot frälsning.

 

Evangeliet om Guds rike

För att förstå vad som menas med evangeliet om Guds rike måste vi undersöka Bibeln. Om vi ​​inte gör det kommer vi inte att få veta vad Kristus ber oss att tro på, och då kan vi inte heller svara på hans uppmaning till omvändelse och tro på evangeliet om Guds rike (Mark. 1:14-15; Apg. 8:12).

Om du är tveksam till om en förståelse av Guds rike är nödvändig för frälsning, överväg då följande fakta: Nya testamentets lärjungar skickades ut för att predika evangeliet innan de ens förstod att Jesus skulle dö för mänsklighetens synder. Detta måste leda oss till slutsatsen att Jesu död för våra synder och hans uppståndelse inte är hela evangeliets budskap.

I Lukas 9:6 ser vi att lärjungarna ”vandrade från by till by, och överallt förkunnade de evangeliet”. 

Senare läser vi att; 

"Jesus tog de tolv [lärjungarna] åt sidan och sade till dem: ’Se, vi går upp till Jerusalem, och allt som är skrivet om Människosonen [Jesus] genom profeterna [i gamla testamentet] ska gå i uppfyllelse. Han [Jesus] ska utlämnas åt hedningarna [icke-judarna], och de ska håna och skymfa honom, spotta på honom, gissla honom och döda honom. Och på tredje dagen ska han uppstå.’ Men lärjungarna förstod ingenting av detta. Det var fördolt för dem, och de fattade inte vad han menade” (Luk. 18:31-34).

 

Evangeliet före korset

Vad var det då de hade predikat medan de fortfarande var okunniga om Jesu kommande död? Svaret finns i Lukas 9:2: ”Han sände ut dem för att förkunna Guds rike.” I vers 6 definieras detta som evangeliet. De hade predikat evangeliet, men utan att förstå att Jesus skulle dö för våra synder. Fakta om Jesu död och uppståndelse lades till evangeliets budskap om Guds rike efter Jesu uppståndelse (Apg. 8:12).

Hur mycket har du hört talas om Guds rike i vår tids predikningar av evangeliet? Förmodligen nämns Guds rike inte alls!

 

Samma evangelium efter korset

Rimligen bör vi undersöka vad lärjungarna predikade som evangeliet efter Jesu försoningsdöd för världens synder. Svaret finns i Apostlagärningarna, nedteckningarna från den tidiga kyrkans [församlingens] predikande: 

"Men när de nu trodde på Filippus, som förkunnade evangeliet om Guds rike och Jesu Kristi namn, döptes de, både män och kvinnor" (Apg. 8:12).

I vers 14 i samma kapitel sägs det att folket på så sätt hade ”tagit emot Guds ord” (eller budskap). Av detta lär vi oss att de Goda nyheterna om Guds rike och Jesu Kristi namn sammanfattas under denna enda term: ordet (eller budskapet). Så i Apostlagärningarna 19:8 tillbringade Paulus tre månader med att "övertyga dem [folket] om det som hör till Guds rike". På detta vis fick hela Asien höra Herren Jesu ord (budskap) (v. 10). Paulus beskrev sin egen predikan som predikan om Guds rike (Apg. 20:25) och senare förklarade och förkunnade han, från gryning till skymning, de Goda nyheterna om ”Guds rike och försökte övertyga dem om [det som rör] Jesus” (Apg. 28: 23, 31).

Vi ser alltså att evangeliet fortfarande var evangeliet om Guds rike, som det alltid varit. Informationen om Kristi död lades till efter hans korsfästelse.

 

Ett halvt evangelium

Beviset om att apostlarna inte bara uppmanade människor att tro på Jesu försoningsdöd för sina synder är avgörande; inte heller var det enbart hans uppståndelse som de predikade. De förkunnade även de Goda nyheterna om Guds rike. Alla dessa element behövs för hela evangeliet. Ett halvt evangelium eller ett stympat evangelium kommer inte att leda någon till frälsning.

Om du ännu inte har trott på Guds rike, eller om du är osäker på vad det är, då har du inte accepterat Bibelns Goda nyheter. Din uppmärksamhet kanske aldrig har riktats mot behovet av att tro på Guds rike såväl som på Kristi död och uppståndelse. Det är möjligt att gå i kyrkan i åratal och ändå inte få höra talas om Guds rike, dvs. det evangelium som Jesus predikade.

 

Har du satt din tro på evangeliet?

Den avgörande frågan för din frälsning är därför: har du omvänt dig och satt din tro på de Goda nyheterna om Guds rike? Att göra detta var Jesu allra första befallning (Mark. 1:15). Utan en förståelse av Guds rike kan det inte finnas någon tro som leder till frälsning. Liknelsen om såningsmannen visar att ”budskapet om Riket” (Matt. 13:19) måste slå rot i ditt hjärta. Det är väsentligt att ta reda på vad som ingår i att tro på ”de Goda nyheterna om Guds rike” (se Matt. 4:23; 9:35; 24:14). Endast de som hör och tror på budskapet (ordet) om Riket (Matt. 13:19) utlovas evigt liv i Guds rike (Joh. 5:24). Och tron ​​på evangeliet och utövandet av en livsstil som motsvarar detta måste hållas fast ända till slutet.


Originaltitel: Contemporary Evangelism and the Biblical Good News av Anthony Buzzard.

Populära inlägg i den här bloggen

Vad säger Bibeln om att röka hasch?

Vad säger Bibeln om droger?

Det är inte avhållandet av mat eller andra ritualer som ger Gud ära, utan kärleken till Gud och våra medmänniskor!

Den Islamiska Antikristen och den Falske Profeten: Börjar med Jesus och Styggelsen

Överser Bibeln med slaveri?

Att be för kungar och alla i ledande ställning

"Antikrist: Islams väntade Messias" - En jämförelse av islamisk eskatologi med Bibeln

Kommer barn som dött i missfall, abort eller i samband med födseln att uppväckas i uppståndelsen?

Livets träd och Trädet med kunskap om gott och ont.