Att be för kungar och alla i ledande ställning

Lita inte till furstar, till människors barn som inte kan frälsa. Deras ande lämnar dem, de blir jord igen. Den dagen går deras planer om intet. (Ps 146:3-4)

Den allsmäktige Guden YHWH (HERREN) har ingen politisk eller religiös organisation på jorden. De världsliga regeringarna har världsliga regler och världsligt tänkande. Ingen av oss kan ändra människors hjärtan genom regler och föreskrifter. Därför har jag många gånger undrat varför många kristna inte tror och förtröstar på Gud så mycket som de proklamerar att de gör. Istället tror de på staten genom att förlita sig på politiker och röstar på något politiskt parti som de tror ska anta fler kristna lagar. 

Men vårt nuvarande politiska system kommer varken att försvara kristna eller skipa rättvisa eftersom staten varken är kristen eller gudfruktig. Om jag skulle rösta på ett politiskt parti som till exempel säger att de har "kristna värderingar" så skulle jag egentligen inte förtrösta på Gud utan på människor, och att rösta på något mindre ont är ändå att rösta på något ont.

"Vi vet att vi är av Gud och att hela världen är i den ondes våld." - 1 Joh 5:19 

"Lita inte till furstar, till människors barn som inte kan frälsa." - Ps 146:3

"Så säger HERREN: Förbannad är den som litar till människor och söker sin styrka i det som är kött och vars hjärta vänder sig bort från HERREN. Han är som en torr buske på heden och får inte se något gott komma. Han bor på brända platser i öknen, på salt jord där ingen bor."  

"Men välsignad är den som litar till HERREN och har HERREN till sin trygghet. Han är som ett träd planterat vid vatten som sträcker sina rötter till bäcken. Det fruktar inte om hetta kommer, dess löv är alltid gröna. Det oroas inte under torra år, och det slutar aldrig att bära frukt." - Jer 17:5-8

Jag längtar efter Guds rike som kommer att etableras här på jorden och börjar styra över världen vid den kommande sjunde basunen. Men kristna bör förbereda sig för det redan nu och ta avstånd från det onda världssystemet vi lever i genom att vara åtskilda och annorlunda från världen. (Joh 17:14, Kol 1: 10-13, 2 Tess 2, Upp 11:15-19). På så vis är den Högstes heliga, Guds Israel, församlingen av Jesu efterföljare världen över, den kungliga familjen, under utbildning för det kommande imperiet av Gud och Jesus, när Jesus återvänder vid sin spektakulära synliga återkomst.  (Gal 6:16, 1 Petr 2:9, Upp 5:10)

"Riket, väldet och makten över alla riken under himlen ska ges åt det folk som är den Högstes heliga. Hans rike är ett evigt rike, och alla välden ska tjäna och lyda det.” - Dan 7:27

Jag tror inte att kristna blir uppryckta till himlen innan vedermödan bryter ut, utan jag tror på det vår herre Messias Jesus sade, att fram tills dess att han kommer tillbaka i stor makt och härlighet så måste vi kristna vara beredda på att gå igenom mycket lidande genom att stå ut med denna världens vrede och ondska, alltifrån hånfulla människor till förföljelser. Men allt detta kommer att upphöra efter den stora vedermödan då vi blir befriade. (2 Petr 3:3-4Matt 24Mark 13Luk 21)

Jag sätter min fulla förtröstan till min himmelske Fader, den allsmäktige Guden, och eftersom jag verkligen ser framemot Guds rike så kan jag inte se mig själv rösta på något politiskt parti men, jag kan be för att ledarna i det land jag bor i ska låta mig och andra kristna få utöva vår tro i lugn och ro så att vi får leva ett värdigt och fridfullt liv.

"Först av allt uppmanar jag till bön, åkallan, förbön och tacksägelse för alla människor, för kungar och alla i ledande ställning, så att vi kan leva ett lugnt och stilla liv, på alla sätt gudfruktigt och värdigt. Detta är gott och rätt inför Gud, vår Frälsare, som vill att alla människor ska bli frälsta och komma till insikt om sanningen." -1 Tim 2:1-4


Populära inlägg i den här bloggen

Vad säger Bibeln om att röka hasch?

Vad säger Bibeln om droger?

Det är inte avhållandet av mat eller andra ritualer som ger Gud ära, utan kärleken till Gud och våra medmänniskor!

Den Islamiska Antikristen och den Falske Profeten: Börjar med Jesus och Styggelsen

Överser Bibeln med slaveri?

Kommer barn som dött i missfall, abort eller i samband med födseln att uppväckas i uppståndelsen?

Den förlorade sonen

Islam med dess imamer och försvarare har inget värde för debatt om vad kristna får eller inte får äta, eller om kristen tro överhuvudtaget.