Lady Wisdom...



Några som verkligen är "duktiga" på att plocka ut verser för att det skall passa deras läror är Jehovas vittnen, men vi måste läsa mer än några utplockade verser för att förstå hela bilden!

Jehovas vittnen tror att Ords.8:22-31 hänvisar till Jesu preexistens (föremänsklig tillvaro), men om de hade läst Ordspråksboken kapitel 1-9 i sin helhet så hade de förstått att "den mästerlige arbetaren" som de tror är Jesus, beskrivs som en kvinna! På engelska också kallad "Lady Wisdom".

De tror att "den mästerlige arbetaren" hjälpte till med att skapa allting, men visheten beskrivs inte här som skapande. Verksam ja, som Guds vishet som gladde Gud, precis som hon visheten, gladde sig åt att se Gud skapa och jublade över resultaten av Hans kreativa skapande. (jämför med Ps.104:24). Om visheten skulle vara en riktig person, vilken person skulle då klokheten vara?


Jag, visheten, bor tillsammans med klokheten, jag har kunskap och goda råd. (Ords.8:12


Visheten är inte en kvinna, det är inte ens en riktig person. Visheten är en av Guds egenskaper och inget slår Guds stora underbara vishet!

Guds vishet beskrivs här som en kvinna för att (och det är viktigt att komma ihåg detta) det är skrivet på ett mycket gammalt, vackert och poetiskt hebreiskt språk.

Om man läser Ordspråksboken 8:22-31 och förstår att det är Guds vishet det handlar om så blir bilden mycket tydligare! Se här hur tydligt det blir när vi förstår att "mig" och "jag" inte är en person utan Guds vishet.


HERREN ägde mig [visheten] redan vid begynnelsen av sin väg, före sina gärningar i urtiden. Av evighet är jag [Guds vishet] insatt, från begynnelsen, innan jorden fanns. Innan djupen blev till föddes jag [Guds vishet], innan källorna flödade av vatten. När bergens grund ännu inte var lagd och inga höjder fanns, då föddes jag [Guds vishet], innan Han gjort land och fält och jordens första stoft. När Han beredde himlen var jag [visheten] där, när Han välvde en sfär över djupen, när Han fäste skyarna i höjden och djupets källor bröt fram med kraft, när Han satte en gräns för havet och vattnet stannade där Han befallt, när Han lade jordens grund, då var jag [visheten] verksam vid Hans sida. Jag [visheten] var Hans glädje dag efter dag, alltid jublande inför Honom. Jag [visheten] jublade över Hans värld, jag [Guds vishet] gladdes över människorna.

Populära inlägg i den här bloggen

Vad säger Bibeln om att röka hasch?

Vad säger Bibeln om droger?

Det är inte avhållandet av mat eller andra ritualer som ger Gud ära, utan kärleken till Gud och våra medmänniskor!

Den Islamiska Antikristen och den Falske Profeten: Börjar med Jesus och Styggelsen

Överser Bibeln med slaveri?

Kommer barn som dött i missfall, abort eller i samband med födseln att uppväckas i uppståndelsen?

Den förlorade sonen

Islam med dess imamer och försvarare har inget värde för debatt om vad kristna får eller inte får äta, eller om kristen tro överhuvudtaget.

Att be för kungar och alla i ledande ställning