Den mänskliga Messias Jesus: mannen och hans budskap.

 


Följande text presenterades vid den första Human Jesus Conference av Tracy Z.


Kristenheten tillbringar en månad eller mer med förberedelser för att fira Jesu första advent eller ankomst, om hur "Gud blev människa". Detta beror på att när många kristna hör ordet advent så tänker de flesta på Kristi födelse. Men advent, eller Parousia, som Jesus talade om och lärjungarna väntade på, hänvisade till Jesu återkomst [i framtiden] för att regera på jorden. De trodde bestämt inte att det hänvisade till hans födelse eller ännu värre, till någon slags ”inkarnation” som att Gud skulle iklä sig kött [dvs. bli människa].


Följande citat är hämtade från en artikel av Kenneth R. Samples, med titeln ”Thinking About the Incarnation: The Divine Word Became Flesh”:
          ”I hjärtat av den historiska kristendomen finns det ett verkligt häpnadsväckande sanningskrav som firas över hela världen vid jul. Denna centrala del i den kristna tron är känd som Läran om Inkarnationen: Gud blev människa i Jesus från Nasaret. Det är denna sanning som skiljer kristendomen från alla andra religioner i världen (inklusive judendom och islam). För kristendomen är ensam om att finna en Gud som tar initiativet till att bli kött för att frälsa syndiga människor. Som CS Lewis så passande uttryckte det, Guds son blev en människa för att göra det möjligt för människor att bli Guds söner.


Hur många kristna följer C.S. Lewis och hans skrifter, istället för Matteus, Markus, Lukas, Johannes, Petrus eller Paulus [i Bibeln]?!


Författaren fortsätter sedan med att säga: 
           ”den kristna läran om att världens Frälsare är både gudomlig och mänsklig är verkligen en mystisk och outgrundlig lära, och av den anledningen blir den ofta missförstådd och felaktigt framställd.”


Detta borde få varningsklockorna att ringa hos de som läser och studerar Bibeln! Om det de får höra är en ”mystisk och outgrundlig lära” så kan man inte ens förvänta sig att den ska förstås, trots att varje klok och förnuftig bibelstuderande alltid bör söka i Bibeln för att hitta begripliga svar!


I samma artikel ställs sedan denna fråga: 
          "Är inte själva begreppet av Inkarnationen (en person som Gud och människa) logiskt osammanhängande?"


På detta skulle jag svara med att ropa ett högt, JO! 


Men deras svar på detta är att: 
          ”Kristna anammar inkarnationsläran som en oumbärlig sanning om gudomlig uppenbarelse. Gud som kommer i köttet för att befria förlorade syndare är själva kärnan i den historiska kristendomens evangelieförkunnelse.”


Det var intressant, ”kristna anammar läran om inkarnationen som sanning!” Men glöm inte bort alla de många kristna som aldrig någonsin skulle kunna föreställa sig att läsa Bibeln på det sättet förrän de katolska råden [kom] under det tredje och fjärde århundradet [e. Kr.].


Han fortsätter: 
          ”Men hur Jesus Kristus är både Gud och människa (två naturer förenade i en person) är ett outgrundligt mysterium. Faktum är att detta i själva verket kan vara det mest djupgående kristna mysteriet av alla. Men medan inkarnationen är obegriplig för det begränsade [mänskliga] sinnet, bör den inte förkastas som osammanhängande eller absurd.”


Varför inte det? Varför skulle vi inte använda det sinne som Gud har gett oss och avvisa just det som är osammanhängande och absurt? Tänk på att Gud gav oss ett frågande sinne och ett sinne som är i stånd att tänka och rationalisera. Så varför skulle Han då förvänta sig att vi skulle lägga ifrån oss detta sinne när vi tänker på Honom eller Hans Messias?!


Artikeln fortsätter med att berätta om julens "sanna” innebörd: 
          ”Under julen firar kristna den stora sanningen om Inkarnationen. För i Kristusbarnet i Betlehem stiger Gud in i mänsklighetens historia och uppenbarar sig själv personligt och på nära håll.”


Denna inkarnation av Gud kommer från hedniska mytologiska läror, och senare från några ”kristna” gnostiska läror, som framställer Jesus som förkroppsligandet av en pre-existent person (dvs en person med en tidigare existens före jordelivet) som blev kött för att ge mänskligheten gnōsis (ett vanligt grekiskt ord för kunskap). 

Enligt Wikipedia
          "Det är mest känt från gnosticismen, där det betyder en kunskap eller inblick i mänsklighetens verkliga natur som gudomlig, vilken leder till befrielse av den gudomliga gnistan inom mänskligheten från begränsningarna av jordisk existens."


Det låter INTE särskilt bibliskt i mina öron!!


Teologen Gilbert T. Rowe sa, precis som Stanley Hauerwas i sin predikan med titeln "Begotten, not Made: The Grammar of Christmas": 
          ”Jesus var inte 50 procent Gud här och 50 procent mänsklig där, utan i allt var han 100 procent Gud och 100 procent mänsklig.”


Nu är jag inget mattegeni, men jag vet iallafall att detta skulle göra honom till 200 %, och det ger absolut ingen mening! Om du åt en hel paj, skulle du då säga att du åt 200 % av pajen?!


          ”Kalcedon har varken löst eller förklarat hur denna Jesus på samma gång var fullt ut Gud och fullt ut mänsklig, men fäderna på kyrkomötet i Kalcedon gav oss de parametrar som var nödvändiga för hur vi ska kunna fortsätta att utforska detta mysterium, Inkarnationens mysterium, som är centralt för vår tro.”


Låt oss nu bara snabbt se vad Bibeln har att säga om detta "mysterium". Ordet som översatts med "mysterium" [även översatt till hemlighet] i Nya testamentet syftar inte på något som är okänt. Det är snarare något som endast kan bli känt genom uppenbarelse, dvs för att Gud uppenbarar [avslöjar] det  (se HÄR). Det sägs att apostlarna gör mysteriet "känt", dvs. om vem Messias är.


Kolosserbrevet 1:26 (NUB) säger att; 
          ”Det är den hemlighet [mysterium] som har legat dold genom tidsåldrar och generationer men som nu uppenbarats för hans heliga”. 


Det finns alltså inget dolt, okänt mysterium!


I Skriften ser vi också att ett mysterium [hemlighet] handlar om Kristus och församlingen (Efes. 5:32). Och Efesierbrevet 3:2-6 avslöjar för oss det viktigaste mysteriet som har varit dolt i evigheter och avslöjar vad det mysteriet var: 
          "Ni har säkert hört om det förvaltarskap som Gud i sin nåd gav mig för er skull, att mysteriet [hemligheten] avslöjades för mig, som jag skrev tidigare. När ni läser detta kommer ni att kunna förstå min insikt i Kristi mysterium (som inte uppenbarades för tidigare generationer som den nu har uppenbarats till hans heliga apostlar och profeter genom anden), nämligen att hedningarna [icke-judarna] är hans medarvingar genom evangeliet, de tillhör samma kropp och har del i löftet i Jesus Kristus." 


Vi ser också att apostlarna önskar vishet för att förmedla detta mysterium som hade uppenbarats: 
          ”Be också för mig, så att jag får de rätta orden när jag börjar tala - så att även jag utan rädsla kan berätta om evangeliets mysterium [hemlighet], för vilken jag är en ambassadör i kedjor. Be att jag får tala frimodigt som jag borde tala.” (Efesierbrevet 6:19-20)


Och ett sista mysterium som jag vill nämna finns i 1 Kor 15:51-52
          ”Se, jag säger er en hemlighet [mysterium]: Vi skall inte alla insomna, men vi skall alla förvandlas, i ett nu, på ett ögonblick, vid den sista basunens ljud. Basunen ska ljuda och de döda ska uppstå odödliga, och vi kommer att förvandlas.”


Så var nu snäll och granska alla mysterier (hemligheter) som finns i Bibeln så kommer du att se att dem redan har blivit uppenbarade (avslöjade) och att vi i vår tur borde avslöja dem för andra!


Historien om jungfrufödelsen är alltså inget dolt mysterium! Kristus, den mänskliga Messias och hans budskap har redan uppenbarats!


Men då kanske du undrar om det är fel att komma ihåg och fira när Jesus föddes? Nej, lika lite som att det inte heller vore fel att komma ihåg och fira när han döptes, förvandlade vatten till vin eller när han uppstod, men Jesus befallde oss inte att minnas dessa saker och det praktiserades inte heller av den tidiga församlingen. Det finns dock en fin gräns mellan att uppriktigt vilja fira Jesu födelse och själva julfirandet. Som det mesta av historien och vetenskapen bekräftar, så föddes Jesus inte under vintermånaderna. Så om du verkligen vill fira hans födelse, varför skulle du då välja att göra det på en hednisk helgdag, eller när andra firar hedniska och obibliska läror som Inkarnationen?


Gud blev inte människa, och det finns inget sådant som en Inkarnation där Gud blir en bebis, inte i kristendomen i alla fall. I hinduismen existerar det dock en inkarnation av avataren, “descent of a deity” (av gudomlig härstamning).


Det är ett faktum att dessa läror leder människor bort från den ende sanne Guden, Fadern, och bort från det mirakel som Han utförde när Han skapade ett barn i Marias livmoder, Guds mänskliga Son, som det står att läsa om i Matteus 1:18-20 och Lukas 1:30-35.


Jag är säker på att Satan är glad över att så många [som kallar sig] kristna fokuserar på att fira en hednisk myt en gång om året. Och under resten av året (om inte för resten av livet) så verkar de flesta [så kallat] kristna förkunna en annan Jesus, ett annat evangelium.


Det jag vill poängtera här är helt enkelt följande: 
Den kristna församlingens stora uppdrag är att förkunna Jesu framtida ankomst, hans Parousia (Matt 28:19). Det var först på medeltiden som fokus istället flyttades över till hans första ankomst, hans jungfrufödelse.


OBS: Treenighetsläran skapades först på 400-talet, vilket då sammanföll med det första kända julfirandet för några av de tidiga kyrkorna.


Populära inlägg i den här bloggen

Den Islamiska Antikristen och den Falske Profeten: Börjar med Jesus och Styggelsen

Uppenbarelseboken 13 och De sista dagarna - av Anthony Buzzard

Den Ädla Koranen

Vad säger Bibeln om att röka hasch?

Vad säger Bibeln om droger?

Ändens tid i 1 och 2 Tessalonikerbrevet

Rahab, den prostituerade, blev en hjältinna för tron.

Livets träd och Trädet med kunskap om gott och ont.

Vilddjurets märke, Den stora Vedermödan och Tusenårsriket