Hör, Israel! Jehova vår Gud, Jehova är en.


Jesus, som själv var jude, bekräftade tron på den ende sanne Guden i Markus 12:29 som det främsta av alla buden genom att recitera Shema Yisrael, som är den judiska trosbekännelsen och framhäver judendomens monoteism, i 5 Moseboken 6:4:

Hör, Israel! HERREN, vår Gud HERREN är en. 

Varför envisas då så många med treenigheten när det är helt uppenbart att israeliterna, judarna, trodde på En Enda Gud, precis som Jesus. Men istället har dem tagit den judiska Messias och förvandlat honom till en hednisk gud i en mystisk treenighet, som inte många förstår sig på, om ens någon. Har dem helt övergetts åt en illusion och blivit blinda, som det står i Jesaja 29:10

"Ty HERREN har utgjutit över er en ande med djup sömn och tillslutit era ögon. Han har höljt mörker över profeterna och över siarna, era ledare."

Och vidare i vers 13 står det:

"HERREN har sagt: 'Eftersom detta folk nalkas mig med sin mun och ärar mig med sina läppar men låter sitt hjärta vara långt ifrån mig, är fruktan för mig bara ett inlärt människobud.'"

Även den versen reciterar Jesus i Matteus 15:7-9 när han säger:

"Ni hycklare, rätt profeterade Jesaja om er: Detta folk ärar mig med sina läppar, men deras hjärtan är långt ifrån mig. Förgäves dyrkar de mig, eftersom de läror de förkunnar är människors bud."

Vill man vara uppriktig och trygg i sin tro bör man söka efter sanningen i Skrifterna istället för att blint tro på människobud, eller filosofiska läror som blivit tradition, som t ex treenighetsläran. För enligt Jesus är Gud en enda person, inte tre. Tänk på de ord som Jesus uttryckte i en bön i Johannes 17:3

"Detta är evigt liv att de känner dig, den ende sanne Guden, och den som du har sänt, Jesus Kristus."  

Han definierade frälsningen som tro på den Ende sanne Guden och på sig själv som Messias.

Om sanningen inte tål att granskas, då är det ingen sanning. De läror jag trodde på förut föll också platt när jag granskade dem i Bibelns ljus, och dem visade sig vara falska "människobud". Bibeln säger ingenting om att vi måste tro på treenigheten för att bli frälsta, faktiskt står där ingenting alls om treenighetsläran. 


Populära inlägg i den här bloggen

Vad säger Bibeln om droger?

"Antikrist: Islams väntade Messias" - En jämförelse av islamisk eskatologi med Bibeln

Kommer barn som dött i missfall, abort eller i samband med födseln att uppväckas i uppståndelsen?

Vad säger Bibeln om att röka hasch?

Det är inte avhållandet av mat eller andra ritualer som ger Gud ära, utan kärleken till Gud och våra medmänniskor!

Bedrägeri och självbedrägeri beskrivs i Bibeln

Vilddjurets märke, Den stora Vedermödan och Tusenårsriket

’Isa, den muslimske "Jesus" - Islams falska Messiasgestalt.

Djur är värdefulla i Guds ögon och inget djur är orent i sig självt.

Den Ädla Koranen