Guds rike och Satans rike

Jesus svarade: "Mitt rike är inte av den här världen. Hade mitt rike varit av den här världen, skulle mina tjänare ha kämpat för att jag inte skulle utlämnas åt judarna. Men nu är mitt rike inte av den här världen." (Joh 18:36)

Utdrag från boken: "Jesu Fantastiska Mål och Anspråk" av Sir Anthony Buzzard (originalets titel: The Amazing Aims and Claims of Jesus).

Riket som Jesus talade om är "inte av den här världen" (Joh. 18:36). 
Men en massiv propagandakampanj har i allt för lång tid hindrat vanliga bibelläsare i att "förstå" betydelsen av frasen "inte av den här världen", för sorgligt nog har de blivit vilseledda till att tro att Guds och Jesu rike aldrig kommer att vara på planeten jorden! 

Med en enda vers verkar många vilja motsäga alla profeternas syn, (samt många andra verser i Nya testamentet) som beskriver Guds rike på denna jord!

Det Jesus menade (i versen ovan) var att hans Rike inte har sitt ursprung i det här nuvarande onda världssystemet - "världen". Det sa han av en mycket enkel anledning, för det är Satan som är härskaren eller "fursten"  över alla statliga världssystem (inom Guds föreskrivna gränser) tills Guds rike kommer vid Jesu återkomst. Tills dess är hela världen i Satans våld.

Detta är grundläggande för biblisk kristendom och uttrycks om och om igen i Nya testamentet:

Djävulen sade: "Dig ska jag ge all denna makt och deras härlighet, för den är överlämnad åt mig och jag ger den till vem jag vill. Så om du tillber mig, blir allt ditt" (Luk. 4:6-7).

"Den här världens gud har förblindat de otroendes sinnen" (2 Kor. 4:4).

"Hela världen är i den ondes våld" (1 Joh. 5:19).

"Den store draken, den gamle ormen som kallas Djävul och Satan och som förleder hela världen" (Upp. 12:9).

"Vi kämpar [De kristnas strid är] inte mot kött och blod, utan mot furstarna, mot makterna, mot världshärskarna här i mörkret och mot ondskans andemakter i himlarymderna" (Ef. 6:12).

Satans bedrägliga tyranni är mycket subtilare i sin natur än många känner till. Den sträcker sig djupt in i området för religion där "falska apostlar, oärliga arbetare, är förklädda till Kristi apostlar. Och inte undra på det, Satan själv förklär sig till en ljusets ängel. Då är det inte underligt om [då bör man inte förvånas när] även hans tjänare förklär sig till rättfärdighetens tjänare" (se 2 Kor. 11:13-15).


För fler böcker på svenska - se här.
På engelska och andra språk - se här.

Populära inlägg i den här bloggen

Vad säger Bibeln om att röka hasch?

Vad säger Bibeln om droger?

Det är inte avhållandet av mat eller andra ritualer som ger Gud ära, utan kärleken till Gud och våra medmänniskor!

Den Islamiska Antikristen och den Falske Profeten: Börjar med Jesus och Styggelsen

Överser Bibeln med slaveri?

Kommer barn som dött i missfall, abort eller i samband med födseln att uppväckas i uppståndelsen?

Den förlorade sonen

Islam med dess imamer och försvarare har inget värde för debatt om vad kristna får eller inte får äta, eller om kristen tro överhuvudtaget.

Att be för kungar och alla i ledande ställning