Den ende sanne Guden är inte en förvirrande treenighet och Jesus är inte Gud.


Ibland tänker jag på hur många människor det finns runt om i världen som i sina hjärtan tror på Gud men, som känner sig vilsna på grund av olika religiösa doktriner. Jesus hade stort medlidande med dessa människor som han beskrev som "får utan herde". (Matt 9:36Mark 6:34)

Jag tror att ett av fiendens (Djävulens) viktigaste angrepp har varit att försöka skada Skrifterna, Bibeln, för att vilseleda människor. (1 Joh 2:18För tänk; om du var fiende till Gud och visste att Gud och Jesus Kristus var vägen till det eviga livet, så skulle du göra allt för att förhindra människor att lära känna dem, till exempel genom  att måla upp förfalskade bilder av Gud och Jesus. Allt för att bedra oss och dra bort oss från Gud och Hans löften om evigt liv. (Joh 5:24)

Det är ett viktigt ansvar för varje kristen att berätta för andra om den bibliska sanningen så att de kan tro och bli räddade men, treenighetsläran är ett stort hinder för den insatsen. För de flesta av oss vet att 1+1+1 aldrig nånsin kan betyda EN Enda Gud.

Tänk så många människor som den obibliska treenighetsläran har förvirrat, stött bort och t o m avrättat genom århundranden när det lögnaktigt har proklamerats ut för världen att Jesus Kristus är "Gud" och att Gud existerar i tre personer, "Fadern, Sonen och den Helige Ande" och att de som inte tror att Jesus är "Gud", inte kommer att bli frälsta (räddade). Men om nu treenighetsläran skulle vara så viktig, varför nämns den då inte en enda gång i Bibeln? Däremot står det skrivet;

"Om du med din mun bekänner att Jesus är Herren (Kyrion/Κύριον) och i ditt hjärta tror att Gud (Theos, Θεὸς) har uppväckt honom från de döda, ska du bli frälst." (Rom 10: 9).  

"Och detta är det eviga livet: att de känner dig, den ende sanne Gudenoch den som du har sänt, Jesus Kristus" (Joh 17:3).


Den komplexa treenighets-läran blockerar för uppriktiga människor som söker Gud. Påståendet om att Jesus är Gud måste vara en av de största attackerna på Guds folk. Fienden, Djävulen, är en skicklig bedragare som ständigt omskapar sig till en ljusets ängel för att lura människor bort från den ende sanne Guden (2 Kor 11:3-42 Kor 4:411:13-14). 

Tänk att den allsmäktige Guden JHVH som har skapat allt blir nergraderad till endast 1/3 med hjälp av treenighetsläran (Jes 44:24). Det kan bara vara Djävulens verk och därför tror jag att treenighetsläran är en anti-kristlig lära (Matt 7:15-162 Kor 11:13-15).

"Kära barn, den sista tiden är här. Och liksom ni har hört att Antikrist ska komma, så har redan nu många antikrister trätt fram. Av det förstår vi att den sista tiden är här. De har gått ut från oss, men de hörde aldrig till oss. Hade de hört till oss skulle de ha blivit kvar hos oss. Men det skulle visa sig att alla inte hör till oss" (1 Joh 2:18-19).

På grund av den falska läran om att Jesus är Gud så har många förnekat Jesus som sin herre och frälsare, Messias (Apg 4:11-12). Så frågan är; hur många fler skulle tro på Jesus Kristus som sin herre och Messias, om det inte hade varit för treenighetsläran? 

Själv vet jag många som inte kunde acceptera treenighetsläran och därför såg Jehovas vittnen som ett "bättre" alternativ. Av erfarenhet vet jag att många "står ut" med en hel del inom den sektens läror fast de egentligen inte tror på det eller håller med om det. Dock hade de aldrig accepterat treenighetsläran. Även många judar och muslimer avvisar treenighetsläran. Och det finns säkert många andra som tillhör kyrkan eller andra trossamfund som inte heller förstår sig på treenighetsläran, men som ändå lärt sig "acceptera" den som det "mysterium" som den så ofta och lättvindigt viftas bort som.


Tanken på en mystisk 3-i-1 Gud är helt naturligt väldigt förvirrande för de flesta logiskt tänkande människor. Och om du läser Bibeln i sin helhet så kommer du att finna att begreppet treenighet inte ens existerar i Bibeln. Det är därför trinitarer (de som tror på treenigheten) bara plockar ut vissa verser som de tycker stödjer deras ståndpunkter och främjar deras sak, samtidigt som de ignorerar resten och döljer fakta som talar emot. Treenighetsläran har verkligen skapat förvirring och gjort mycket skada. Det är konsekvenserna av de skadorna som jag ibland tänker på. 

Det är inte bara trinitarier och Jehovas vittnen som från Bibeln plockar ut saker ur sitt sammanhang, utan även muslimer gör det av precis samma skäl, för att försöka hitta stöd för sina påhittade människobud. (Jes 29:13Matt 15:7-9) Jag har sett och hört så många felaktiga påståenden om Bibeln av muslimer, varav en del är så otroligt befängda att jag knappt kan ta det på allvar men, det sorgliga är att många tror på deras bedrägliga lögner och vilseleds. Fast om man aldrig har läst Bibeln eller hört den bibliska sanningen med dess underbara budskap, då är det väldigt enkelt för Guds fiende att vilseleda. På vissa platser i världen blir kristna förföljda, inte minst i den muslimska delen av världen, och att undervisa i Bibeln eller att bara äga en Bibel kan medföra dödsstraff. (Joh 10:9-10; 16:1-3, 20-22, 332 Tim 2:25-261 Joh 5:19)

Bara för att ta ett exempel; många muslimer missförstår begreppet Guds Son. Men kristna tror inte att Jesus är Guds Son i en fysisk bemärkelse. Det skulle vara hädelse (blasfemi) att ens tänka något sådant! Det är absolut inget som Bibeln lär! Araber kallas till exempel för "öknens söner" på grund av deras historia men, ingen vid sina sinnens fulla bruk skulle väl få för sig att tro att öknen har fött fram araberna rent fysiskt, eller hur?! Så termen "öknens söner" måste förstås på ett andligt sätt. På samma sätt tror kristna att Jesus är Guds Son i andlig bemärkelse.  

Eftersom Gud är så mycket större än människan väljer han att uttrycka sig i mänskliga termer för att vi lättare ska förstå. Bibeln är nerskriven åt hela mänskligheten och skriven på ett sätt som gör att människor från alla kulturer kan förstå den, och det oavsett vilken tid vi lever i. Därför är den inte så svår att förstå om man läser den med ett öppet och uppriktigt sinne (Jes 55:8-9Rom 2:11, 1 Tim 2:3-4).


Trots alla angrepp så är Skrifterna både välbevarade och väldokumenterade (se Här) och Guds budskap till oss är oförändrat (Jes 40:8). Skrifterna i Bibeln är sanning och sanningen befriar oss från falska läror som vilseleder och tynger ner oss (Ps 119:160Joh 17:17). 

"Om ni förblir i mitt ord är ni verkligen mina lärjungar. Ni ska lära känna sanningen, och sanningen ska göra er fria." (Joh 8:31-32 

"Kom till mig, alla ni som arbetar och är tyngda av bördor, så ska jag ge er vila. Ta på er mitt ok och lär av mig, för jag är mild och ödmjuk i hjärtat. Då ska ni finna ro för era själar, för mitt ok är milt och min börda är lätt" (Matt 11:28-30).


Jesus är min Herre och Frälsare. Jahve är min Gud. Jag tillber alltså samma Gud som Jesus tillbad! 
Jahve är den allsmäktige Guden, vår himmelske Fader. (Matt 6:9) Han är också Abrahams, Isaks och Jakobs Gud (2 Mos 3:6Matt 22:31-32) Han är den Gud som Jesus kallar Fadern. Jesus sade:

"Den som tror på mig, han tror inte på mig utan på Honom [Gud] som har sänt mig. Jag har kommit till världen som ett ljus, för att ingen som tror på mig ska bli kvar i mörkret. Jag har inte talat av mig själv, utan Fadern [Gud] som har sänt mig har befallt mig vad jag ska säga och tala. Och jag vet att Hans [Guds] befallning är evigt liv. Det jag talar, talar jag därför så som Fadern [Gud] har sagt mig." (Joh 12:44, 46, 49-50).

Gud är en, och en är medlare mellan Gud och människor: människan Kristus Jesus. Ära och pris åt evighetens Kung, den odödlige, osynlige, ende Guden, i evigheters evighet. Amen (1 Tim 2:5; 1:17).


Populära inlägg i den här bloggen

Vad säger Bibeln om droger?

"Antikrist: Islams väntade Messias" - En jämförelse av islamisk eskatologi med Bibeln

Kommer barn som dött i missfall, abort eller i samband med födseln att uppväckas i uppståndelsen?

Vad säger Bibeln om att röka hasch?

Det är inte avhållandet av mat eller andra ritualer som ger Gud ära, utan kärleken till Gud och våra medmänniskor!

Bedrägeri och självbedrägeri beskrivs i Bibeln

Vilddjurets märke, Den stora Vedermödan och Tusenårsriket

’Isa, den muslimske "Jesus" - Islams falska Messiasgestalt.

Djur är värdefulla i Guds ögon och inget djur är orent i sig självt.

Den Ädla Koranen