Att be är utan tvivel att begära något specifikt!

Ni vill ha men får inget, ni mördar och avundas men vinner inget. Ni kämpar och strider men har inget, därför att ni inte ber till Gud (Jak 4:2).

Följande är en översättning av The Bible Jesus av Greg Deuble.

¤¤¤

Be, och ni ska få... För var och en som ber, han får
... (Matt. 7:7-8).
Ni vill ha men får inget... därför att ni inte ber (Jakob 4:2).

Jag vill inte röra upp några stridigheter angående könsroller här. Det finns redan tillräckligt med genusförvirring. Men har du hört talas om den amerikanska kändisen som inte ville avslöja sitt barns könstillhörighet. Tanken var att det här barnet inte skulle tvingas in i en bestämd könsmall för att leva upp till vad modern eller samhället förväntade sig att det skulle vara. När "den" är tillräckligt gammal för att fatta ett beslut kommer "den själv" att meddela omvärlden vilket kön "den" känner att "den" är! (1)

Jamen för all del, kalla mig gammeldags om du vill, men jag tror fortfarande att Gud skapade oss som antingen man eller kvinna. Och om jag någonsin skulle tvivla, så behöver jag bara gå ut och shoppa med min fru. Jag lärde mig tidigt att en kvinna älskar att shoppa. Kvinnor kan faktiskt tillbringa en hel dag i det som kallas eufemistiskt ”detaljhandel-terapi”. När de kommer hem frågar du:

"Hade du en trevlig shopping, älskling?"
"Åh ja, tack. Brenda, Julie och jag hade en härlig shoppingdag."
"Och vad köpte du?"
"Förutom en kaffe så köpte jag ingenting."
"Har du inte köpt nånting? Jamen, ni har ju varit i stan hela dan!"
"Jo, men vi har bara fönstershoppat!"

Och här måste jag vara helt ärlig. Min manliga hjärna fattar inte detta. En hel dags shopping, en hel dag i ”detaljhandelsterapi” utan att köpa en enda sak! När jag shoppar, och jag tror jag är en typisk snubbe, då vet jag precis vad jag vill ha. Jag planerar först vilken butik jag kommer att hitta det jag vill ha och sedan sticker jag iväg och köper det. In och ut på 10 minuter, och hem på 20! Mannen shoppar... han köper! Kvinnan shoppar... hon provar!

Jag har fått intrycket av att det är på samma sätt när många människor ber. När de ber så ber de knappt om något specifikt, och om de gör det, så förväntar de sig sällan att få något. De är nöjda med fönstershopping när de ber. Men Jesus sa; Be, som i att Be om eller Fråga om. Be och det ska ges till dig... för alla som ber, dem får... (Matt.7: 7-8).

Jakob sa: Du får inget, för du ber inte (Jakob 4:2). Att be enligt Bibeln betyder helt klart att be om något bestämt. Gud vill definitivt att vi kommer inför Honom för att vi förväntar oss att få det vi behöver och ber om.

Enligt Bibeln har bön kraft att förändra saker. Min bror Jeff predikade en del angående bön nyligen, och han sade med rätta, "Saker händer när vi ber som inte händer om vi inte ber, och som aldrig kommer att hända om vi inte ber om det!"

Låt oss stanna kvar i köpcentret lite till, men ändra på metaforen. Många av våra böner liknar lille Johnny som är tillsammans med sina föräldrar i köpcentret. Där finns en liten myntstyrd bil eller häst och Johnny vill ha en åktur. Han sätter sig där och mamma eller pappa lägger i mynten, och Johnny åker upp och ner, upp och ner, eller runt, runt, runt, fast på samma plats, med ett stort leende över hela ansiktet. Han är verkligen förtjust i sin lilla åktur. Men alldeles för snart är glädjen över, och Johnny (om han är en snäll liten pojke som inte blir rasande) stiger av som en glad liten resenär! Men trots "åkturen" han han inte kommit någonstans.

Så nu mina vänner, vill jag be oss granska våra hjärtan. När vi ber, förväntar vi då oss att svaret kommer ner från himlen? Eller faller vi bara ner på våra knän, eller den position vi nu föredrar, varefter vi ställer oss upp igen utan att ha kommit någonstans? Och om Gud sände oss svaret som vi bad om, skulle vi då faktiskt känna igen (eller förstå) det?

Bibeln känner inte till något om ohörda böner!

Sann bön är att be om något bestämt. Gud kallas; Du som hör bön (Ps. 65:3). Det ligger i vår Faders natur att vara generös. Han vill bli känd som den Gud som hör bön. Bön enligt Bibeln ger resultat, ger svar.

Redan nu föreställer jag mig några invändningar. För vissa tror till och med att om vi kommer inför Gud och ber om saker, så är vi bara själviska. Andra tror att bön främst är meditation och nattvard.

Och bön är bra för oss eftersom det stärker oss, får oss att känna oss mer positiva och fridsamma i livet, får oss att omprioritera eller ändra riktning, samt ger kraft och lättar upp vår sinnesstämning. Så jag förnekar inte att det, att räcka ut till Gud i bön, verkligen resulterar i en inre frid. För det är sant att gemenskap med Gud i himlen ger en ny känsla av välbefinnande. Men om det är allt du förväntar dig när du ber, skulle du då inte vara lika nöjd om du bara såg på en romantisk må-bra film, eller satte på lite bra musik, eller bara övade på positivt tänkande?

En del säger att bön är onödigt för Gud vet ju allt ändå. Han vet vad Han kommer att göra och hur Han kommer att göra det. Han vet slutet på allt redan från början, så varför be? Om Gud har bestämt slutet från början, så är det orimligt att tro att vi kan ändra på Hans plan. Gud råder. Gud är Suverän. Allt ligger i Hans händer och Hans kloka regering kommer slutligen att få allt att bli som Han vill. Att be Gud om att ingripa skulle, enligt dem, visa en brist på tro på Guds löften.

Och andra säger att bön är slöseri med tid eftersom Gud är god och Hans barmhärtighet och medkänsla alltid kommer att göra det bästa för oss, Hans barn. De säger att inget barn med anständiga föräldrar ständigt måste be om daglig mat, och sa inte Jesus själv: "Er Fader vet vad ni behöver innan ni ber Honom om det?" Och därför menar dem att det är onödigt att be Gud om vad vi behöver! Varför be, varför vädja, varför begära, varför bönfalla, varför ställa frågor, när vi borde vila i tron?, säger dem.


BÖN OCH ÅKALLAN
Svaret är att Gud själv vill att vi ska få definitiva svar när vi kommer inför Honom i bön;
Bekymra er inte för något, utan låt Gud få veta alla era önskningar genom bön och åkallan med tacksägelse. Då ska Guds frid, som övergår allt förstånd, bevara era hjärtan och era tankar i Kristus Jesus (Fil. 4:6-7).
Sättet att bli av med oro och få inre frid, är genom bön och åkallan med tacksägelse och att tillkännage dina önskningar för Gud. Bön täcker aspekterna av bekännelse av känd synd, omvändelse, tacksägelse, tillbedjan och dyrkan. Men åkallan innebär att man gör en specifik begäran av brådskande karaktär. Det används ofta i Bibeln för att tala om någon som faller på knä inför en kung eller en kejsare och gör en uppriktig begäran om något angeläget som brådskar. Åkallan betyder att begära något som brådskar.

Samma uttryck ges till exempel i Daniel 9:3. Daniel var djupt bekymrad över Israels förnedring. Vad gjorde han? Bad han? Ja. Tillbad och vördade Gud i himlen? Självklart. Bekände synder? Det kan du ge dig på. Men han slutar inte där... "Jag vände då mitt ansikte till Herren Gud med ivrig bön och åkallan..." (Dan 9:3). Specifika begäranden! Han vädjar: "Min Gud, vänd Ditt öra hit och hör. Öppna Dina ögon och se till våra behov..."

Och samma uttryck, bön och begäran ges när Gud säger till kungen Salomo, Jag har hört den bön och begäran du har framburit till mig (1 Kung. 9:3). Salomo gick iväg glädjefylld och med stor frid för Gud hade hört hans specifika begäran. En begäran om vishet.

Samma uttrycksfulla bön och begäran ges också flera gånger i Psalmerna. "Gud hörde min bön och mitt rop (/begäran)" (Ps. 28:6; 31:22; 116:1, osv). Böner som Gud hör och uppskattar, är böner som ber om något, som begär, som vädjar, som är specifika för det vi behöver.

Och likadant i Apostlagärningarna 1:14; "Alla dessa höll enigt ut i bön tillsammans..." Dessa människor bad Gud specifikt om att sända Guds andes kraft över dem så som Jesus hade utlovat.

En del av den andliga vapenutrustningen som vi ska ta på oss i vår andliga krigsföring är ständig bön och åkallan och att alltid be i anden (Efes. 6:18). Paulus säger att änkorna som sätter sitt hopp till Gud och som bor ensamma ska hålla ut i bön och åkallan natt och dag (1 Tim 5:5).

Det kommer inte att fungera bara genom att försöka tänka positivt, eller genom att meditera. Inte heller är det tillräckligt, tro det eller ej, att bara hålla sig till tillbedjan och lovprisning av Gud. Det är inte det fullständiga sättet att ta kål på ångest. Utan det gör man genom bön och åkallan (begäran) tillsammans med tacksägelse; och genom att tillkännage sina önskningar, eller låta sina önskningar göras kända, för Gud.

I Hebréerna får vi veta att vår herre Jesus, under hans sista dagar här på jorden, själv tillslut och i allra högsta grad, ropade högt under tårar när han bad och vädjade till Gud som kunde befria honom från döden, och han blev bönhörd och fri från sin ångest på grund av sin hängivenhet (Hebr 5:7). De flesta av oss har trott att denna händelse hänvisar till Jesu vånda i Getsemane. Och det är sant. För Jesus dog nästan där i trädgården och skulle aldrig ha kommit till Golgata om inte Gud hade hört honom och sänt en stärkande ängel. Men det var mycket, mycket mer än så. Denna vers avslöjar att Jesu alla dagar på jorden före Golgata var en kamp mellan liv och död. Många gånger dessförinnan hade hans fiender försökt döda honom innan hans timme hade kommit.

Om Jesus inte specifikt och ständigt hade bett sin Fader att befria honom från alla onda anslag och komplotter av onda män under åren, så skulle han aldrig ha kommit till Getsemane, och ännu mindre till Golgata! Jesus begärde ständigt, med gråt och tårar, att Gud skulle befria honom så att han kunde avsluta sitt uppdrag (mission).

Poängen är denna: Vägen till seger och frid i livet är genom bön och åkallan. Låt dina önskningar göras kända inför Gud. Be och du ska få. Framställ en hövlig begäran inför himlens Gud. Han är din Fader!! Var specifik med vad du begär. Kom inför Honom med glädje och förtröstan och berätta för Honom vad du behöver. Var inte otydlig. Gå inte som katten runt het gröt, dvs undvik inte ett, för dig, obekvämt ämne. Var inte som hedningarna som rabblar meningslösa upprepningar (Matt. 6:7).

MATTOR
Jag minns mycket väl när Gud först lärde mig detta. Jag var en ung pastor, nygift och Chris väntade vårt första barn. Vi bodde i ett hus med nakna, oslipade, kalla trägolv. Chris brukade ofta säga till mig, "Vi behöver några mattor innan barnet kommer." Som den typiska nyblivna maken hoppades jag på att hon kanske skulle glömma bort det. Men allt medans hennes graviditet fortskred så blev hennes begäran mer insisterande, ”Vi måste ha några mattor. Vintern är på väg. Barnet är snart här.”

Slutligen, en dag, slog tanken mig med övertygelse. "Kan du inte höra Min röst i din hustrus begäran? Har jag inte lovat att tillgodose dina behov om du bara ber och förtröstar på Mig?” Så ödmjukt gjorde jag min begäran känd för Gud. ”Herre, Du har uppmuntrat mig att be och bönfalla och låta mina begär göras kända. Herre, så gott jag vet tjänar jag Dig, så jag ber Dig om mattor, och ja, vi behöver ha dem här när vi kommer hem med barnet. Vi har inte pengar till det, men tack för att Du kan tillgodose alla våra behov enligt Dina rikedomar i Kristus Jesus.”

Och det var det. Jag sa till Chris att Gud skulle se till att mattan kom till oss. Jag var på ny mark här där jag kände en sällsam frid. Tänk dig vilken glädje och tacksamhet och vilken förtröstan för Gud som det gav mig, när jag fick ett telefonsamtal efter knappt en vecka från en granne, Jill som bodde ihop med sin fästman Bill. Hon sa --- och jag kan än idag upprepa hennes första ord --- "Greg, behöver du nån matta? Vi har mer än vi behöver. Och förresten, vi skickar med och betalar för mattläggaren också! ”

Wow! Om vi behövde nån matta?! Tack gode Gud. In kom mattläggaren och våra tre sovrum fick mattor. Och det var inte bara några gamla mattor, nej det var mattor av bästa kvalité! Och allt var betalt.

Vad ska det vara bra för, om vi hävdar att vi tillber och tror på Bibelns Gud, men inte har fler resurser (hjälpmedel) än världen? Till vilken nytta är det att hävda att man är ett av den levande Gudens barn, återlöst av Jesus som är Guds son, om vi inte har någon som hör och svarar på våra böner? Vad är det för bra med att inte kunna be: "Fader, ge oss i dag vårt dagliga bröd, det vi behöver för att tjäna Dig?"

Efter att ha bevittnat alla Jesu mäktiga verk, var han ändå tvungen att säga till sina lärjungar: 
Hittills har ni inte bett om något i mitt namn. Be och ni ska få, så att er glädje blir fullkomlig (Joh. 16: 24).

Därför vill jag fråga dig nu. Är din glädje fullkomlig? Nej, jag menar inte om du aldrig nånsin har problem. Jag menar inte att kristna slipper bli sjuka eller deprimerade. Vi får alla gå igenom utmaningar, problem och besvikelser. Men jag vill vara så djärv att fråga dig: Har du det glädjande vittnesbördet att Gud är Den som hör och svarar på dina önskemål? För det är vårt privilegium, mitt i dessa vedermödor, att föra fram dem inför Gud i bön.

För tyvärr finns det ett motto, som jag även sett på många kristnas kylskåp eller på deras skrivbord som säger: "Varför be när jag kan oroa mig?"


ANTIDOTEN TILL SKEPTICISM (eller motgiftet till tvivel)
Vi borde be Gud om definitiva svar på våra böner. Tror du inte att det här är en av anledningarna till att det finns så mycket misstro även i många kristna hem idag? Vi undrar varför våra barn inte är så betagna och dragna till evangeliet, varför vårt utövande av tron inte gör något större intryck på dem. Har de sett, eller ser dem verkliga bestämda svar på våra böner? Vet de om att vår Gud är den levande Guden som gläds över att besvara våra böner?

HAGEL
En dag när våra barn var små, körde vi längs motorvägen när ett stort svart stormmoln började rasa över oss. Plötsligt såg vi framför oss ett dussintals bilar som drog in till sidan, och vi undrade varför alla drog ut till vägkanten? På några sekunder blev det uppenbart tydligt varför... när enorma hagelstenar började falla. ”Oj, oj, oj”, sa jag, ”titta på det haglet. Vi kommer att krossas.”

Ett av barnen sa skräckslaget: "Pappa, låt oss be Gud rädda oss och stoppa haglet". Det är faktiskt fantastiskt hur många tankar som kan strömma igenom ditt sinne på bara en sekund eller två när man konfronteras med en sån här situation och jag erkänner att jag kände mig ganska nervös inför denna uppmaning. Men hallå, vi hade ju gjort det till en vana att be dagligen och att säga att vi trodde på Gud som hör bön, så jag tänkte att vi nog borde testa detta nu när vi så väl behövde det.

Jag stannade bilen, eftersom haglet började slå kraftigt runt omkring oss... och det var hagelstenar stora som golfbollar. Det var skrämmande. "Fader", bad jag högt, "vi ber dig i denna stund, i Jesu namn, att snälla stoppa haglet!"

Jag överdriver inte när jag säger, att det var som en kokong lade sig runt bilen. Det slutade hagla. Det fanns inga skador på bilen. Inte en skråma! Vi fortsatte köra efter några minuter, och under hela vägen längs de närmaste kilometrarna klev människor ur sina bilar med trasiga vindrutor, hagelskadade bilar.

Och jag behöver väl knappast berätta för dig vilket stort intryck det gjorde på våra barn. Under många år efter det, när vår familj stod inför något allvarligt eller utmanande, så sa barnen: ”Kommer du ihåg den gången med haglet? Låt oss be till Gud att hjälpa oss igen!”

Vad är då svaret på sekularism, till misstro, till ateistisk materialism, till "ismerna", till likgiltighet för Kristi evangelium? Jo, men det är klart att svaret är att låta Gud bevisa sig Själv genom bönerna av Hans folk.

Ja, det är goda argument för varför vi tror det vi tror är rätt och nödvändigt. Jag tror på studien av apologetik (att teologiskt bevisa och försvara tron). Ja, goda historiska skäl är nödvändiga för att bevisa att vårt förtroende för Bibeln som Guds heliga ord är absolut förnuftigt. För med svar på våra böner bevisar jag att det finns en Gud i himlen som inte bara kunde få de döda att uppstå i det förflutna, men som även kan förvandla hårda stenhjärtan till nya skapelser i Kristus Jesus idag.

Om inte Guds folk ber specificerade ödmjuka böner och ser sig om efter Guds mäktiga ingripanden, så kan vi lika gärna förvänta oss att massor av unga människor kommer att lämna församlingarna, och att världsvana människor håller sig borta från våra församlingar!

Om kristendomen är den sanna religionen, om Gud verkligen utför mirakel, hör och besvarar böner, så har den ofrälsta världen rätt att kräva att vi bevisar det med våra besvarade böner... Vi kan lika bra bemöta denna fråga öppet. När församlingarna åter igen får se häpnadsväckande omvändelser av människor vars liv transformerats om till det bättre, då kommer folk att besöka församlingarna igen för att respektfullt lyssna till Guds ord. Och när Guds folk ber för de sjuka och de sjuka blir helade, får regn när de behöver det, får arbete, får dagligt bröd, blir vederkvickta i svar på bön, då kommer modernism och ateism att förlora sitt grepp om folkmassorna... Även den oomvända kommer då att tro på att det finns en Gud som utför mirakel som svar på bön. (2)

Besvarad bön är bestämt ett motgift mot misstro. Nu vet jag att det inte alltid är Guds vilja att läka eller att sända regn. Jag vet att det inte är alla som kommer till tro på evangeliet och bli räddade. Det var så även på den tiden då Bibeln skrevs. Jag vet att det inte alltid är Guds vilja att befria oss från svärdet och pålen. Det var det inte ens på Bibelns tid. I själva verket fanns det fler troende som dödades av lejon än som räddades i lejonens kula. Jag vet att mirakel inte ens var något som tillhörde vardagen på Bibelns tid. Och det var verkligen inget att leka med för nyfikna. Och vi bör alltid först be om att ledas av Guds helige ande innan vi ber om vissa saker och vissa situationer.

Och om våra böner inte besvaras måste vi söka Gud och fråga varför. För varje fall måste vi söka vår himmelske Faders vilja och sinne. Jag tror att vår misstro har begränsat för det som Gud längtar efter att få göra.

MIN FÖRSTA MISSION
Jag minns mycket väl att det var påfrestande att predika evangeliet bortom den lilla församling som jag var präst i. Jag kunde knappt hålla elden (passionen, ö.a.) inom mig. Så jag ställde mig till att be och till och med fasta, och bad Gud om att öppna en dörr, en chans att få predika i en evangelisk kampanj. Det var mitt första år som pastor och jag var väldigt ung. Jag var inget märkvärdigt. Jag var som vem som helst (och är fortfarande!). Men jag visste att jag predikade om en väldigt stor Gud vars hjärta också brast för Hans vilsna barn som Han önskade finna.

Du kan säkert föreställa dig min stora glädje och förtjusning när telefonen ringde en dag och en röst i andra änden sa, ”Greg. Vi har planerat en bred stadskampanj och evangelisten som vi hade planerat in har dragit sig ur. Vi har bjudit in alla andra namn som vi kunde komma på. Men ingen kommer. Vi har bett till Gud att rätt man skulle komma. Vill du komma och predika? ”

Jag brydde mig inte om att jag inte var något särskilt namn och bokstavligen det sista namnet på listan, för Gud hade hört mina böner. Trots detta bad jag, ”Herre, jag är inte säker på att jag är rätt man för det här jobbet med att predika. Så jag ber Dig, om jag är smord för jobbet, att du ger mig 20 offentliga bekännelser till Kristus.”

Nu var det så, att 20 omvända för mig var ett skyhögt antal. 20 personer som skulle offentliggöra sina bekännelser var rent mänskligt sett ett omöjligt antal för mig. Men jag visste att det var dumt att försöka göra Guds verk utan Guds kraft. Jag behövde smörjelsen av Guds kraft från ovan. Jag ville veta att Gud var med mig. Jag ville veta att Gud svarade på mina böner.

Efter en veckas predikande i staden så var det ett sista kvällsmöte kvar på söndagen. Hittills hade det bara varit 12 offentliga bekännelser om tro på Herren. Och jag var överväldigad och mycket tacksam mot Gud för Hans barmhärtighet. Men den eftermiddagen bad jag ivrigt, ”Herre, jag tackar dig för frukten fram tills nu. Men jag har bett om 20 offentliga bekännelser i tron, och om det inte är 20 vid kvällens slut, så kommer jag att förstå det som att det inte är meningen att jag ska predika på det här sättet igen.”

Du förstår vad som hände, eller hur? Jag såg inte 20 personer som kom till Kristus, men mer än 20! Gud svarade på min specifika begäran och lite till. Bön är definitivt att be om något specifikt.

HERRENS BÖN
Tänk på Herrens bön, den så kallade mönsterbönen. Lärjungarna frågade Jesus hur de skulle be. Jesus sa, när ni ber... Be då så här... (3) Efter att ha erkänt att Gud är vår himmelske Fader, listar Jesus 6 specifika framställningar: Med andra ord säger Jesus att bön egentligen är en ganska enkel sak. Om du kan fråga, så kan du be!

1. Vår Fader i himlen, låt Ditt Namn bli helgat... Må vi vörda Dig respektfullt och erkänna Dig på rätt sätt.
2. Låt Ditt Rike komma. Låt Din vilja ske, på jorden som i himlen... anpassa våra liv till dina syften.
3. Ge oss i dag vårt dagliga bröd... ge oss mat, tillgodose våra fysiska behov.
4. Förlåt oss våra skulder, så som vi förlåter dem som står i skuld till oss... rena oss för att bli en välsignelse för andra.
5. För oss inte in i frestelse... hindra oss från att skapa våra egna problem!
6. Fräls oss från den Onde... skydda oss från Satans ränker (onda anslag/planer) och från hans anhängare tills vårt arbete för Dig är gjort.

Så Herrens bön innehåller 6 specifika framställningar. Det är vädjanden hela vägen igenom! Vi är befallda att be på detta sätt!

VAD MER BORDE VI OCKSÅ BE OM?
1. Den helige andes kraft & smörjelse. 
2. Familj & vänner (särskilt deras väg till frälsning). 
3. Regering och de i myndighetställningar. (4)
4. Vad vi än behöver... Förlåtelse? Be om det. En större känsla av Guds närvaro och vägledning? Be om det specifikt.

Han ger generöst vishet till alla som ber i tro. Ett arbete? Be då specifikt om det till din himmelske Fader. Ekonomi (dagligt bröd)? Be. Läkande & hälsa? Genom ödmjuk bön och åkallan, be. Långt och fruktsamt liv till Guds ära? Ja, du borde veta det nu vid det här laget... be och det ska ges åt dig. Kraft att dela din tro? Be då om att bli smord av Guds heliga ande. Detta är Hans vilja när det gäller dig!

DEN ENDA BÖNEN SOM INTE GODKÄNNS
Är det inte väldigt lärorikt, att den enda bönen i Nya testamentet som fördöms och föraktas av vår Herre, är den bön som farisén bad för sig själv (Luk 18:11-12)? "Gud, jag tackar dig för att jag inte är som andra människor, att jag inte är som dem eller som den och den där... Jag tackar dig för att jag ber och och fastar... Jag gör det och det!" Den här mannen var så full av sig själv, sina egna bedrifter och självgodhet, att han aldrig bad om en enda sak! Det är den typen av bön som Gud hatar!

När man tänker efter, vi som är så svaga, syndiga, dödliga, ömtåliga, och Gud som är så mäktig, generös och så rik i överflöd, så är det enda riktiga att vi borde be honom att fylla oss. När en person, som är så upptagen av sitt ego och sin egen förträfflighet, kommer inför Gud så glömmer han vem Gud i himlen är, och det är misstro och förakt.

Ju äldre jag blir desto mer slår tanken mig. Åh, om jag bara hade förtröstat och bett Gud om mer! Han är så villig och kapabel att ge till alla som ber.

Ja, det är alltför lätt att bara "fönstershoppa" när man ber. Allt för lätt att bara hoppa upp på leksakshästen, och belåtet bli uppåt bara för att må bättre i sig själv. Men att be enligt Bibeln är definitivt att be om något specifikt. Gud älskar att besvara böner! Jesus säger bestämt, be om något specifikt!





1) En del vill genom lagförslag överge gamla födelsecertifikat med antingen biologiskt manlig/kvinnlig, till en rad andra alternativ som inkluderar manliga, kvinnliga, obestämda, ospecificerade, intersexuella och icke-binära. Obestämda och icke-binära är termer som används för att beskriva en känsla av att du befinner dig i ett spektrum mellan 100% manlig och 100% kvinnlig, eller som att identifiera dig med någon av de ca 58 könsidentiteter som listas på Facebook. Ospecificerad betyder varken manlig, kvinnlig eller någon könsidentitet överhuvudtaget. Denna förändring innebär att födelsecertifikat inte längre automatiskt registrerar en person som biologiskt manlig eller kvinnlig, eftersom till exempel en manlig kan identifiera sig själv som icke-binär, eller en kvinnlig kan identifiera sig som obestämd.
2) John R. Rice, Prayer: Asking and Receiving. Sword of the Lord, Murfreesboro, TN, 1974, sid. 38, 41
3) Verbet proseuXesthe kan översättas; Be då på följande sätt.
4) Se "Att be för kungar och alla i ledande ställning", ö.a.

Populära inlägg i den här bloggen

Vad säger Bibeln om att röka hasch?

Vad säger Bibeln om droger?

Det är inte avhållandet av mat eller andra ritualer som ger Gud ära, utan kärleken till Gud och våra medmänniskor!

Den Islamiska Antikristen och den Falske Profeten: Börjar med Jesus och Styggelsen

Kommer barn som dött i missfall, abort eller i samband med födseln att uppväckas i uppståndelsen?

Överser Bibeln med slaveri?

Den förlorade sonen

Att be för kungar och alla i ledande ställning

Islam med dess imamer och försvarare har inget värde för debatt om vad kristna får eller inte får äta, eller om kristen tro överhuvudtaget.