Ändens tid i 1 och 2 Tessalonikerbrevet


Det finns ett stort behov för kristna att dela med sig av Paulus enkla översikt för Ändens tid. Det är vackert formulerat av aposteln i många av hans brev, men det är tydligare än någon annanstans i 1 och 2 Tessalonikerbrevet.

 

Det är vanligt vid bibelläsning att några missar att undersöka sammanhanget för vissa verser. Det är viktigt när man läser Bibeln (eller någon annan skriftlig information!) att följa författarens logiska följd. Kapitelbrytningarna i vår Bibel har ibland gjort så att vi vänt upp och ner på det Paulus skrev. Vi får helt enkelt inte störa Paulus tankerörelse genom att avbryta flödet av hans tänkande med godtyckliga luckor, eller läsa en vers utan dess sammanhang.

 

Låt oss se hur viktigt detta är i Tessalonikerbreven.

 

Jesu ankomst

Paulus tänker på den andra ankomsten när han skriver. Det är en stor angelägenhet för honom att hålla sin flock ordentligt informerad om den stora händelsen i framtiden. "Vem är vårt hopp, vår glädje, vår ärekrans inför vår Herre Jesus när han kommer om inte ni?" (1 Tess. 2:19). Ja, herren kommer. Så Paulus ber om att "han ska styrka era hjärtan och göra er oförvitliga och heliga inför vår Gud och Fader, när vår Herre Jesus kommer med alla sina heliga." (se 1 Tess. 3:13).

 

1 Tessalonikerbrevet 4

En fråga hade uppstått bland tessalonikerna. Hur var det för de kristna som redan hade dött för att möta Kristus vid hans ankomst? Svaret ges av Paulus som ett "ord från herren" (4:15) – d.v.s. baserat på Jesu ord som Paulus hade tillgång till, varav några senare skrevs ner i Matteus 24, Markus 13 och Lukas 21 (Predikan på Olivberget). Förklaringen är ganska enkel:

 

"Vi som lever och är kvar till herrens ankomst ska alls inte komma före de insomnade. Ty herren själv kommer att stiga ner från himlen med ett rop av ärkeängelns röst och med Guds basun; och de döda i Kristus kommer att uppstå först. Då skall vi, som lever och är kvar, ryckas upp tillsammans med dem i molnen, för att möta herren i luften, och så skall vi alltid vara med herren... När det gäller tider och epoker, bröder...", fortsätter Paulus (kapitelbrytningen måste ignoreras), "så vet ni själva mycket väl att herrens dag [som han här precis beskrivit] kommer att komma som en tjuv om natten."

 

Det vill säga, när världen säger "fred och säkerhet, då kommer plötslig förstörelse över dem, lika plötsligt som värkarna hos en kvinna som ska föda” (1 Tess. 4:15-17; 5:1-3). Med andra ord, katastrof kommer att övermanna de gudlösa lika oväntat som en tjuv, och de kommer inte att kunna fly. Men den "Herrens dag", som Paulus just hade beskrivit som den tid då de heliga skulle ryckas upp för att möta Jesus, kommer inte att överrumpla församlingen som en tjuv. Det kommer dock att få en katastrofal effekt på världen.

 

I 2 Tessalonikerbrevet fortsatte Paulus sitt tema och lade avsiktligt till nytt material. Detta för att motverka det bedrägliga inflytandet från en "ande eller brev som låtsas komma från oss", och som hävdade att denna stora händelse, Herrens ankomst, var omedelbart nära (2 Tess. 2:2, KJV, ASV).

 

 

Planen för Slutet

Paulus hade en brinnande önskan att förstärka, det han redan hade lärt tessalonikerna i sitt första brev, mot falsk lära. Så i 2 Tessalonikerbrevet 1:7 börjar han med att berätta för församlingen att de måste förvänta sig att lida nöd tills ögonblicket av lättnad kommer. Vilket ögonblick? Och tills när måste de räkna med att bli förföljda? Vers 7 säger oss att Gud kommer att ge er befrielse från nöden (eller vedermödan) "när herren Jesus kommer från himlen och uppenbarar sig med sina mäktiga änglar i flammande eld, och utdelar straff till dem som inte vill veta av Gud” (se 2 Tess. 1:6-8).

 

Detta är precis vad Paulus hade sagt i sitt första brev, men nu lägger han till ytterligare detaljer. Kristna måste vara redo att ryckas upp för att möta herren. De kommer då att vara säkra, medan herrens framträdande kommer att överväldiga den hänsynslösa världen.

 

 

Vedermöda ända fram till Kristi kraftfulla ankomst

Inte bara måste församlingen förvänta sig vedermöda [stor nöd] ända fram till det ögonblick då Jesus uppenbaras från himlen i flammande eld (2 Tess. 1:7-8), utan de måste också inse att vissa händelser måste inträffa innan Kristus kommer tillbaka (2 Tess. 2: 1-3). I 2 Tessalonikerbrevet 2 inleder Paulus med att upprepa sin sak. Han vill undervisa sina läsare ytterligare om "herren Jesu Kristi ankomst och hur vi ska samlas hos honom" (v. 1)

 

Hans läsare kommer ihåg från 1 Tess 4:17 att de ska samlas för att möta Jesus. Denna händelse, Herrens dag – som han kallar den i 1 Tess 5:2 – kan inte inträffa före avfallet och Antikrists framträdande (2 Tess 2:3). Begränsaren ["han som håller tillbaka"] – är en manlig varelse (v. 7) såväl som en neutral kraft (v. 6) – som kommer att hålla tillbaka Antikrist tills den senare slutligen tillåts dyka upp. Senare [efter det] kommer Jesus. Denna ankomst är hans ankomst, och den betyder att vi samlas för att möta honom (2:1). Den stora händelsen kommer att rädda de kristna som 2Tess 1:7 har sagt, och det kommer att innebära slutet för Antikrist (2 Tess 2:8) såväl som straffet för den gudlösa världen (1 Tess 5:3; 2 Tess 1:8).


 

Sammanfattning

Paulus var uppenbarligen mycket ledsen över missuppfattningar angående den andra ankomsten. Han ville försäkra tessalonikerna om att döda kristna inte skulle lämnas utanför den storslagna kommande andra händelsen. De skulle [också få] möta Kristus i luften med de kristna som överlevde fram till den stora dagen. Dagen skulle överrumpla den onda världen totalt. Det skulle komma lika oväntat som när en husägare inte förväntar sig att en tjuv ska bryta sig in i hans hus.

 

Senare började en felaktig idé cirkulera i församlingen - den att Herrens utlovade dag skulle komma utan ytterligare dröjsmål. Paulus skrev 2 Tessalonikerbrevet 2 specifikt för att korrigera denna idé. Han säger att ”vår Herre Jesu Kristi ankomst och hur vi ska samlas hos honom” (v. 1) inte kan ske förrän två saker inträffar: Avfallet (apostasi) och Antikrists framträdande. Efter Antikrists regering kommer Jesus att framträda i stor härlighet och förgöra Antikrist. Detta är det enkla programmet som beskrivs i 2 Tessalonikerbrevet 2:1-12. Församlingens uppgift är att troget bevara denna information och lära ut den till andra.

 

Det framträder en sammanhängande bild av slutet när vi låter texten övertyga oss. Ibland uppstår störningar i budskapet när våra egna antaganden blockerar vår förståelse och gör oss döva för Paulus ord. Vi måste se upp så att vi inte dränker Paulus instruktioner med våra egna distraherande idéer!


 

Originaltitel: The End of the Age in1 and 2 Thessalonians av Anthony Buzzard.


Populära inlägg i den här bloggen

Vad säger Bibeln om att röka hasch?

Vad säger Bibeln om droger?

Kommer barn som dött i missfall, abort eller i samband med födseln att uppväckas i uppståndelsen?

Den Islamiska Antikristen och den Falske Profeten: Börjar med Jesus och Styggelsen

"Antikrist: Islams väntade Messias" - En jämförelse av islamisk eskatologi med Bibeln

Det är inte avhållandet av mat eller andra ritualer som ger Gud ära, utan kärleken till Gud och våra medmänniskor!

Bör kristna hålla sabbaten? - av Anthony Buzzard.

Överser Bibeln med slaveri?

Blodsutgjutelsen i Bibeln presenteras som Historia, men blodsutgjutelsen i Koranen är dess Doktrin.