Den Ädla Koranen
Följande text är ifrån ”Kallelse för våldsam Jihad i Australien” av dr. Mark Durie. Hänvisningar till källor återges i texten, liksom korancitat från The Noble Qur'an.
~~~
Saudierna, Förenade Arabemiraten och Egypten klippte nyligen diplomatiska band med Qatar och införde sanktioner och anklagade Qatar för att stödja terrorismen. Saudierna har krävt att Qatar stänger Al-Jazeera och klipper alla band med Det Muslimska Brödraskapet, al-Qaida, Hizbollah och Den Islamiska Staten. Qatars långvariga och välkända stöd till Det Muslimska Brödraskapet, som syftar till att förena muslimska nationer under ett islamiskt kalifat och har nätverk av anhängare i hela Mellanöstern, uppfattas nu som ett allvarligt hot mot sina grannar.
Detta är som att se flisan i sin grannes öga men inte bjälken i sitt eget, för Saudiarabien har själv en lång historia om att exportera Islamisk radikalism. Bland de mest anmärkningsvärda exporterna är miljontals Koraner i översättning, som genom kommentarer (främst i fotnoter) och medföljande material, uppmuntrar muslimer att utöva våldsam jihad för att upprätta en Islamisk Stat.
Bland saudiernas exporterade Koraner finns en engelskspråkig utgåva, The Noble Qur’an [den ädla koranen], som finns i moskéer, bönerum och mötesplatser runt om i världen. Den som hänvänder sig till den Saudiarabiska ambassaden i Canberra kommer att skickas en kopia gratis.
Den Ädla Koranen finns i musallah eller bönerummet på Canberras flygplats. Vad som uppenbarligen är samma utgåva, med "AIRPORT MUSALLAH" skrivet med svart märkespenna på sidans slut, har suttit där de senaste fyra åren sedan den nya flygplatsen byggdes. Den Ädla Koranen är också offentligt tillgänglig i andra "multi-faith" utrymmen som har poppat upp på institutioner över hela Australien under senare år, på universitet, sjukhus och andra offentliga platser.
Den Ädla Koranen på Canberras flygplats trycktes på kung Abdullahs order i Saudiarabien, som regerade från 2005 till 2015. Den innehåller den arabiska texten och vid sidan om den engelska översättningen av Muhammad Taqi-ud-Din al -Hilali och Muhammad Muhsin Khan. Det finns också ett godkännande från Shaikh Abdul-Aziz ibn Baz, Högste Domaren av Saudiarabien från 1993 till 1999, och ett förord av Shaikh Salih ibn Abdul-Aziz al-Shaikh, den nuvarande Saudiska Ministern för Islamiska Angelägenheter. Efter den Koranska texten finns det hundratals sidor av bilagor och under texten finns fotnoter som ger kommentarer. Det finns också frekventa interpoleringar i parentes för att klargöra betydelsen i översättning.
Markerade med "inte till salu" exporteras stora antal av Den Ädla Koranen som tryckts av saudierna runt om i världen. The King Fahd Complex for the Printing of the Holy Qur’an i Medina har tryckt ut över hundra miljoner Koraner på trettionio språk sedan det grundades 1985. Den omsorgsfullt förgyllda ädla Koranen distribueras som en del av saudiens globala da'wa eller ansträngning för att sprida islam. Den verkar vara inriktad på två typer av läsare.
Först försöker Den Ädla Koranen att värva muslimer i våldsam jihad mot icke-muslimer, för att upprätta ett islamiskt kalifat. För det andra syftar den till att engagera sig med kristna. Den längsta uppsatsen i bilagorna är ett argument om att Jesus var en islamisk profet, och kommentarer genom hela den ädla Koranen - i de förklarande fotnoterna, interpolationerna i parentes och bilagorna - utmanar och "korrigerar" kristna läror.
Ibland sägs det att när människor använder verser från Koranen för att motivera våld, så har de tagit dem ur sitt sammanhang. Denna kritik kan inte tillämpas på Den Ädla Koranen, som följer en traditionell islamisk metod för att tolka Koranen i ljuset av Muhammads exempel och läror, så kallade Sunna. I enlighet med denna tradition levererar citaten från Sunna den stora delen av de förklarande fotnoterna.
Om icke-muslimer: Fotnoterna i Den Ädla Koranen är upprepade gånger nedsättande om icke-muslimer. En fotnot till Sura 10:19 (s. 272, fn1) citerar till exempel Muhammed som säger att människor är födda muslimer men "konverteras" bort från islam av icke-muslimska föräldrar. För judiska eller kristna föräldrar som uppfostrar sitt barn i sin egen tro är detta detsamma som att lemlästa dem:
*Varenda barn är född al-Fitrah, men hans föräldrar konventerar honom till judendom eller kristendom... Ett djur föder fram en perfekt djurunge. Finner du det lemlästat?*
Den arabiska frasen "al-fitrah" hänvisar till läran om att människans medfödda tillstånd är att vara en muslim.
Koranens arabiska text kallar icke-muslimer för orena (Sura 9:28), med hjälp av ett nedsättande ord (najas). Fotnoten till denna vers förklarar detta om icke-muslimer:
*Deras orenhet är andlig och fysisk: andlig eftersom de inte tror på Allahs Enhet och på hans Profet Muhammed ... och fysiskt, för att de saknar personlig hygien (smutsig vad gäller urin, avföring och menstruationsblod). [S. 248, fn 2]*
Sura 3:85 säger att *den som söker en annan religion än islam, kommer aldrig att accepteras, och i Livet Efter Detta kommer han att bli en av förlorarna*. I fotnotskommentaren på denna vers citerar Den Ädla Koranen Muhammed för att förklara att kristna och judar som dör otroendes på Muhammed kommer att hamna i helvetet:
*Det finns ingen bland Judar och Kristna... som hör om mig och sedan dör utan att tro på det Budskap som jag har sänts med... utan han kommer att vara bland invånarna från (Helvetet) Helveteselden. [S. 84, fn 1]*
*Denna vers är en sträng varning till Judarna och de Kristna, och en absolut skyldighet om att de måste tro på Allahs Budbärare Muhammed ... och även på hans Budskap om Islamisk Monoteism och på denna Koran. [S. 115, fn 2]*
Koranen har även verser som uppmanar till tolerans för kristna och judar. Men Den Ädla Koranen anstränger sig för att betona att sådana verser har upphävts av senare verser, [som för att påminna om] den så kallade islamiska kontextuella abrogationsprincipen (naskh) [dvs, att tidigare verser upphävs av senare verser]. Här är två exempel:
För det första säger Sura 2:62 att en kristen eller en jude som *tror på Allah och Den Sista Dagen och gör rättfärdiga goda gärningar, ska få sin lön av sin Herre, hos dem skall inte finnas rädsla, och de kommer inte att sörja*. Detta skulle kunna antas antyda att kristna och judar kommer att accepteras av Gud om de följer sin tro korrekt. Men kommentaren på denna vers förtydligar att:
Koranen har även verser som uppmanar till tolerans för kristna och judar. Men Den Ädla Koranen anstränger sig för att betona att sådana verser har upphävts av senare verser, [som för att påminna om] den så kallade islamiska kontextuella abrogationsprincipen (naskh) [dvs, att tidigare verser upphävs av senare verser]. Här är två exempel:
För det första säger Sura 2:62 att en kristen eller en jude som *tror på Allah och Den Sista Dagen och gör rättfärdiga goda gärningar, ska få sin lön av sin Herre, hos dem skall inte finnas rädsla, och de kommer inte att sörja*. Detta skulle kunna antas antyda att kristna och judar kommer att accepteras av Gud om de följer sin tro korrekt. Men kommentaren på denna vers förtydligar att:
*Denna Vers (och Vers 5:69) ... bör inte misstolkas av läsaren ... Upphävandet av denna Vers upphävdes av vers 3:85 "Och var och en som söker en annan religion än Islam, kommer aldrig att accepteras och i Livet Efter Detta kommer han att bli en av förlorarna" (dvs efter Profeten Muhammeds ankomst ... på jorden, kommer ingen annan religion förutom islam, att accepteras). [S. 13, fn 2]*
Vad den här fotnoten faktiskt hävdar är att kristna och judar kommer till helvetet om de inte accepterar islam, eftersom tidigare verser som tycktes förorda tolerans har ersatts och annullerats av senare verser.
För det andra konstaterar Sura 2:109 att muslimer borde *förlåta och förbise* de kristna och judarna *tills Allah ger Sin Befallning*. Ändå står det tydligt i fotnoten att *denna vers har upphävts (s 21, fn 1) av Sura 9:29.* Den senare versen befaller muslimer att bekämpa (det vill säga döda) kristna och judar, såvida de inte, eller tills de, överger sig till muslimer och hyllar:
*Kämpa mot de som inte tror på Allah, eller på Den Sista Dagen, eller inte förbjuder det som har förbjudits av Allah och Hans Budbärare (Muhammed ...) och de som inte erkänner sanningens religion (dvs Islam) bland Skriftens folk ("bokens folk"/Judar och Kristna), tills de betalar Jizyah [skyddskatt] med villig underkastelse och känner sig undertryckta. [Sura 9:29, sid. 248]*
Återigen betonar man det här att en mer tolerant vers har upphävts av en senare vers som befaller våld mot icke-muslimer.
Betydelsen av jihad: En del muslimer har föreslagit att den grundläggande betydelsen av jihad är fredlig kamp. Däremot definierar Den Ädla Koranen jihad som krig mot icke-muslimer för att göra Islam dominerande i världen. Denna jihad är obligatorisk för alla muslimer, och att avvisa denna skyldighet kommer att leda till helveteselden. Denna tolkning framgår av ordlistan, där uppslagsordet för jihad är:
*Helig strid för Allahs Sak eller någon annan ansträngning för att göra Allahs Ord (dvs Islam) överlägset. Jihad anses vara en av grunderna för Islam. Se fotnot av (V.2: 190) [s. 873]*
Fotnoten som det refereras till är en kommentar till Sura 2:190, *Och slåss på Allahs Väg, mot de som slåss mot dig ...*
Denna fotnot lyder:
*Al-Jihad (helig strid) för Allahs Sak (med full kraft av antal och vapen) ges yttersta vikt i islam och är en av dess pelare (som den står på). Genom Jihad upprättas Islam, Allahs Ord blir överlägset (Hans Ord är La ilaha Illallah, vilket betyder att ingen har rätt att dyrkas utom Allah), och Hans Religion (Islam) sprids. Genom att överge Jihad (må Allah skydda oss från det) förstörs islam och muslimerna faller i en sämre (underlägsen) position; deras ära går förlorad, deras land blir stulna, deras styre och auktoritet försvinner. Jihad är en obligatorisk plikt i islam på varje muslim, och den som försöker fly från denna plikt eller som inte i sitt innersta hjärta vill uppfylla denna plikt, dör med en hycklares egenskaper. [S. 39, fn 1]*
Här säger Den Ädla Koranen att syftet med jihad är att få muslimer till att dominera över icke-muslimer, och islam dominant över andra religioner; islamisk krigföring mot icke-muslimer är en slags mission för att sprida tron, och varje muslim som inte uppfyller denna obligatoriska plikt är en *hycklare*. Vad som är dåligt med att vara en "hycklare" framgår av Den Ädla Koranen på sidan 906 i bilagorna: *en hycklare kommer att hamna i helvetets lägsta djup, platsen för värsta straff.*
Den Ädla Koranen lär här att varje muslim som inte engagerar sig i och stöttar krigsföring för att etablera Islams dominans är förutsedd till att uppta den hetaste platsen i helvetet, sämre än den som upptas av icke-muslimer.
I sin fotnot till Sura 27:59 citerar Den Ädla Koranen en tradition av Muhammed som hänvisar till jihad (s. 512 fn 1). (Återigen är jihad definierad som "helig strid".) Fotnoten betonar att stridande icke-muslimer är den bästa möjliga gudfruktiga handlingen, näst efter den att bli muslim.
Kalifatet och det universella kriget mot icke-muslimer: Sura 2: 252 (sid 55, fn2, fortsätter till s. 56) hänvisar till Muhammed som Allahs budbärare. Fotnoten till den här versen rapporterar att Muhammeds profetskap utmärks av vissa egenskaper. Tre av dessa är:
- Muhammed segrade genom rädsla eller terror på ett avstånd på en månads resa: *Allah gjorde mig segrande genom fruktan (genom att han skrämde mina fiender) på ett avstånd av en månadsresa.*
- Han var den första profeten från Allah, som tilläts ta byte från sina fiender: *Bytet har gjorts till Halal (lovligt) för mig, men det var inte tillåtet för någon annan före mig.*
- Till skillnad från tidigare profeter sändes han till hela mänskligheten, inte bara till en viss grupp: *Varje Profet sändes endast till sin nation, men jag har sänts till hela mänskligheten.*
Innebörden av denna tredje punkt är att alla överallt är skyldiga att acceptera Muhammed som sin profet, och de två första punkterna visar att han var unikt bemyndigad att föra krig mot de otroende, genom att terrorisera och plundra dem. Muhammed anses vara det bästa exemplet för muslimer att följa, tydligt inklusive dessa aspekter av hans profetiska karriär. Den Ädla Koranen betonar dessa aspekter av Muhammeds mission för att aktivera dem till jihad.
I dess fotnot på Sura 3:55 (s. 76, fn 1) konstaterar Den Ädla Koranen att när ’Isa [den muslimske Jesusgestalten] kommer tillbaka, så kommer han att införa islamisk lag och "bryta korset" (det vill säga förstöra kristendomen). Vid den tiden kommer Jesus att avskaffa toleransen av icke-muslimer, så att *det blir förpliktande för alla människor att omfamna islam och det kommer inte att finnas något annat alternativ.* Med andra ord kommer de att tvingas konvertera, med våld om det behövs.
Denna lära om Jesu återkomst upprepas i en kommentar till Sura 8:39 (s. 236, fn 1) och en kommentar till Sura 61: 6 (s. 761, fn 2) som säger att denna tradition är avsedd som *en sträng varning till Kristna som hävdar att de är efterföljare till ’Isa (deras Jesusgestalt)...*. I grund och botten säger Den Ädla Koranen till sina kristna läsare, att när han kommer tillbaka, så kommer Jesus att tvinga dem att omfamna islam, och alla människor på jorden tvingas välja mellan islam eller död.
I sin kommentar till Sura 9:29 (s. 248, fn 2) hänvisar Den Ädla Koranen till Muhammeds tradition angående judarna, som säger *Timmen (dvs. Den Sista Timmen) kommer inte att fastställas förrän du kämpar mot Judarna, och varje sten där en Jude kommer att gömma sig kommer att säga, 'O Muslim! Det finns en Jude som gömmer sig bakom mig, döda honom.* Så i slutet kommer själva skapelsen att kräva judiskt blod [enligt islam] .
I en interpolation i Sura 8:73 säger Den Ädla Koranen att muslimer i världen inte får förbinda sig med icke-muslimer, men förenas *för att vinna seger för Allahs religion av Islamisk monoteism (s 242).* Det förklaras i kommentarerna att om muslimer inte gör detta, så kommer det att bli fruktansvärd oordning och vedermöda i världen, med krig och strider och katastrofal nedbrytning av det civila samhället. Detta beror på de skadliga effekterna av icke-muslimskt styre. Dessutom är det också fel att ha *många Muslimska härskare*, eftersom muslimer bör förena sig under en härskare, Kalifen: *det är enligt lag ett krav på... att det inte får finnas mer än en Kalif för hela den Muslimska världen ...*
Dessutom ska alla som arbetar för att åtskilja muslimer i olika grupper under olika härskare dödas enligt Muhammed, som rapporteras ha sagt: *När alla [Muslimer] förenas ... och en man kommer upp för att desintegrera er och separera in er i olika grupper, döda då den mannen (s. 242, fn 1)*. Det kan antas att alla som upprätthåller uppdelningen av muslimer i olika nationalstater, som är den internationella ordningen idag, står under dödsdom.
Den Ädla Koranen målar upp en suprematistisk vision om en ultimat islamisk seger över icke-muslimska religioner, där alla icke-muslimer kommer att konverteras till islam eller dödas. Texten i Sura 3: 110 lyder:
*Ni (sanna troende i islamisk monoteism ...) är de bästa av människor som någonsin uppfostrats i mänskligheten; du vill ålägga al-Mahruf (islamisk monoteism och allt som islam har förordnat) och förbjuda Al-Munkar (polyteism, vantro och allt som islam har förbjudit), och du tror på Allah. [Sura 3: 110]*
Fotnotskommentaren på denna vers förklarar:
*Du ... är de bästa av människor som någonsin uppfostrats för mänskligheten" betyder de bästa folket för folket, när du tar dem med kedjor på halsen tills de omfamnar islam (och därigenom räddar dem från det eviga straffet i helveteselden och får dem att komma in i paradiset i Livet Efter Detta) ... De människor som avses här kan vara krigsfångar som fångades och kedjades av muslimerna och deras fångenskap var orsaken till deras konvertering till islam. Så, det är som om deras kedjor var medlen för att vinna Paradiset. [S. 89, fn 1]*
Denna fotnot är en hänvisning till en tradition av Muhammed som säger att Allah blir belåten av att se människor komma in i paradiset i kedjor. Detta motiverar att föra krig mot icke-muslimer, och tvinga in dem i islam genom att förslava dem; förslavandet av icke-muslimer är som en välvilja för dem, för att de då möjliggör att dem kan uppnå paradiset.
Denna tolkning av Sura 3:110 är baserad på Muhammeds undervisning. Kan det ha någon tillämpning i dagens värld tro, eller är det en död bokstav?
Samma tradition citerades av den Islamiska Statens utgåva av sin tidsskrift Dabiq i oktober 2014, som innehöll en artikel med titeln "The Return of Slavery Before the Hour" [slaveriets återkomst före timmen]:
Denna fotnot är en hänvisning till en tradition av Muhammed som säger att Allah blir belåten av att se människor komma in i paradiset i kedjor. Detta motiverar att föra krig mot icke-muslimer, och tvinga in dem i islam genom att förslava dem; förslavandet av icke-muslimer är som en välvilja för dem, för att de då möjliggör att dem kan uppnå paradiset.
Denna tolkning av Sura 3:110 är baserad på Muhammeds undervisning. Kan det ha någon tillämpning i dagens värld tro, eller är det en död bokstav?
Samma tradition citerades av den Islamiska Statens utgåva av sin tidsskrift Dabiq i oktober 2014, som innehöll en artikel med titeln "The Return of Slavery Before the Hour" [slaveriets återkomst före timmen]:
*[Muhammed] sade: "Allah förundras över ett folk som kommer in i Jannah [Paradiset] i kedjor.* Hadith-kommentatorerna nämnde att det här hänvisar till människor som kommer in i islam som slavar och sedan kommer in i Jannah. *Abu Hurayrah ... sa medan han kommenterade Allahs ord, "Ni är den bästa nationen som uppfostrats för mänskligheten" ... "Du är det bästa folket för människor. Du tar dem med kedjor runt halsen, tills de går in i islam."*
Samma känsla uttrycktes också av en holländsk Islamisk Statskrigare, Israfil Yilmaz, som bloggade om korrekt islamisk motivation för sexslaveri:
De översättare som gjorde kommentarerna i Den Ädla Koranen och de saudiska ledarna som godkände texten, önskade utan tvivel att läsarna skulle ta i beaktande de läror de hade jobbat hårt med att presentera. Beviset är att många har gjort det. Saudiarabiens investering av miljarder dollar för att sprida de slags idéer som finns i Den Ädla Koranen har inte varit förgäves, och den Islamiska Staten ger beviset.
Bevis för deras framgång återfinns i Israfil Yilmaz försvar av sex-slaveri. Detta stämmer inte bara med officiell ISIS-propaganda: den ligger också helt i linje med Den Ädla Koranens läror. Ett annat tecken på Den Ädla Koranens inflytande har varit floden av tusentals ISIS-rekryter som strömmar ifrån västliga nationer för att ansluta sig till jihad i Syrien och Irak.
Vad betyder allt detta? Ahmed Farouk Musa, en doktorand vid Monash University Medical School i Melbourne, berättade på ett forum om muslimsk extremism i Kuala Lumpur den 7 december 2014 att Den Ädla Koranen uppmuntrar till våld mot kristna och andra icke-muslimer: *Jag tror att propaganda som Hilali-Khan-översättningen och andra material som kommer ut ur Saudiarabien är en av de viktigaste huvudorsakerna till att ge näring åt extremistiska idéer bland Muslimer, våld mot Kristna och andra minoriteter.*
Det finns inte en enda tryckt Bibel, någonstans i världen, judisk eller kristen, som innehåller sådana uppviglande kommentarer som finns på sida efter sida som i Den Ädla Koranen. Det här är en bok som ska starta ett krig. Den ideologi som den främjar är grundad för att tända stubinen av våldsam jihad.
Med tanke på dess innehåll kan det tyckas överraskande att en kopia av Den Ädla Koranen har funnits i bönerummet på Canberras flygplats de senaste fyra åren. De teologiska egenskaperna hos denna utgåva av Koranen är inte en hemlighet. Men det verkar inte som om muslimer som använt musallah har protesterat, eller om de gjorde det, så fick det ingen uppmärksamhet av Canberras flygplatsmyndigheter. Canberras politiker och deras många rådgivare passerar också regelbundet längs korridoren där musallah ligger, men ingen av dem verkar ha tänkt kontrollera vilken version av Koranen som används i deras flygplats bönerum.
Tidigare i år bad the Public Health Association of Australia [folkhälsoorganisation] the Standing Committee on Foreign Affairs, Defence and Trade [utskottet för utrikesfrågor, försvar och handel] att förkasta "uppfattningen" att det finns någon inneboende koppling mellan Islam och terrorism. Det verkar som att tjänstemännen i Australiens Folkhälsoorganisation inte heller har besökt "musallah" på Canberras flygplats för att läsa dess Koran.
Det har varit mycket diskussion och ibland förvirring om hur unga muslimska män har blivit radikaliserade för att kämpa för ISIS. Att läsa och tro på de budskap som implanteras i Den Ädla Koranen skulle vara tillräckligt för att konvertera vissa människor till huvudpunkterna i ideologin för ISIS.
Den Ädla Koranens budskap är inte ett marginellt fenomen. Det är inte en åsikt från extremisterna i den islamiska världen, utan från den innersta hjärteroten av Islam, presenterad som en förgylld fri gåva från den saudiska kungen, the Guardian of the Two Holy Mosques [Väktaren av de Två Heliga Moskeerna]. Den Ädla Koranens politiska teologi anpassar sig till Saudiarabiens officiella dogm, och den har godkänts av Stormuftin, den saudiska kungen och nationens högsta rättvisa.
Det är nödvändigt att förstå Den Ädla Koranens äkthet och dess budskap till världen. De som står bakom Den Ädla Koranen tror uppenbarligen att rättvisa bara kan komma när muslimer styr världen, och att den krigföring som krävs för att uppnå detta mål inte bara är rättfärdigad: det är en gudomligt inrättad, oundviklig skyldighet som gäller för varje muslim, eftersom Muhammed och hans Koran är, som Sura 21:107 uttrycker det, "en barmhärtighet för världarna".
Man hör ibland att det inte är upp till icke-muslimer att uttrycka åsikter om Islam eller dess kanoniska texter, såsom Koranen. Men Den Ädla Koranens löpande kommentarer på texten, för att den har så mycket att säga om icke-muslimer, särskilt judar och kristna, ger icke-muslimer, i synnerhet judar och kristna, all rätt att bilda sina egna åsikter om den saken.
År 2002 besvarade Christopher Hitchens en fråga från Tony Jones på ABC:s Lateline om varför unga, mestadels välutbildade, män begick vidrigheterna i 11 september-attackerna. Hitchens svar var: "Jo, det kan bero på att de tror på sin egen propaganda." Vi måste anta att de som ansvarar för Den Ädla Koranen också tror på sin egen propaganda, och att en del som har läst den också har blivit påverkade att tro på det.
Vad bör australierna göra med det faktum att saudierna har presenterat en öppen och oförskämd ursäkt för våldsam jihad, till och med lovordar bruket av att fängsla fiender, på vår egen bakgård i åratal, inte för att visa upp Islam i ett dåligt sken, utan för att förhärliga det? Det faktum att Den Ädla Koranen finns på Canberras flygplats musallah är ingen tillfällighet. Denna utgåva av Koranen och de lärdomar som den främjar finns i även islamiska bokhandlare, offentliga bibliotek, bönerum och Sunni moskéer över hela den engelsktalande världen.
Den brittiska historikern Tom Holland producerade nyligen en dokumentär om ISIS som heter The Origins of Violence [våldets ursprung]. En granskning av den engelska journalisten Peter Oborne publicerades i The Middle East Eye. Oborne exkluderade Holland för att han föreslog att problemet med ISIS ligger i Islam. Oborne fann det motbjudande att föreslå att det finns något om Islam som kan betraktas som ett "hot" och han rasade mot Hollands förslag att det skulle kunna finnas något i Muhammeds exempel och lära (som Oborne respektfullt kallade för "Profeten") som kunde ha styrt den Islamiska Statens handlingar.
Sådan okunnighet är frukten av religiös analfabetism. Eller kan det vara rädsla? Har Muhammed, som prisas på Koranens sidor för att vara "segrare på grund av fruktan", nu expanderat sitt skräckvälde, inte bara på avståndet av en månadsresa som Muhammed förklarade att han hade uppnått i 600-talets Arabien, utan över fjorton århundraden till Australien och resten av världen?
Självklart skulle många australiska muslimer, liksom Ahmed Farouk Musa, finna de budskap som befordras genom Den Ädla Koranens fotnoter och kommentarer som fullständigt motbjudande. Det är en besvikelse att dessa välmenande muslimer inte har kunnat bestämma vilken version av sina egna skrifter som ska placeras i ett offentligt bönerum utsett för deras användning. De kunde ha utövat påtryckningar till Canberras flygplats för att få denna version av Koranen ersatt av en annan. Om de har gjort det så har deras försök misslyckats.
Budskapet i Den Ädla Koranen och dess utbredda offentliga distribution är frågor som australierna har all rätt att vara oroad över. Dess budskap har främjats offentligt i åratal utan minsta sus av invändning från de som borde veta bättre.
Det skulle vara olämpligt och fullständigt irrelevant om våra ledare skulle svara på Den Ädla Koranens budskap med uttalanden som "Sann Islam främjar inte terrorism" eller "Ingen riktig religion stöder våld". Att australiska tjänstemän understår sig att instruera Stormuftin i Saudiarabien eller The Guardian of The Two Holy Mosques (De Två Heliga Moskeernas Väktare) om vad som är sann Islam, är både löjligt och stötande. Men våra nationers ledare, vars icke-muslimska medborgare Den Ädla Koranen uppviglar våld emot med en sådan omaskerad fiendskap har all rätt att säga; "Inte på vår bakgård!"
Dr Mark Durie is an academic, human rights activist, pastor, Shillman-Ginsburg Fellow at the Middle East Forum, and Adjunct Research Fellow of the Arthur Jeffery Centre of the Melbourne School of Theology. He has published many articles and books on the language and culture of the Acehnese, Christian-Muslim relations and religious freedom. Holding a PhD in Linguistics from Australian National University and a ThD in Quranic Theology from the Australian College of Theology, he has held visiting appointments at the University of Leiden, MIT, UCLA and Stanford, and was elected a Fellow of the Australian Academy of the Humanities in 1992
Samma känsla uttrycktes också av en holländsk Islamisk Statskrigare, Israfil Yilmaz, som bloggade om korrekt islamisk motivation för sexslaveri:
*Människor [som] tror att det att ha en konkubin för sexuellt nöje bara har en mycket enkel tankegång angående den här frågan ...det största och bästa med att ha konkubiner är att introducera dem till islam i en islamisk miljö - visa dem och undervisa dem religionen. Många av Profetens följeslagares konkubiner/slavar ... blev muslimska och några bev till och med stora befälhavare och ledare i islamisk historia, och det här är om du frågar mig den sanna essensen av att ha slavar/konkubiner.*
Bevis för deras framgång återfinns i Israfil Yilmaz försvar av sex-slaveri. Detta stämmer inte bara med officiell ISIS-propaganda: den ligger också helt i linje med Den Ädla Koranens läror. Ett annat tecken på Den Ädla Koranens inflytande har varit floden av tusentals ISIS-rekryter som strömmar ifrån västliga nationer för att ansluta sig till jihad i Syrien och Irak.
Vad betyder allt detta? Ahmed Farouk Musa, en doktorand vid Monash University Medical School i Melbourne, berättade på ett forum om muslimsk extremism i Kuala Lumpur den 7 december 2014 att Den Ädla Koranen uppmuntrar till våld mot kristna och andra icke-muslimer: *Jag tror att propaganda som Hilali-Khan-översättningen och andra material som kommer ut ur Saudiarabien är en av de viktigaste huvudorsakerna till att ge näring åt extremistiska idéer bland Muslimer, våld mot Kristna och andra minoriteter.*
Det finns inte en enda tryckt Bibel, någonstans i världen, judisk eller kristen, som innehåller sådana uppviglande kommentarer som finns på sida efter sida som i Den Ädla Koranen. Det här är en bok som ska starta ett krig. Den ideologi som den främjar är grundad för att tända stubinen av våldsam jihad.
Med tanke på dess innehåll kan det tyckas överraskande att en kopia av Den Ädla Koranen har funnits i bönerummet på Canberras flygplats de senaste fyra åren. De teologiska egenskaperna hos denna utgåva av Koranen är inte en hemlighet. Men det verkar inte som om muslimer som använt musallah har protesterat, eller om de gjorde det, så fick det ingen uppmärksamhet av Canberras flygplatsmyndigheter. Canberras politiker och deras många rådgivare passerar också regelbundet längs korridoren där musallah ligger, men ingen av dem verkar ha tänkt kontrollera vilken version av Koranen som används i deras flygplats bönerum.
Tidigare i år bad the Public Health Association of Australia [folkhälsoorganisation] the Standing Committee on Foreign Affairs, Defence and Trade [utskottet för utrikesfrågor, försvar och handel] att förkasta "uppfattningen" att det finns någon inneboende koppling mellan Islam och terrorism. Det verkar som att tjänstemännen i Australiens Folkhälsoorganisation inte heller har besökt "musallah" på Canberras flygplats för att läsa dess Koran.
Det har varit mycket diskussion och ibland förvirring om hur unga muslimska män har blivit radikaliserade för att kämpa för ISIS. Att läsa och tro på de budskap som implanteras i Den Ädla Koranen skulle vara tillräckligt för att konvertera vissa människor till huvudpunkterna i ideologin för ISIS.
Den Ädla Koranens budskap är inte ett marginellt fenomen. Det är inte en åsikt från extremisterna i den islamiska världen, utan från den innersta hjärteroten av Islam, presenterad som en förgylld fri gåva från den saudiska kungen, the Guardian of the Two Holy Mosques [Väktaren av de Två Heliga Moskeerna]. Den Ädla Koranens politiska teologi anpassar sig till Saudiarabiens officiella dogm, och den har godkänts av Stormuftin, den saudiska kungen och nationens högsta rättvisa.
Det är nödvändigt att förstå Den Ädla Koranens äkthet och dess budskap till världen. De som står bakom Den Ädla Koranen tror uppenbarligen att rättvisa bara kan komma när muslimer styr världen, och att den krigföring som krävs för att uppnå detta mål inte bara är rättfärdigad: det är en gudomligt inrättad, oundviklig skyldighet som gäller för varje muslim, eftersom Muhammed och hans Koran är, som Sura 21:107 uttrycker det, "en barmhärtighet för världarna".
Man hör ibland att det inte är upp till icke-muslimer att uttrycka åsikter om Islam eller dess kanoniska texter, såsom Koranen. Men Den Ädla Koranens löpande kommentarer på texten, för att den har så mycket att säga om icke-muslimer, särskilt judar och kristna, ger icke-muslimer, i synnerhet judar och kristna, all rätt att bilda sina egna åsikter om den saken.
År 2002 besvarade Christopher Hitchens en fråga från Tony Jones på ABC:s Lateline om varför unga, mestadels välutbildade, män begick vidrigheterna i 11 september-attackerna. Hitchens svar var: "Jo, det kan bero på att de tror på sin egen propaganda." Vi måste anta att de som ansvarar för Den Ädla Koranen också tror på sin egen propaganda, och att en del som har läst den också har blivit påverkade att tro på det.
Vad bör australierna göra med det faktum att saudierna har presenterat en öppen och oförskämd ursäkt för våldsam jihad, till och med lovordar bruket av att fängsla fiender, på vår egen bakgård i åratal, inte för att visa upp Islam i ett dåligt sken, utan för att förhärliga det? Det faktum att Den Ädla Koranen finns på Canberras flygplats musallah är ingen tillfällighet. Denna utgåva av Koranen och de lärdomar som den främjar finns i även islamiska bokhandlare, offentliga bibliotek, bönerum och Sunni moskéer över hela den engelsktalande världen.
Den brittiska historikern Tom Holland producerade nyligen en dokumentär om ISIS som heter The Origins of Violence [våldets ursprung]. En granskning av den engelska journalisten Peter Oborne publicerades i The Middle East Eye. Oborne exkluderade Holland för att han föreslog att problemet med ISIS ligger i Islam. Oborne fann det motbjudande att föreslå att det finns något om Islam som kan betraktas som ett "hot" och han rasade mot Hollands förslag att det skulle kunna finnas något i Muhammeds exempel och lära (som Oborne respektfullt kallade för "Profeten") som kunde ha styrt den Islamiska Statens handlingar.
Sådan okunnighet är frukten av religiös analfabetism. Eller kan det vara rädsla? Har Muhammed, som prisas på Koranens sidor för att vara "segrare på grund av fruktan", nu expanderat sitt skräckvälde, inte bara på avståndet av en månadsresa som Muhammed förklarade att han hade uppnått i 600-talets Arabien, utan över fjorton århundraden till Australien och resten av världen?
Självklart skulle många australiska muslimer, liksom Ahmed Farouk Musa, finna de budskap som befordras genom Den Ädla Koranens fotnoter och kommentarer som fullständigt motbjudande. Det är en besvikelse att dessa välmenande muslimer inte har kunnat bestämma vilken version av sina egna skrifter som ska placeras i ett offentligt bönerum utsett för deras användning. De kunde ha utövat påtryckningar till Canberras flygplats för att få denna version av Koranen ersatt av en annan. Om de har gjort det så har deras försök misslyckats.
Budskapet i Den Ädla Koranen och dess utbredda offentliga distribution är frågor som australierna har all rätt att vara oroad över. Dess budskap har främjats offentligt i åratal utan minsta sus av invändning från de som borde veta bättre.
Det skulle vara olämpligt och fullständigt irrelevant om våra ledare skulle svara på Den Ädla Koranens budskap med uttalanden som "Sann Islam främjar inte terrorism" eller "Ingen riktig religion stöder våld". Att australiska tjänstemän understår sig att instruera Stormuftin i Saudiarabien eller The Guardian of The Two Holy Mosques (De Två Heliga Moskeernas Väktare) om vad som är sann Islam, är både löjligt och stötande. Men våra nationers ledare, vars icke-muslimska medborgare Den Ädla Koranen uppviglar våld emot med en sådan omaskerad fiendskap har all rätt att säga; "Inte på vår bakgård!"
~~~