Berättar de Sanningen om Evangeliet för Dig?

Ben White-unsplash


Fråga vilken [student i bibelkunskap] som helst och han eller hon kommer förmodligen att svara att frälsningsevangeliet består av två sanningar: 1. Jesus dog för våra synder. 2. Jesus uppstod från de döda och steg upp till Fadern.

Det är bara ett fåtal som har stannat upp och frågat sig själva: Är detta verkligen vad Bibeln lär? Öppna en Bibel och börja med att läsa berättelserna om Jesu predikande av evangeliet. Kom ihåg att Jesus fick i uppdrag av Gud att ge oss frälsningsevangeliet (Hebreerbrevet 2:3).

Med vilka fakta presenterade Jesus evangeliet för allmänheten? Uppmanade han människor att bara tro på hans död och uppståndelse? Nej, det gjorde han inte. Inte enligt Matteus, Markus och Lukas. Jesus började i Galileen med en förkunnelse om evangeliet. Han kallade det för evangeliet om Guds rike:

 "Efter att Johannes hade blivit fängslad kom Jesus till Galileen och förkunnade Guds evangelium. Han sade: 'Tiden är inne och Guds rike är nära. Omvänd er och tro på evangeliet!'" (Markus 1:14-15). 

Notera att han ännu inte sa ett enda ord om sin död och uppståndelse. Han befallde omvändelse (en fullständig omorientering av tankesätt och uppförande) och tro på evangeliet om Guds rike. I Lukas 4:43 berättade Jesus anledningen till hela hans tjänst. Han sade att han måste "förkunna evangeliet om Guds rike för de andra städerna också. Det är därför jag är utsänd."

Senare skickade Jesus ut lärjungarna för att förkunna samma evangelium:

 "Han sände ut dem för att förkunna Guds rike... De gick ut och vandrade från by till by, och överallt förkunnade de evangeliet" (Lukas 9:2,6).

Vad handlade då evangeliet om? Handlade det om Jesu död och uppståndelse? Eftertryckligen inte. I detta skede visste lärjungarna inte ens om att Jesus skulle dö och bli uppstånden!

Långt efter att de hade förkunnat evangeliet (Lukas 9:6) accepterade de fortfarande inte tanken på Jesu död och uppståndelse. Lukas 18:31-34 berättar, om när Jesus långt senare beskrev sin kommande död och uppståndelse, att "lärjungarna förstod ingenting av detta." (Luk. 18:34). Och ändå hade de "förkunnat evangeliet" (Lukas 9:6, 60; 10:9). 

Men informationen om Jesu död och uppståndelse var ännu inte en del av evangeliet. Dessa fakta tillfogades till evangeliet efter Jesu död och uppståndelse. Evangeliet om Guds rike var fortfarande namnet på evangeliet, men de nya fakta om Jesu död och uppståndelse införlivades i rikets evangelium. Dock var de Goda nyheterna om Guds rike fortfarande evangeliets huvudämne:

 "Men när de nu trodde på Filippus, som förkunnade evangeliet om Guds rike och Jesu Kristi namn, döptes de, både män och kvinnor" (Apg. 8:12).

 Paulus "förkunnade frimodigt under tre månaders tid. Han samtalade med dem och försökte övertyga dem om det som hör till Guds rike" (Apg. 19:8).

 "Från morgon till kväll förklarade han [Paulus] för dem och vittnade om Guds rike och försökte övertyga dem om Jesus... I två hela år... predikade [Paulus] Guds rike och undervisade med stor frimodighet om Herren Jesus Kristus" (Apg. 28:23, 30-31). 

Paulus beskrev hela sitt uppdrag med att "predika riket" (Apg. 20:25 - precis som Jesus beskrev sin tjänst: Lukas 4:43).

Jesu död och uppståndelse är en viktig del av evangeliet, men det är inte hela evangeliet.

Grunden för det bibliska evangeliet är Guds kommande rike ("låt Ditt rike komma"), en politisk monarki som ska inrättas i Israel med Jerusalem som dess huvudstad och dess auktoritet utbredd över hela jorden. Detta är världens enda hopp.

Evangeliet inbjuder dig att styra med Kristus i detta kommande rike. (se Jes. 32:1; Dan. 7:18, 22, 27; Ps. 37:11 = Matt. 5:5; Lukas 19:11, 17; Upp. 2:26, 3:21, 5:10, 20:1-6; 1 Kor. 6:2; 2 Tim. 2:12; Lukas 12:32, 22:28-30).

För att få odödlighet och en plats i det kommande riket måste vi omvända oss, bli döpta och förbereda oss för Jesu ankomst när han kommer för att upprätta sitt rike. Sådant är evangeliet som förkunnats av Jesus och apostlarna. (Mark. 1:14-15; Apg. 8:12, 2:38,10:47-48, 19:5, 22:16, 19:8, 20:25, 28:23, 31).

Betydelsen av termen "Guds rike"

Att predika i Nya testamentet betyder att "förkunna evangeliet om Guds rike och Jesu namn" (Apg. 8:12). Omvändelse betyder att tro på evangeliet om riket, Jesu budskap (Markus 1:14-15), och att vi omorienterar våra liv i en ny riktning, vänder oss bort från olydnad mot Messias och själva blir kommunikatörer för budskapet om riket (Lukas 9:60). Det betyder också att acceptera Jesu död som ett försoningsoffer för våra synder och Jesu uppståndelse.

Guds rike beskrivs vackert i Markus 11:10 (bland många andra bibelverser) där folkmassorna gläder sig över utsikterna till "vår fader Davids rike som kommer."

Denna förståelse av riket, som en verklig politisk monarki som kommer att få makten på jorden, fick Jesu helhjärtade godkännande. Det var fariséerna som försökte tysta lärjungarnas entusiasm för Jesus och det kommande riket. Som svar sa Jesus: "Om de tiger, kommer stenarna att ropa." (Lukas 19:39-40).

Senare i Apostlagärningarna 1:6 frågade apostlarna - som just hade genomgått en intensiv träningsperiod under Jesus "om Guds rike" (Apg. 1:3) - sin läromästare; "Herre, är tiden nu inne då du ska återupprätta riket åt Israel?"

The New Jerusalem Bible konstaterar att "apostlarna fortfarande förväntar sig att det messianska riket ska vara den politiska återställningen av Davids dynasti." Denna förståelse av vad Guds rike betyder är naturligtvis korrekt. Som evangelieförkunnare hade de predikat om riket i flera år i Messias sällskap. Och Jesus antydde verkligen inte i sitt svar (Apg 1:7) att de hade en otillräcklig kunskap om hans centrala tema och kärnan i hans evangelium. Det var inte fråga om riket skulle återställas till Israel. Det var bara en fråga om när den stora händelsen skulle inträffa.

Vanligt sunt förnuft säger oss att Herrens representanter i evangelieförkunnandet förstod vad Guds rike var! Hur skulle Jesus annars kunnat anförtro dem uppdraget med att förkunna hans evangelium om riket, inte bara i Israel utan för hela världen? (Luk. 9:2,6; Matt. 28:19-20).

Lägg nu märke till hur många bibelforskare definierar Guds rike korrekt: 

 E. Haenchen: "Predikandet om Guds rike hänvisar tydligt till Guds rike som kommer att börja vid Parousian [Jesu återkomst]" (Acts of the Apostles, 1971, s. 141, fn. 2).

 H.J. Cadbury, Acts and Eschatology: "Tydligen finns det inget som skiljer begreppet Guds rike i Apostlagärningarna från sådan apokalyptisk [framtida] användning som den har i evangelierna."

 Kevin Giles (Reformed Theological Review, Sept.-Dec., 1981): "Lukas förståelse av Guds rike är att det fortfarande ligger i framtiden och att det kommer att betyda återupprättandet av Israel." Han fortsätter med att citera J. Jervell (Luke and the People of God) som hänvisar till apostlarnas fråga om återupprättandet av riket till Israel och säger: "Lukas teologi förutsåg ett återupprättat Israel."

 Cadbury: Apostlagärningarna innehåller "många välkända element" i Nya testamentets predikande. "Förkunnarna predikar om Guds rike eller saker som rör det" (Apg. 1:3; 8:12; 20:25; 28:23, 31). Begreppet "Guds rike framgår från nästan den första versen till den sista versen i boken." "Guds rike utgör en formel som tydligen är parallell med skribentens mer karakteristiska verb "evangelisera"... Tydligen finns det inget som skiljer begreppet Guds rike i Apostlagärningarna från den sådan apokalyptisk användning som den har i de synoptiska evangelierna. Till exempel måste man gå igenom många lidanden för att komma in i Guds rike (Apg. 14:22)."

 Haenchen på Apostlagärningarna 28:23: "Guds rike och Jesu Kristi namn står korrekt sida vid sida. Det andra uttrycket [Jesu Kristi namn] hänvisar till Jesus som Messias och hans död och uppståndelse som de heliga Skrifterna intygar. Termen Guds rike beskriver hela den kristna proklamationen, så i 19:8, 20:25 och 1:3 har det samma betydelse. Om det å andra sidan, som här och i 8:12 och 28:31, nämns tillsammans med händelser som rör Jesus så har det den futuristiska betydelsen som 14:22 talar om. Vid Parousian kommer det framtida riket att komma med den återvändande Jesus (Luk. 21:31). Paulus ansträngningar om att vinna judarna varade hela dagen. Detta visar hur angelägen han var om att vinna dem" (Acts of the Apostles, s. 773). 

Earle Ellis: "I Apostlagärningarna används begreppet Guds rike endast om en framtida händelse... Riket kommer att ha en gloriös och offentlig manifestation i framtiden... Liksom det skapande ordet i Första Moseboken (1:3) så innehåller ordet om Riket [jmf. Matt. 13:19] i sig självt den Nya skapelsens verklighet. Ändå kvarstår Guds rike i framtiden och dess uppkomst är associerad med Parousia, Jesu gloriösa återkomst vid slutet av tidsåldern (Luk. 19:11; 22:29; 11:2; och Apg. 1:7, 11). Evigt liv väntar i den kommande tidsåldern (Luk. 18:30). Människors respons på Guds rike nu avslöjar om de är ämnade för "livet i den kommande tidsåldern" (Apg. 8:1-17; 13:46, 48)" (Luke, New Century Bible, s. 13).

Allt beror på vår respons på evangeliet [de Goda nyheterna] om riket som Jesus predikade det. Evangelierna (Matteus, Markus, Lukas och Johannes) är förebilder för evangeliserande [att predika/förkunna de Goda nyheterna] och inbjuder oss att omvända oss och tro på evangeliet om riket (Markus 1:14-15) liksom på Jesu död och uppståndelse.

Varje subtraktion [fråndragning] från evangeliet är ett allvarligt och farligt misstag. Jesus insisterar på att vi måste förstå och begripa Guds plan/evangeliet om Guds rike. Jesus visar att vi måste förstå detta för att kunna omvända oss och få förlåtelse. Jesus sa: "Om de skulle uppfatta och förstå [evangeliet om riket, Matt. 13:19], så skulle de vända om [omvända sig] och bli förlåtna"(Mark. 4:11-12).

Jesu första bud och kärnan i all hans evangelieundervisning är: Omvänd er (ändra ditt sinne och levnadssätt) och tro på evangeliet om Guds rike som är nära (Mark. 1:14-15). Allt annat som Jesus och apostlarna sa är en utvidgning av detta viktiga kärnbegrepp.

Jesus sa också att evangeliet om Guds rike är så viktigt för frälsning att "när någon hör evangeliet om riket så kommer djävulen och rycker bort det som har såtts i deras hjärtan så att de inte kan tro det och bli frälsta" (Lukas 8:12).

Som en efterföljare av Jesus predikade Paulus oavbrutet samma evangelium om riket som hans herre Jesus hade predikat. (Apg. 20:24-25; 28:23, 31; 19:8; 8:12).

Alla kristna är befallda att predika samma evangelium om Guds rike (Matt. 28:19-20; Lukas 9:60). Hur går det för oss med detta uppdrag? Hur går det för dig?



Originalets titel: Are They Telling You the Truth About the Gospel? av Anthony Buzzard. 

Populära inlägg i den här bloggen

Vad säger Bibeln om att röka hasch?

Det är inte avhållandet av mat eller andra ritualer som ger Gud ära, utan kärleken till Gud och våra medmänniskor!

Den Islamiska Antikristen och den Falske Profeten: Börjar med Jesus och Styggelsen

Vad säger Bibeln om droger?

Överser Bibeln med slaveri?

Att be för kungar och alla i ledande ställning

"Antikrist: Islams väntade Messias" - En jämförelse av islamisk eskatologi med Bibeln

Kommer barn som dött i missfall, abort eller i samband med födseln att uppväckas i uppståndelsen?

Livets träd och Trädet med kunskap om gott och ont.