Att reda ut Matteus 24 - en sammansatt bild av händelser avsedda att ske strax före Jesu återkomst

 

Jerusalem


En blick på kommentarerna visar att det inte varit någon större enighet om vad Jesus sa i Matteus kapitel 24. Det han ville förmedla var information om händelser som var förutbestämda att ske i Judéen: "Jag har nu sagt det till er i förväg" (Matt. 24:25). Men hur väl har han blivit förstådd? 

Den radikala skeptikern tror att församlingen hittade på hela historien efter Jerusalems förstöring och att dem fick det att se ut som att Jesus hade sagt det. Detta skulle då ge intrycket av att Jesus hade gjort en förutsägelse! Skeptikern menar att förutsägelsen inte skulle ha Jesu auktoritet bakom sig – utan att det hela bara var entusiastiska gissningar från Jesu efterföljare! 

Vissa är övertygade om att Jesus inte såg bortom år 70 e.Kr. (efter Kristus), att både tidsålderns slut och Jesu återkomst inträffade då. Andra menar att beskrivningen av Jesu återkomst "med stor makt och härlighet" innebär så mycket mer att det omöjligen passar in med de händelser som ägde rum år 70 e.Kr. Men problemet är att Jesus talar om en fruktansvärd tid av nöd (vers 29i samband med Jerusalem, som omedelbart kommer att åtföljas av hans framträdande i stor härlighet . Hur kan Jesus ha talat om Jerusalems förstörelse år 70 e.Kr. och om sin återkomst i direkt anslutning omedelbart, efter det? En reaktion har varit att anklaga Jesus för att ha misstagit sig om sin återkomst. En annan reaktion är att Matteus felaktigt har ändrat Jesu ord och på så sätt gjort en förvrängd framställning om vad Jesus hade i tankarna. 

Allt detta är otillfredsställande och förvirrande. Hur ska vi lösa dessa problem? 

Jo, ganska enkelt, genom att helt enkelt följa sekvensen, eller den ordningsföljd, som Jesus gav och tro på den! Sanningen är ofta enkel och det finns en rak struktur, en enkel ordning, i Jesu förutsägelse av framtiden, och den ser ut så här:

När ni ser 'förödelsens styggelse', som profeten Daniel talar om, stå på helig plats... fly upp i bergen... för då ska det bli en så stor nöd att något liknande aldrig förekommit... Strax efter de dagarnas nöd [Mark.13:24, "i de dagarna, efter den nöden"] ska solen förmörkas... ska Människosonens tecken synas på himlen... Med starkt basunljud ska han sända ut sina änglar, och de ska samla hans utvalda (Matt.24:15-16, 21, 29-31).




Försök att förklara detta ämne har ofta gått om intet och misslyckats pga en grundläggande anledning: De viktiga tidsuttryckens sammanhang har ignorerats eller bortförklarats. På detta sätt har Jesu budskap förvrängts. Adverbet "strax" [eller omedelbart, eng: immediately] i vers 29 är ytterst viktigt. Detta kopplar samman den Stora nöden (även kallad vedermödan) i verserna 15-24 med de kosmiska tecknen på himlen i vers 29 och Jesu påföljande återkomst. Dessa händelser inträffar i en snabb följd. Det är inte långa utdragna processer som sträcker sig över tusentals år. 

AH McNeile, före detta professor i teologi vid Cambridge, säger i en kommentar till vers 29, "Strax efter":

"Denna vers är den verkliga uppföljaren till vers 15. Vedermödan (vers 21) är födslovåndornas klimax (vers 8) som omedelbart följer vid slutet. Även i Markus inträffar vedermödan och Jesu återkomst i de dagarna, dvs de är successiva händelser under samma period... Vedermödan kommer att vara fruktansvärd, men den kommer omedelbart att följas av Parousia (Jesu återkomst)." [The Gospel According to St. Matthew, s. 352.]

Det finns ingen tidslucka mellan vedermödan, de himmelska tecknen och Jesu återkomst. Därav följer att den koncentrerade tid av svårigheter som Jesus beskrev inte inträffade år 70 e.Kr. Inga kosmiska tecken följde omedelbart efter den händelsen. Inte heller kom Jesus tillbaka då.


Bekräftar våra resultat

Det finns två sätt att bekräfta den enkla serie av händelser som Jesus säger kommer att ske i en snabb följd: vedermöda, himmelska tecken, Jesu återkomst. 

För det första läser vi i vers 14 om "slutet": "Och detta evangelium om riket ska förkunnas i hela världen till ett vittnesbörd för alla folk [nationer]. Sedan ska slutet komma." 

Observera nu vers 15"När ni ser ’förödelsens styggelse’, som profeten Daniel talar om, stå på helig plats – läsaren bör förstå det rätt..." (SFB98) 

Det lilla grekiska ord som översatts med "då" förbinder "förödelsens styggelse" med "slutet" i vers 14. (The Gospel According to St. Matthew, s. 347.)

[I de flesta eng. övers. är det lilla grekiska ordet oun (οὖν) översatt till therefore. I SFB98 är det översatt till  (När ni ) och i äldre sv. övers. till nu (När I nu). I vissa sv. övers. är det helt utelämnat.]

Detta bekräftar vad vi redan har sett: att "förödelsens styggelse" är ett kännetecken i slutet av tidsåldern. Dess framträdande utlöser den fruktansvärda tid av nöd som föregår Jesu ankomst. "Förödelsens styggelse" signalerar det annalkande slutet för denna tidsålder - Jesu återkomst. 

För det andra bekräftar Daniels bok Jesu tydliga plan för framtiden. Här följer vi noggrant Jesu instruktioner. "Förödelsens styggelse" är densamma som beskrivs av Daniel (Matt. 24:15). Det exakta uttrycket "förödelsens styggelse" förekommer i Daniel 11:31 med en ytterligare hänvisning till dess framträdande på den heliga platsen i Daniel 12:11
Daniel 9:27 innehåller en tredje något mindre direkt hänvisning. I alla tre fallen (jmf även Dan. 8:13) beskriver Daniel en sista ond härskare, kungen i Nordlandet (från området Mesopotamien), som ställer upp sig själv (eller sin bild) som "förödelsens styggelse" och avskaffar det dagliga offret (Dan. 11:31).

Det är oerhört viktigt att av Daniel 12:11 förstå att det kommer att gå ungefär tre och ett halvt år mellan framträdandet [uppställandet] av "förödelsens styggelse" och slutet på denna tidsålder. Jesus utvecklar bara (i Matteus 24) vad som redan presenterats av Daniel: "Förödelsens Styggelse" (Dan. 11:31; Matt. 24:15); vedermöda/nöd i 3,5 år (Matt. 24:21; Dan. 12:1,7,11); uppståndelse (Dan. 12:2). Daniel 11:5 samt kapitel 12 måste läsas som en sammanhängande berättelse och måste hållas i åtanke som bakgrunden till Jesu diskurs (predikan) i Matteus 24

[För en fullständig studie som visar att Markus 13 (parallellen till Matt. 24) är en kommentar till Daniel 11 och 12, se Prophecy Interpreted, av Lars Hartman, Conectiana Biblica.]



Att bryta länken mellan Matteus 24:15 och Daniel 11:31 (12:11) leder till felaktiga profetiska sammanställningar.

Länken fastställs genom Jesu egna ord: "-Läsaren bör förstå att jag hänvisar till Daniels bok-" (se Matt. 24:15). 

[I många sv. övers. är den ursprungliga parentesen utbytt mot bindestreck (se ovan). Parentesen är utan tvekan tillagd av Matteus för att reflektera Jesu avsikt.] 

Daniel 9:27 talar också om en avskyvärd person som förödande far vilt fram i Jerusalem i 3 1/2 år. Daniel 8:13-14 ger ytterligare information. Alla dessa verser utgör bakgrunden till Matteus 24:15-31 och harmoniserar med dem. Kom ihåg den viktiga nyckeln till Matteus 24: Vedermödan som Jesus talade om ska omedelbart åtföljas av kosmiska tecken och Jesu återkomst. Och vedermödan kommer att utlösas av "förödelsens styggelse" som det redan profeterats i Daniel 11:31

När dessa fakta hålls samman bygger de upp en sammansatt bild av händelser som är avsedda att ske strax innan Jesus anländer. När allt detta kommer att hända är det ingen som vet. Men när kristna ser "förödelsens styggelse" och händelserna som då följer, så ska de "räta på sig och se upp, för deras befrielse närmar sig" (Luk. 21:28). Då har tiden kommit för att ställa i ordning jordens angelägenheter under ledning av Messias Jesus. Guds rike kommer att vara här. Om iakttagelser av "förödelsens styggelse" begränsades till år 70 e.Kr. så skulle det inte vara ett tecken på tidsålderns slut. Nästan två årtusenden har passerat sedan år 70 e.Kr. 

Vissa kommer att fråga: Varför sa Jesus att "detta släktet (denna generation) inte ska förgå eller dö förrän allt detta sker" (Matt 24:34)? Jesus hänvisade tydligt till alla de stora händelserna i Matteus 24 inklusive sin återkomst med stor makt och härlighet. Inträffade dessa händelser inom 40 år efter att han gav förutsägelsen? Nej, självklart inte.

Svaret är att "detta släkte/generation" kan betyda "den nuvarande onda tidsåldern av mänsklig historia" som varar ända fram till Jesu återkomst. Så i själva verket sa Jesus: Vi kommer inte fram till slutet av denna nuvarande onda tidsåldern förrän alla de hemska händelser - som jag sammanfattat här - har hänt.

För betydelsen "tidsålder" till "generation/släkte", se Lukas 16:8 [SV1917]: "Ty denna tidsålders barn skicka sig klokare mot sitt släkte än ljusets barn." 

"Släkte/generation" här betyder ett slags samhälle som kännetecknas av onda egenskaper. Denna typ av samhälle kommer att bestå tills Guds rike kommer. I Ordspråken 30:11-14 uttrycks en liknande förståelse för det hebreiska ordet "dor" som kan betyda "generation som kännetecknas av kvalitet eller tillstånd; människoklass" (Brown, Driver, Briggs). (Se Ords.30:11: "Det finns ett släkte som ...").

För samma betydelse av "släkte/generation" som en grupp människor som kännetecknas av en enda kvalitet, vanligtvis ond men ibland även rättfärdig - se Psalm 22:31 och 24:1-6. "Generation/släkte" i Matteus 24:34 betyder inte "ras", eller "släktled" [som lever på samma tid] och det avser inte heller någon framtida period på 40 eller 70 år. Jehovas vittnens felaktiga förutsägelser baserades på den felaktiga idén. 

[För en utmärkt studie av innebörden i "generation", se "This Generation' in Matt. 24:34: A Literary Critical Perspective," Neil Nelson, JETS, Sept 1996, s. 369-385.]

Jesus kände inte själv till dagen eller timmen för sin återkomst till jorden (Matt 24:36). Han såg ut över tempelbyggnaden och visste utifrån profetior att det skulle bli stora problem (vers 21) i Jerusalem och i templet strax innan han kom tillbaka. Jesus visste att alla tempel på den platsen skulle tas bort för att ge plats för byggandet av templet i Tusenårsriket när han kommer tillbaka för att styra världen i det riket. Jesus visste inte nödvändigtvis om templet som stod där då (år 30 e.Kr.) var det tempel som skulle drabbas av problem strax före hans återkomst. Sedan visade det sig att det templet blev förstört men, det inträffade ingen återkomst av Jesus "strax efter". Men Jesus såg ett tempel och en avskyvärd Styggelse i framtiden, nära hans andra ankomst [hans återkomst]. Omedelbart efter vedermödan i samband med templet skulle han återvända (Matt 24:29-30).

Det är rimligt att tro att ännu ett tempel eller helgedom kommer att byggas i Jerusalem. Det templet kommer till slut att ge plats för det nya templet som ska stå i Tusenårsriket, som Jesus kommer att bygga när han kommer tillbaka för att regera som kung med de heliga (Upp. 20:1-6). 

Närvaron av "Förödelsens Styggelse" i ett tempel är fortfarande det stora tecknet på tidsålderns slut och Jesu ankomst. Men innan detta sker måste detta evangelium om riket förkunnas i hela världen, och "då kommer slutet" (se Matt. 24:14-15).


"Men när det här börjar hända, så räta på er och lyft era huvuden, för er befrielse närmar sig." (Luk.21:28)



Original: Sorting Out Matthew 24 av Anthony Buzzard.


Populära inlägg i den här bloggen

Vad säger Bibeln om att röka hasch?

Den Islamiska Antikristen och den Falske Profeten: Börjar med Jesus och Styggelsen

Det är inte avhållandet av mat eller andra ritualer som ger Gud ära, utan kärleken till Gud och våra medmänniskor!

Vad säger Bibeln om droger?

Överser Bibeln med slaveri?

Att be för kungar och alla i ledande ställning

Livets träd och Trädet med kunskap om gott och ont.

"Antikrist: Islams väntade Messias" - En jämförelse av islamisk eskatologi med Bibeln

Kommer barn som dött i missfall, abort eller i samband med födseln att uppväckas i uppståndelsen?